|
کدخبر: 42566

خبرنگاران با قلم و صنعت با فولاد در حال جنگ با دشمن هستند

در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد برسیم اما با وضعیت فعلی و درگیری معادن با مسائل پایین‌دست، منابعی برای آن باقی نمانده که بتوانند در حوزه استخراج و سرمایه‌گذاری در توسعه برداشت‌های سنگ آهن در عمق از آنها استفاده کنند.

گسترش نیوز: مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه واقعیت کشور آن چیزی نیست که امروز در شبکه‌های بیگانه منعکس می‌شود، گفت: متاسفانه این شبکه‌ها به واسطه حمایت استکبار، قارچ‌گونه در حال گسترش هستند.

zobahan.jpg

منصور یزدی‌زاده در نشستی در کارخانه ذوب آهن اظهار کرد: بسیار مهم است کارکنان یک خبرگزاری که مسئولیت سنگین جمع‌آوری و انتشار اطلاعات را بر عهده دارند، جزو فرهیختگان جامعه و اهل فن باشند چراکه متاسفانه شاهدیم بسیاری از اطلاعات به وسیله شبکه‌های اجتماعی به مردم انتقال داده شده و این مهم از سوی افرادی با کمترین دانش انجام می‌شود.

وی افزود: چنانچه افراد تعهد نداشته باشند اطلاعات نادرست و ناامیدکننده به مردم منتقل خواهد شد و متاسفانه این موضوع در کشور شیوع پیدا کرده است.

واقعیت کشور آن چیزی نیست که امروز در شبکه‌های بیگانه می‌شنویم

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با بیان اینکه امروز با نوع عملکرد برخی شبکه‌های اجتماعی، جای خالی کتاب‌ها، خبرگزاری‌ها و اطلاعاتی که دارای منبع بوده و در چارچوبی درست شکل گرفته احساس می‌شود، تصریح کرد: مردم به فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی اقبال نشان می‌دهند و با انتشار اطلاعاتی که نمی‌دانند مبنای درست یا اشتباه دارد، برخی بداخلاقی‌ها در جامعه شیوع پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: این مسئله وظیفه رسانه‌ها را بسیار سنگین‌ کرده است.

واقعیت کشور آن چیزی نیست که امروز در شبکه‌های بیگانه می‌شنویم،

یزدی‌زاده با بیان اینکه واقعیت کشور آن چیزی نیست که امروز در شبکه‌های بیگانه می‌شنویم، خاطرنشان کرد: متاسفانه این شبکه‌ها به واسطه حمایت استکبار، قارچ‌گونه در حال گسترش هستند و باید گفت خبرنگاران با قلم خود و صنعت با ابزار و فولاد در حال جنگیدن هستند تا بتوانند پرچم کشور را در اهتزاز نگه دارند.

وی بیان کرد: من معتقدم کارهایی که مبانی فرهنگی، اجتماعی و فکری دارد بسیار پیچیده‌تر از کارهایی است که در صنعت انجام می‌شود و تاثیرگذاری زیادی دارد. امیدوارم در رقابت نابرابری که در حوزه اطلاع‌رسانی ایجاد شده، پیروز باشید.

صنعت ذوب آهن شکل گرفت

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با اشاره به تاریخ شکل‌گیری ذوب آهن گفت: صنعت کشور با آغاز به کار ذوب آهن شکل گرفت و تمام صنایعی که در زمینه فولاد و صنایع وابسته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، ناشی از ظهور و بروز ذوب آهن بوده است.

وی با بیان اینکه کارخانه ذوب آهن حدود ۸۰۰ هکتار فضای تولید در اختیار دارد، افزود: در جهان ۲روش عمده تولید فولاد وجود دارد. نخست روش کوره بلند و دیگری روش احیای مستقیم که ۸۰ درصد روش تولید به روش کوره بلند است اما در ایران این‌گونه نیست، یعنی ۱۰ درصد تولید به روش کوره بلند است که در ذوب آهن انجام می‌شود و ۹۰ درصد تولید به روش احیا انجام می‌شود.

در جهان ۲روش عمده تولید فولاد وجود دارد. نخست روش کوره بلند و دیگری روش احیای مستقیم که ۸۰ درصد روش تولید به روش کوره بلند است اما در ایران این‌گونه نیست، یعنی ۱۰ درصد تولید به روش کوره بلند است که در ذوب آهن انجام می‌شود و ۹۰ درصد تولید به روش احیا انجام می‌شود.

یزدی‌زاده ادامه داد: دلیل این مسئله آن است که در کشور گاز فراوانی وجود دارد و مبنای تشخیص توسعه، احیای مستقیم و استفاده از گاز طبیعی بوده است. باید توجه کرد در روسیه که بزرگ‌ترین ذخیره گاز را در اختیار دارد، تولید فولاد به روش کوره بلند انجام می‌شود و دلیل آن نیز تبدیل گاز به فرآورده‌های دیگر است که ارزش افزوده بسیاری ایجاد می‌کند اما متاسفانه مبنای توسعه‌ای که در کشور در حال شکل‌گیری است، احیای مستقیم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند کوره بلند ذوب آهن، بسته است، به شکلی که زغال تبدیل به کک شده و گازی که در آنجا تولید می‌شود در کوره بلند و نوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه، وابستگی ذوب آهن به گاز طبیعی کمترین میزان ممکن است.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن مبانی توسعه ریل کشور را کارخانه ذوب آهن دانست و افزود: در گذشته، کارخانه ذوب آهن در قالب شرکت ملی ذوب آهن ایران در کشور فعالیت می‌کرد و تمام معادن زغال سنگ و سنگ آهن متعلق به آن بودند. مبدا و مقصد ریل‌گذاری‌هایی که در کشور انجام شده، اصفهان و کارخانه ذوب آهن بوده که به مرور گسترش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد تولید فولاد در کشور به روش احیا بوده و آن چیزی که در این روش مورد نیاز است، تولید کنسانتره سنگ آهن است، هجوم به سمت سنگ آهنی که باید به طور مستقیم در ذوب آهن مورد استفاده قرار می‌گرفت رفته‌رفته افزایش یافت تا جایی که معادن سنگ آهنی که از کارخانه ذوب آهن جدا شده بودند، در پرتو حقوق دولتی تعلل می‌کردند و به جای توسعه معادن، خود را درگیر مسائل پایین‌دست کرده بودند.

چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن فولاد

یزدی‌زاده بیان کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن ظرفیت فولاد برسیم اما با وضعیت فعلی و درگیری معادن با مسائل پایین‌دست، منابعی برای آن باقی نمانده که بتوانند در حوزه استخراج و سرمایه‌گذاری در توسعه برداشت‌های سنگ آهن در عمق از آنها استفاده کنند و در این صورت امکان رسیدن به این چشم‌انداز را از دست خواهیم داد.

وی افزود: آثار این مسئله برای ذوب آهن زیان‌بارتر بوده چراکه ۹۰ درصد تولید فولاد به روش احیا انجام می‌شود و آنها نیز به کنسانتره سنگ آهن نیازمند هستند. بر همین اساس به پشتوانه هزینه هر کیلو ۴۰۰تومان کمتر هزینه مصرف انرژی، تمام معادن سنگ آهن را در اختیار گرفته‌ و تبدیل به کنسانتره کرده‌ایم و سنگ آهنی برای ذوب آهن باقی نمانده که نتیجه آن فعالیت ذوب آهن با ۶۰ درصد ظرفیت تولید است.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن تصریح کرد: از سوی دیگر وقتی در بازار بورس کالا در رقابت خرید قرار می‌گیریم به دلیل اینکه دیگر تولیدکنندگان فولاد، منافع تولید را از جای دیگر می‌برند حساسیت‌ کمتری به نرخ دارند و این یکی دیگر از مشکلاتی است که امروز با آن دست به گریبان هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار نفر در معادن زغال سنگ کشور مشغول به فعالیت هستند، گفت: معادن زغال سنگی در کشور وجود دارد که به ذوب آهن وابسته هستند و چنانچه مشکلی برای این مجموعه به وجود بیاید معادن زغال سنگ نیز با مشکل روبه‌رو خواهند شد. نباید فراموش کرد قشر فوق‌العاده زحمتکشی در معادن زغال‌سنگ مشغول فعالیت هستند.

یزدی‌زاده گفت: سایر صنایع فولادی کشور هیچ‌گونه وابستگی به زغال سنگ و کک ندارند، در نتیجه بار مسئولیت ذوب آهن در رابطه با معادن زغال سنگ افزایش می‌یابد.

حقایق برای مردم بازگو شود

وی با بیان اینکه کارخانه ذوب آهن در افکار عمومی مظلوم است، افزود: هر زمان درباره ذوب آهن صحبتی به میان می‌آید در ذهن برخی افراد، مشکلات ذوب آهن، بازنشستگان فولاد و... تداعی می‌شود و این درحالی است که اگر حقایق و واقعیت‌های ذوب آهن برای مردم بازگو شود فعالیت‌های جهادی کارکنان این مجموعه در اذهان عمومی تداعی خواهد شد. وی با اشاره به چالش آب در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: ما در منطقه‌ای مشغول به فعالیت هستیم که در حوزه آب با چالش‌های جدی روبه‌رو است. در این زمینه خوشبختانه مصرف آب خام به شدت کاهش یافته و برداشت آب خام کارخانه حدود ۴ دهم متر مکعب است اما همراهی کارخانه ذوب آهن با مدیریت استان درباره رفع چالش کم آبی وجود دارد. یزدی‌زاده بیان کرد: در حوزه زیست‌محیطی باید گفت ذات صنعت، آلاینده است اما باید آلودگی‌ها را کنترل کنیم تا به حد استاندارد نزدیک شود. درباره ذوب آهن به دلیل اینکه صنعتی ۵۰ ساله است در گذر زمان نوسازی انجام شده و الکتروفیلترهای مختلف نصب شده، کنتورهایی نیز وجود دارد که حجم قابل توجهی از غبارها را کاهش داده و همچنان در تلاش هستیم آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

۱۱میلیارد تومان هزینه نگهداری فضای سبز ذوب آهن است

وی مبلغی افزون بر ۱۱میلیارد تومان را هزینه نگهداری فضای سبز ذوب آهن، اعلام و اظهار کرد: بر اساس استانداردها ۲۵ درصد واحدهای صنعتی باید به فضای سبز اختصاص یابد اما امروز افزون بر ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که ۲ هزار هکتار آن غرقابی و بقیه دیمی است. مدیرعامل ذوب آهن افزود: برنامه‌ریزی‌های متعددی درباره استفاده از پساب در کارخانه ذوب آهن انجام شد. برای نخستین بار بخشی از پساب زرین‌شهر را خریداری کردیم و قرارداد پساب فولادشهر بسته شد. قرار داد مصرف پساب نجف‌آباد نیز در حال انعقاد است تا ناف ذوب آهن از مصرف آب خام بریده شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها