|
کدخبر: 43621

گسترش‌نیوز‌به بهانه رویداد (IRAN GMEX) گزارش می‌دهد:

فناوری ژئوفیزیک هوایی بازوی توانمند اکتشاف

در ترکیب شرکت‌های داخلی و خارجی، فناوری صنایع اکتشافی معدن کشور متحول‌ می‌شود.

گسترش‌نیوز: اکتشاف به‌عنوان نخستین قدم برای بالندگی صنایع معدنی محسوب می‌شود، تحریم‌ها شرایط سختی را برای صنایع اکتشافی کشور ایجاد کرده است اما همچنان شاهد تلاش‌های شرکت‌های داخلی برای کشف معادن جدید هستیم.

madansang.JPG

دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی باهدف توسعه پایدار در بهمن‌ماه ۹۷ برگزار خواهد‌شد، شرکت‌ها و صاحبان صنایع معدنی در این نمایشگاه آخرین توانمندی‌ها و روش‌های اکتشافی خود را مقابل دید شرکت‌کنندگان قرار خواهند داد. گسترش‌نیوز فراز و فرود‌های صنایع اکتشافی را مورد بررسی قرار‌ می‌دهد که در زیر می‌خوانیم:

رسول مونسی اسکویی و رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صمان کاو در ارتباط با زمینه فعالیت این شرکت به گسترش‌نیوز گفت: بیش از ۳۰ سال است که در زمینه معادن روی، سرب، آهن و مس فعالیت می‌کنیم. پیش از تحریم‌ها تجهیزات نوین اکتشاف را از کانادا به کشور وارد کرده‌ام این دستگاه‌ها مربوط به مطالعات ژئوفیزیک است.

اکتشاف با پشتیبانی UN در غنا

وی در ارتباط با سیستم اکتشاف منابع معدنی در جهان به ژئوفیزیک زمینی و هوایی اشاره کرد و افزود: ژئوفیزیک هوایی ازجمله سیستم‌های اکتشاف است که در تمام دنیا حتی در کشورهای عربی مرسوم است، این نوع اکتشاف در غنا به پشتیبانی یو ان انجام می‌شود. در ایران بخش گسترده‌ای از اکتشاف‌ها با ژئوفیزیک زمینی انجام می‌شود و بخشی از آن نیز توسط سازمان زمین‌شناسی انجام می‌دهد.

کشف بی‌هنجاری در مناطق صعب‌العبور

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صمان کاو در ارتباط با ژئوفیزیک هوایی گفت: به شکل کلی ژئوفیزیک هوایی مختص مناطقی است دسترسی به آن و بررسی بی‌هنجاری در آن امکان‌پذیر نیست، با ژئوفیزیک هوایی این بی‌هنجاری‌ها در نقشه‌ها به‌راحتی کشف می‌شود و با کشف بی‌هنجاری‌ها، مرحله بعد با ژئوفیزیک زمینی انجام می‌شود. در ایران بخش بزرگی از روند اکتشاف با روش ژئوفیزیک زمینی انجام می‌شود.

rasolmonesi.jpg

تلاش برای واردات فناوری ژئوفیزیک هوایی

وی با اشاره به تلاش‌های بخش دولتی و خصوصی برای به‌روز کردن صنعت اکتشاف کشور به گسترش نیوز بیان کرد: من به‌عنوان مشاور شرکت ملی صنایع مس در بخش دولتی به دنبال این بودیم فناوری ژئوفیزیک هوایی را به کشور وارد کنیم. در سال ۹۲ تلاش‌هایی برای حضور شرکت‌های صاحب فناوری حفاری هوایی انجام شد و حتی تا انعقاد قرارداد نیز پیش رفت اما به دلیل وضع و شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، مشکلاتی برای این شرکت‌ها ایجاد شد ( ازجمله آن این بود که شرکت‌های مزبور نتوانستند تجهیزات و قطعاتی که می‌خواستند به ایران وارد می‌کنند را بیمه کنند) که شرکت‌های خارجی از همکاری با ایران انصراف دادند.

سرمایه و فناوری زیرساخت ژئوفیزیک هوایی

اسکویی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان بومی‌سازی ژئوفیزیک هوایی در ایران وجود دارد، گفت: کشف منابع با ژئوفیزیک هوایی منوط به داشتن سرمایه و پشتوانه مالی و فناوری است. دانش آن را به شکل کامل نداریم اما می‌توان با تکیه به نیروی جوان و متخصصین داخلی و کمک گرفتن از صاحبان این دانش، این فناوری را در کشور بومی کرد. درحال‌حاضر مناطقی که ایمیدرو برای بررسی ژئوفیزیکی ارائه می‌کند، بیشتر از نقشه‌های ژئوفیزیک هوایی است که توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

حضور شرکت‌های خارجی زمینه‌ساز شکوفایی

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صمان کاو افزود: فناوری این انوع اکتشاف در کشور چندان وجود ندارد، حضور شرکت‌های خارجی در این زمینه شکوفایی صنایع اکشفافی ایران تاثیر‌گذار است، در ترکیب شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه و فناوری اکتشاف هوایی می‌تواند تحولی را در صنعت معدن کشور ایجاد کند. تحریم‌ها شرایط حضور شرکت‌های صاحب فناوری به داخل کشور را سخت کرده است.

دغدغه اتمام منابع معدنی

وی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان معدنی و فولادی کشور دغدغه اتمام منابع معدنی خود را تا سال ۱۴۴۰ دارند، به عنوان یکی از متولیان صنعت اکتشاف چه را هکاری را برای مدیرت موضوع راهگشا می‌دانید، گفت: بومی‌سازی ژئوفیزیک هوایی با کمک گرفتن از توانمندی‌های داخلی و تعریف بودجه برای شناسایی معادن جدید، کشف معادن جدید را امکان‌پذیر می‌کند.

سازمان زمین شناسی بودجه لازم را برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی ندارد

اسکوئی مهم‌ترین مشکلی که در زمینه اکتشاف وجود دارد را کمبود بودجه عنوان کرد و گفت: درحال‌حاضر سازمان زمین شناسی بودجه لازم را برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی ندارد. باید بودجه‌ای برای ظرفیت سنجی مناطق، ژئوفیزیک زمینی و هوایی در نظر گرفته شود.

با هدف عرضه توانمندی‌ها در همایش شرکت می‌کنیم

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور صمان کاو در آخر هدف خود از شرکت در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی را این گونه بیان‌کرد: با هدف عرضه توانمندی‌ها و برقراری ارتباط با شرکت‌های اکتشافی در دومین همایش و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی شرکت می‌کنیم.

دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی IRAN GMEX با نگرش ویژه بر توسعه پایدار ۸ تا ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر