|
کدخبر: 34849

بحران آب به پتروشیمی‌ها رسید

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: کشور به سمت خشکسالی های مستمر پیش می رود و با توجه به چنین شرایطی اگر بارندگی نداشته باشیم سال آینده به مجتمع های پتروشیمی آبی تخصیص داده نخواهد شد.

گسترش نیوز: حمیدرضا جانباز، دوشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات آب آشامیدنی شهرستان مرودشت فارس بیان داشت: این استان چهارمین استان کشور به لحاظ کاهش بارندگی است و به همین سبب مجتمع پتروشیمی مرودشت باید برای تامین آب مورد نیاز خود، طرح استفاده از پساب فاضلاب شهر مرودشت را هرچه زودتر عملیاتی کند.

وی ادامه داد: در استان اصفهان به بخش صنعت ابلاغ شده که از پساب شهری برای تامین آب استفاده کند و از این لحاظ بین صنایع رقابت ایجاد شده زیرا آنها به این جمع بندی اصولی رسیده اند که پایدارترین آب برای این بخش، پساب تصفیه شده فاضلاب است.

معاون وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان در مورد حل مشکل آب آشامیدنی شهرستان مرودشت گفت: یک تیم از حوزه معاونت بهره برداری این وزارتخانه هفته آینده به این شهرستان سفر خواهد کرد و ظرف مدت یک ماه راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارایه می کند.

جانباز افزود: هدف ما این است که سیستمی را طراحی و اجرا کنیم که بدون نیاز به پمپ های آب خانگی، مردم برای تامین آب شرب مشکلی نداشته باشند.

وی بیان کرد: وضعیت کیفی آب مرودشت نسبت به گذشته بسیار بهتر شده اما تا وضع مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به شرایط مطلوب تلاش می کنیم.

** انتقال آب به بخش مرکزی مرودشت اعتبار می خواهد

نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در سال های گذشته تا 200 لیتر بر ثانیه از سد درودزن مرودشت و تا 250 لیتر بر ثانیه از منابع آب زیرزمینی برای آب شرب برداشت می شد اما به دلیل خشکسالی های سال‌های اخیر، برداشت از منابع زیرزمینی به کمتر از 70 لیتر بر ثانیه رسیده است.

محمد مهدی برومندی افزود: اگر چه در شرایط خاص، برداشت شهرستان مرودشت از سد درودزن تا 550 لیتر بر ثانیه می‌رسد اما این میزان برای این شهرستان به هیچ روی کافی نیست و به همین سبب برخی نقاط مرودشت دچار بحران هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس، همچنین به پاره ای از مشکلات در حوزه آبرسانی به شهرستان مرودشت اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه مخازن آب این شهرستان در سطح زمین قرار دارند به یک سیستم پمپاژ نیاز است تا آب به منازل مردم انتقال داده شود و دیگر اینکه با وجود میزان بالای آب ورودی اما به دلیل فرسوده بودن شبکه و هدر رفت آب، بسیاری از مشترکان با بی آبی و کم آبی رو به رو هستند.

برومندی اضافه کرد: از سد درودزن به شیراز و خرامه آب تخصیص داده شده است اما مردم بخش مرکزی از جمله منطقه درودزن دچار بحران کمبود آب هستند و برای حل این مشکل و انتقال آب از این سد به بخش نامبرده باید اعتبار لازم تخصیص داده شود.

ارسال نظر