|
کدخبر: 43333

نخستین هایپرمارکت صنعت فولاد راه‌اندازی می‌شود

محمد مهدی یارجانلی / مدیرعامل شرکت صنعت ورق آرین پاژ

آرین پاژ تقریبا از سال ۸۸ وارد عرصه تولید فولاد شد این ورود به عرصه تولید فولاد از دو جنبه قابل بررسی است که یکی از جنبه‌های آن، موارد مرتبط با بازار بود و جنبه دیگر آن موارد مرتبط با تولید بود و شامل تولیدکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان محصولات فولادی و مصرف‌کنندگان آن باز می‌گشت. این ورود به عرصه تولید، فرصتی برای صنعت ورق آرین پاژ ایجاد کرد که در کنار تولید، بازدیدهایی را از صنایع مختلف داشته باشد تا آنجا که نزدیک به هزار شرکت مختلف در داخل و خارج از کشور را در طول سال‌های فعالیت مورد بازدید و مطالعه قرار گرفتند. بررسی‌های به عمل آمده نشان داد کشور در شناسایی زنجیره تامین و تکمیل آن به صورت کلان دچار مشکل است و اثر شلاقی در کل کشور وجود دارد و این امر ناشی از نداشتن آمایش درست از نیازهای ملی، مصارف، زیر ساخت‌ها، عرضه‌ها و توانمندی هایمان و توالی و تقدم و تاخر آنهاست. در واقع توانمندی‌ها الزامات، محدودیت‌ها و منابع مان در صنایع کشور به درستی شناسایی و معرفی نشده است؛ همان‌گونه که شاهدیم اقشار مختلف در زمینه‌های تولیدی و صنعتی و حتی مواردی که دارای مزیت‌ها و فرصت‌هایی بوده‌ایم یا با تامین بخش‌هایی امکان تولید داشته‌ایم نیز، درگیر وارد واردات می‌شوند.

آرین پاژ در برهه‌ای برای ایجاد تغییراتی استراتژیک و راهبردی در یکی از خطوط خود، حدود دو سال کار مطالعاتی کرده و تمام گپ ها، نیاز مندی‌ها و محدودیتهای صنایعی که درگیر تولید و مصرف ورق‌های سرد و گالوانیزه درکشور بودند را شناسایی نمود درحالی که عمدتا" مرسوم بود خطی مشابه خارجی را وارد و استفاده نماییم اما چون خروجی کامل و تامین کلیه خواسته‌های فنی و کیفی مشتریان خصوصا" در ورقهای سطوح نمایان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود لذا بررسی‌های زیادی در زمینه خطوط خارجی انجام دادیم و مشاهده شد که خروجی مدنظر را به جز با صرف هزینه بسیار جهت باز طراحی و تعریف فناوری به ما نخواهند داد و در نهایت با خودباوری و ترکیب دانش بومی شرکت و همکاری سایر سازندگان داخلی، در داخل شروع به ساخت آن کردیم و این خط به زودی بیشترین توانمندی‌ها و فناوری روز وارد مدار تولید می‌شود؛ انشاءالله.

این خط که دارای ۵ ایستگاه بازرسی و کنترل کیفیت بروز بوده و به جهت اصلاحات صورت گرفته در آن علی‌رغم توانمندی‌های بسیاری از جمله عملیات شستشو و رفع آلودگی‌های سطحی، لولینگ پیشرفته و اصلاح موجهای سطحی، مرکزی و کناری، حذف انواع عیوب کناره و سطحی ورق‌های فولادی، تغییر وزن و بسته‌بندی صادراتی انواع ورق‌های فولادی، امکان تولید و تامین بسیاری از ورق‌هایی که در تامین آن در داخل کشور مشکل داشتیم و بسیاری از آنها وارداتی بوده است با بهبود و ارتقاء کیفیت فراهم شده است.

از آنجا که شایان توجه است در افق ۱۴۰۴ تنها ۵۰ درصد تولیدات امکان مصرف در داخل را داشته و باید برای ۵۰ درصد مابقی فکری اندیشیده شود و این مستلزم رقابت پذیر کردن محصولات کشوراست و باید در حوزه برندینگ، مطلوبیت و کیفیت کالا، نرخ تمام شده، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های مربوطه جهت صادرات حرفی برای گفتن داشت. پس باید زیرساخت‌های حمل‌ونقل را اصلاح کرد و نرخ تمام شده را پایین آورد.

باید در کل کشور یک نظام و سیستم یکپارچه تعریف کرد تا بتوانیم محصولات با کیفیت بالا و نرخ تمام شده پایین تولید نماییم. تمامی این موارد ما را بر آن داشت که علاوه بر فعالیت در حوزه برندینگ، زیرساخت‌ها و تولید، در حوزه ایجاد دانش بومی نیز به فعالیت بپردازیم و با استعانت از ذات پروردگار سنگ بنای آنرا در سال ۹۵ گذاشتیم. در سال ۹۵ مرکز اسناد را با چند پرونده محدود راه‌اندازی نمودیم سپس تمامی مستندات، نتایج پژوهشها و مطالعات و دانش‌های سازمانی را به آن اضافه کردیم و با تعریف و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی موفق به اخذ مجوز واحد تحقیق و توسعه شدیم. در ادامه موفق به پیشبرد پروژه مانیتورینگ اتوماتیک سطح ورق در داخل کشور با همکاری واحدهای دانشگاهی شده و اقدام به ره اندازی کارگاه ساخت و خودکفایی کردیم و به دعوت سازمان صمت به دنبال دریافت پروانه خدمات فنی مهندسی و پژوهشی و علمی در داخل و خارج از کشور همراه با مجوز شرکت دانش‌بنیان هستیم. اکنون به جرات می‌توان گفت آرین پاژ قادر به تامین ۸۰ درصد نیاز به قطعات تعمیراتی و ساختنی برای خود بوده و همچنین می‌تواند نیاز سایر واحدها را هم در قطعات و تجهیزات ساختنی، خدمات فنی مهندسی توام با تامین محصولات کیفی و بهبود یافته تامین نماید.

بررسی روند صادرات در کشور از سال ۹۰ به بعد نشان می‌دهد ما در بخش بندی و برندینگ محصولاتمان هم در داخل و هم خارج از کشور با یک شکاف جدی مواجه‌ایم و این شکاف به مرور عمیق تر هم شده است. از اینرو این شرکت اقدام به برنامه‌ریزی ایجاد یک هایپرمارکت تخصصی فولاد برای نخستین بار در ایران به نام صنعت ورق آرین پاژ کرده تا در کنار تولید، از تخصص خود در حوزه مارکتینگ، برندینگ و شناخت دقیق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخل و خارج از مرزها استفاده نماید و آنها را به یکدیگر پیوند دهد. البته این اتفاق در سایر کشورها نیز وجود دارد و صادرات عملا" از طریق شرکت هایی که مبنای علمی، فنی و تجارت مابین رشته‌ای داشته و از دانش بومی برخوردارند و هم از تولید و هم بازار بین‌المللی سررشته دارند صورت می‌گیرد.

موضوع را اینگونه می‌توان جمع بندی کرد که راهکار صنعت فولاد ما در وهله اول توام با آمایش صحیح تمامی بخشهای زنجیره استخراج، تولید تا مصرف فولاد و در نظر گرفتن سرانه مصرف واقعی با شناخت صحیح فرصت‌ها و تهدیدات آن و در وهله بعد شناخت نیازها و توانمندی‌ها و استفاده درست از این اطلاعات با یک نگاه سیستمی و جامع و به دور از تصمیمات یک سویه و متعصبانه با تشریک مساعی و سمینارهای بیشتر در این شرایط تحریم‌ها و جنگ تحمیلی اقتصادی گام برداریم.

یکی از راهکارهای ما پیشنهاد تغییر رویکرد صنعت ورق آرین پاژ و نگاه سهامداران، همکاران و مسئولان دولتی بود به گونه‌ای که هم اکنون در کنار تولید، و تامین نیاز ورق‌های فولادی کیفی در کشور و ایجاد دانش بومی در راستای تحقق اهداف کلان افق ۱۴۰۴ فولاد کشور و برنامه‌های صادراتی محور اقدام به تعریف، تکمیل و اجرای طرح هایپر‌مارکت تخصصی فولاد گردید.

ارسال نظر