|
کدخبر: 34342

توهین در جامعه کارگری خشم فرو خورده می‌آفریند

تکرار سریال توهین به کارگران؛ اگر آدم بودید کارگر نمی‌شدید!

موضوع خشونت کلامی، توهین و تخریب شخصیت مسئله تازه‌ای برای جامعه کارگری ایران نیست. در سال‌های گذشته کارگران بخش‌های تولیدی در کنار تحمل شرایط سخت معیشتی با مشکلات ریز و درشت دیگری از جمله تعویق چندین ماهه دستمزدها و نبود خدمات اجتماعی مناسب هم دست و پنجه نرم کرده‌اند.

گسترش نیوز: نمی‌توان به آن برچسب بی سابقه زد! اتفاقا سابقه دار است و تابه‌حال چند مورد معدود آن رسانه‌ای شده که با واکنش سخت کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز روبه‌رو شده است. بعید است ماجرای خبرساز کارخانه چسب هل را از یاد برده باشید. قوانین حاکم بر محیط کار که کاربران آن‌ را با قانون اساسی کشور کره شمالی مقایسه کردند و به غیر انسانی بودن و اجباری بودن شرایط کارگران اعتراض کردند.

HelGlue2.jpg

هر چند صدای اعتراضات مجازی پس از چند روز آرام گرفت اما علی خدایی رییس هیات مدیره شوراهای اسلامی کار استان تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: بعد از آن اتفاق و به نوعی جریحه دار شدن افکار عمومی در اثر انتشار تصاویر، بازرسان وزارت کار و همکاران ما در استان آذربایجان غربی دو بار به کارخانه مراجعه کردند و تذکرات لازم برای اصلاح موارد غیر قانونی داده شد. متاسفانه شرایط نامناسب فعلی بازار کار، نبود امنیت شغلی و ناتوانی سندیکاهای کارگری در امور اجرایی باعث ناعادلانه شدن رابطه کارگر و کارفرما در ایران شده است.

همچنین فرزاد یوسفی مدیرکل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی به گسترش گفت: در ماجرا کارخانه چسب هل ابتدا کارفرما زیر بار نمی‌رفت. بازرسان مراجعه کردند. موارد به صورت آیین نامه‌ای بررسی شد و تذکرات لازم به مدیرعامل داده شد. پس از آن بازرسان مجدداْ مراجعه کردند و تغییرات صورت گرفته به اداره کل اعلام شد. به هیچ عنوان توهین را نمی‌پذیریم. اصلا برای ما چنین گزاره‌ای تعریف نشده و در صورت مشاهده و اثبات آن سخت‌ترین تنبیهات را برای کارفرمایان در نظر می‌گیریم.

ArianTablo.jpg

هم‌اکنون پرده تازه‌ای از داستان دنباله دار توهین کارفرما به کارگر ایرانی روی صحنه آمده است. چندی پیش عکسی که ملاحظه می‌کنید ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در کنار طوفان نظرات منفی و گاه حس همدردی با کارگران اعلام شد که این برگه در تابلو اعلانات شرکت آشتیان تابلو نصب شده است.

این شرکت که در سالیان فعالیت خود در زمینه طراحی و تولید انواع تابلوهای برق به یاری مراکز صنعتی و ارگان‌های ایران رفته، حاضر نشد به سوالات خبرنگار گسترش پاسخ دهد و آن چه واضح است اوضاع اسفناک کارگر ایرانی زیر فشار معیشت، منزلت و شخصیت است.

خدایی در رابطه با این موضوع گسترش گفت: من خود را وارث مشکلات کارگری در ایران می‌دانم و هم‌اکنون وظیفه طبیعی و سازمانی می‌دانم که با چنین موضوعاتی برخورد کنم. به ریاست کمیته حقوقی کانون دستور دادم این موضوع را بررسی کنند و در اسرع وقت به اطلاعم برسانند هر چند معتقدم این تصویر و ادعای درباره آن صحت دارد. عقیده شخصی‌ام این است که مرزی برای دفاع از کارگران قا‌يل نیستم.

ارسال نظر