|
کدخبر: 43697

در حاشیه simex ۲۰۱۹ کرمان مطرح‌ شد:

ایران جزء ۱۵ کشور معدنی در دنیاست / ما ذخایر را از بین برده‌ایم

بهروز برنا مشاور عالی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران: سازمان زمین‌شناسی ایران رتبه دهم را در دنیا کسب کرده است و بر همین اساس این سازمان موظف به تهیه و تائید نقشه‌های زمین‌شناسی در منطقه خاورمیانه شده است.

گسترش نیوز: از جمله مهمترین حاشیه های simex ۲۰۱۹ برگزاری نشست‌های تخصصی است. نشست تخصصی ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ‌آهن با سخنرانی بهروز برنا، مشاور عالی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سعید عسگر زاده دبیر انجمن سنگ‌آهن، مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران، مرتضی یزدخواستی مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در حال برگزاری است.

در این نشست مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: ۷ درصد مساحت کشور اکتشاف شده است. مطالعات اکتشافی کشور مربوط به اسنادی است که از سال ۱۳۴۱، به‌جای مانده و مطالعات دیگری در این باره صورت نگرفته است. در این شرایط باید فارغ از دیدگاه سیاسی و سیاسی نگری زمینه برای ورود افراد به این بخش فراهم شود.

mehrdadakbarian.jpg

ایران جزء ۱۵ کشور معدنی در دنیا است

بهروز برنا مشاور عالی مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در نشست تخصصی ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ‌آهن عنوان کرد: ایران جزء ۱۵ کشور معدنی در دنیا است.

وی با بیان اینکه برای احیای معادن کوچک و متوسط از بخش خصوصی کمک گرفته شد، افزود: معادن کوچک، امکان تأسیس کارخانه‌های فرآوری را ندارند، ازاین‌رو برای حمایت از آنها بخش‌خصوصی، ورود پیداکرده است و کلینیک‌های تخصصی در این زمینه تشکیل شده‌اند. اجرای طرح احیای معادن کوچک و متوسط به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی واگذار شده است. برای احیای این معادن، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به ایمیدرو، زمینه لازم را برای ورود انجمن‌های معدنی فراهم کرد چراکه بخش‌خصوصی می‌تواند نقش مهمی در احیای این معادن ایفا کند.

برنا، با بیان اینکه انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، در راستای احیای معادن کوچک و متوسط، تلاش‌های خود را آغاز کرده است، افزود: عمده ذخایر سنگ‌آهن در استان هرمزگان هماتیت هستند. برای اینکه سنگ‌آهن پرعیار شود و بازار خود را پیدا کند نیاز به تاسیس کارخانه‌های فرآوری است. به همین دلیل استان‌هایی که دارای ذخایر قابل توجه سنگ‌آهن هماتیت هستند، اقدام به راه‌اندازی کارخانه فرآوری این سنگ‌آهن کرده‌اند.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از خام‌فروشی مواد معدنی، بیان کرد: درحال‌حاضر بسیاری از کارخانه‌‌های فرآوری در ایران، سنگ‌آهن را تبدیل به کنسانتره، گندله و... می‌کنند تا علاوه‌بر ایجاد ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی نیز در این صنعت ایجاد کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پر عیار کردن سنگ‌آهن هماتیت در کشور وجود دارد، بیان کرد: ذخایر سنگ‌آهن، در تمام جهان ۱۷۰ میلیارد تن است که بخشی از آن هماتیت و بخشی مگنتیت است. باید به این نکته دقت کرد که فرآوری هماتیت ‌نسبت به مگنتیت، دشوارتر است. سنگ‌آهن مگنتیت با یک میدان مغناطیسی ساده از خاک و باطله جدا می‌شود، درحالی‌که جداسازی سنگ‌آهن هماتیت، نیاز به میدان مغناطیسی بالاتری دارد.

به گفته برنا، در ایران به ذخایر هماتیت در کشور آن‌گونه که باید، توجه نشده اما باید این نکته را در نظر گرفت که در تمام جهان این ذخایر مورد توجه ویژه قرار دارند. درگذشته، کشور چین عمده خریدار سنگ‌آهن هماتیت ما بود چراکه در داخل کشور اقبال چندانی برای فرآوری آن وجود نداشت اما به‌تازگی، این مهم از سوی بخش‌خصوصی احساس شده است و کارخانه‌های فرآوری این سنگ‌آهن با همراهی ایمیدرو در استان‌های مختلف تأسیس‌شده‌اند.

عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، با اشاره به استان‌های دارای ذخایر سنگ‌آهن هماتیت، گفت: کرمان، خراسان رضوی، سمنان، زنجان، کردستان، هرمزگان، فارس و.... دارای منابع غنی این ذخایر هستند. این امکان وجود دارد که با اکتشاف این معادن، نیاز داخلی به سنگ‌آهن کشور تأمین شود.

وی با اشاره به لزوم تشکیل نهضت فرآوری انجمن سنگ‌آهن هماتیت در کشور، گفت: مدتی است نیاز کشور در بخش فرآوری سنگ‌آهن مطرح شده و عمده توجه ما به معادن هماتیت است. از این‌رو شورای هماهنگی احیای معادن کوچک و متوسط، هماتیت‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

برنا در پایان خاطرنشان کرد: معدنداران متمایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه شده‌اند. معدن گل‌گهر و یک شرکت خصوصی در منطقه فین حاجی‌آباد استان هرمزگان، در فرآوری ذخایر سنگ‌آهن هماتیت ورود کرده‌اند

behrozborna1.jpg

ما ذخایر را از بین برده‌ایم.

سعید عسگر زاده دبیر انجمن سنگ‌آهن در نشست تخصصی ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ‌آهن بیان کرد: ما ذخایر را از بین برده‌ایم. خطاها در اکتشاف جبران‌ناپذیر و فاجعه آفرین است انقلاب اکتشافات و توجه به معادن کوچک و متوسط پیش از دفع ذخایر کشور است. در عین حال باید پارادیم اکتشاف تقریر شود و بروکراسی اداری را نیز به حداقل ممکن رساند.

mehrdadakbarian.jpg1223.jpg

وی افزود: ۳۲ میلیون ظرفیت تولید کنونی فولاد بوده و ۱۳ میلیون تن نیز در دست اجراست که نهایتاً برنامه فولادی را محقق خواهد کرد. همچنان تهیه ۲۵ میلیون تن سنگ‌آهن ۲ تن گندله ۷ تن کنسانتره در ابهام بوده و سؤال اساسی این است که سند چشم‌انداز فولاد با توجه به ظرفیت سنگ‌آهن کشور چند سال دوام خواهد داشت؟

مجموعه صبا‌فوباد اولین تولیدکننده بریکت گرم در ایران است

مرتضی یزدخواستی مدیرعامل صبا‌فولاد خلیج‌فارس در نخستین نمایشگاه زنجیره فولاد کرمان گفت: مجموعه صبا فوباد اولین تولیدکننده بریکت گرم در ایران است که یک مرحله تولید بعد از آهن اسفنجی است در دنیا ۹ کشور تولید کنتده وجود داشته و ایران عنوان نهمین تولید کننده را با ظرفیت ۵ میلیون تنی و تولید ۱.۵ میلیون تن در سال به خود اختصاص داده است.

گفتنی است نخستین همایش و نمایشگاه زنجیره تأمین فولاد، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته با رویکرد ضرورت انقلاب در اکتشاف سنگ‌آهن، از امروز ۲۵ تا ۲۸ دی‌ماه در کرمان برگزار می‌شود. گسترش نیوز، روزنامه صمت، روزنامه روزگار معدن پوشش خبری این رویداد معدنی را بر عهده‌دارند.

simex-smt.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها