|
کدخبر: 40731

معاون سابق وزیر صمت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

متافو، محل تبادل افکار است

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابتدای سخنان خود از راهکاری که چین برای رفع یک مشکل بزرگ، در پیش گرفت سخن گفت.

گسترش‌نیوز : در سال ۲۰۱۵ صنایع معدنی چین با مشکلاتی ازجمله افت شدید نرخ تولید ناخالص داخلی مواجه شدند؛ به شکلی که این نرخ در طول دو ماه به زیر ۶ درصد رسید. این روند، بحران بزرگی برای سراسر بازار مواد معدنی جهان ایجاد کرد. چین برای مدیریت این بحران داخلی، چند موضوع را در دستور کار خود قرار داد.

mahdikarbasian.jpg

تزریق میلیاردی برای احیای اقتصاد داخلی

رئیس هیات‌مدیره ایمیدرو در تشریح بیشتر این راهبرد چین افزود:

در گام اول نزدیک به ۷۰۰ تا دو هزار میلیارد دلار از ذخیره ارزی ۴ هزار میلیارد دلاری خود را برای سرمایه‌گذاری زیرساختی، به بازار داخلی تزریق کرد. زیرساخت‌هایی مثل جاده، راه‌آهن. علاوه بر این، برنامه ساخت‌وساز و خرید مسکن را توسعه داد و درنتیجه، حجم هنگفتی پول، در مسیر موردنظر به بازار وارد شد. مجموعه این تصمیمات و عملکردها، توسعه گسترده اشتغال و صنعت در بازار داخلی چین را در پی داشت. چین توانست با مدیریت درست علاوه بر اینکه بحران داخلی خود را حل کند محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کند.

تصمیمات متغیر

کرباسیان در ادامه این بخش از سخنان خود، تصریح کرد:

متاسفانه در طی ۶ ماه اخیر به خاطر تصمیمات مداوم و متغیری که گرفته شده، تصمیم‌گیری برای صادرکنندگان، سخت و لحظه‌ای شده است؛ به‌گونه‌ای که معدنی‌ها نمی‌دانند اگر امروز قراردادی برای صادرات یک محصول می‌بندند آیا فردا با تصمیمی که اعلام خواهد شد می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند یا خیر؟ مشکلات ارزی خود را باید چه کنند؟ آیا به سامانه نیما بفروشند؟ محصولات خود را چگونه در بازارها فروشند؟

دو اتفاق سخت برای معدنی‌ها

مهدی کرباسیان در ادامه، از دو اتفاق دشواری که برای فعالان حوزه معدن رخ داده است سخن گفت و اظهارکرد: در بازار جهانی بازاریابی، جلب حمایت مصرف‌کننده و به‌دست آوردن بازار صادراتی، کار بسیار مشکلی است. در مورد ایران دو اتفاق بسیار سخت، صادرات مواد معدنی را با بحران مواجه کرده است. یکی اینکه، آنها که صادرکننده قدیمی هستند و بازار را به‌دست آورده‌اند به‌واسطه تحریم‌ها با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند؛ ازجمله مشکلات جابه‌جایی پول که ضربه بزرگی به پیکره صادرات آنها وارد کرده است. درواقع با توجه به تغییر نرخ ارز، هزینه تولید افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر، جابه‌جایی پول با توجه به تحریم‌ها برای صادرکنندگان ایرانی سخت شده است.

مبادله افکار و تبادلات تجاری

معاون سابق وزیر صمت در بخش بعدی سخنان خود به کارکردهای نمایشگاه‌هایی مثل متافو پرداخت و گفت:

اعتقاد دارم رویدادهای نمایشگاهی می‌توانند عنصری تاثیرگذار در صنعت کشور باشند زیرا تولیدکنندگان داخلی، بهترین و جدیدترین محصولات تولیدشده خود را عرضه می‌کنند. نمایشگاه‌های صنایع معدنی از جمله متافو، محل بسیار مناسبی برای مبادله افکار و تبادلات تجاری و مسائل تجاری مختلف هستند. از این منظر نمایشگاه‌ها می‌توانند در بهبود شرایط تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات مواد معدنی، تاثیرگذار باشند.

حمایت از معدنی‌ها در قالب سیاست‌های حساب‌شده

مهدی کرباسیان در پاسخ به این سوال که «دولت چگونه می‌تواند از معدنی‌ها حمایت کند؟» گفت:

باید بپذیریم که دولت در مقطع فعلی، باید حمایت بیشتری از تولیدکننده‌های موادمعدنی به عمل آورد. برای حفظ بازارهای صادراتی مواد معدنی به تولیدکنندگان یارانه، اختصاص یابد. برای عبور از بحران‌های فعلی باید شرایطی ایجاد کنیم که امکان عرضه محصولات معدنی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم شود. این عرضه علاوه بر نشان دادن توانمندی ایران در تولیدات محصولات معدنی، نشان می‌دهد که ایران در مقابل تحریم‌ها عقب‌نشینی نخواهد کرد و همچنان در بازارهای جهانی حضور دارد. دولت با در نظر گرفتن امتیازاتی برای تولیدکنندگان می‌تواند شرایط حضور معدنی‌ها در این رویدادهای بین‌المللی را تسهیل کند.

بعد از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا و بسته شدن سوآپ، مشکلات جابه‌جایی پول برای تجار و صادرکننده‌های ایرانی بیشتر شده است. با توجه به بحران پیش‌آمده، دولت و بانک مرکزی باید در قالب سیاست‌های حساب‌شده؛ صادرکنندگان مواد معدنی را مورد حمایت قرار دهند تا صادرکنندگان بتوانند ضمن حفظ اشتغال و تولید در کشور، محصولات خود را به خارج از کشور صادر کنند و ارزآوری داشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها