|
کدخبر: 33980

وزیر صنعت معدن و تجارت در همایش روز ملی صنعت و معدن عنوان کرد:

تولیدکنندگان از ممنوعیت واردات بهره برداری کنند

وزیر صنعت و معدن تجارت با تاکید بر اینکه ممنوعیت ۱۳۳۹ قلم کالا به معنای فرصتی بی‌نظیر برای حمایت و توسعه تولید داخل گفت: مطابق قوانین برنامه توسعه واردات به کشور باید از طریق نظام تعرفه کنترل شود و امکان ممنوعیت وارادات وجود نداد اما تهدید‌های اخیر یک فرصت بی‌نظیر برای تولید داخل فراهم آورده است.

گسترش‌نیوز : محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن و تجارت در بیست و دومین مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: امسال در شرایط خاصی روز صنعت و مدن را برگزار می‌کنیم که در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب هستیم و باید نگاهی به عملکرد ۴۰ ساله صنعتی و معدنی داشته باشیم. علاوه براین در برهه‌ای از تاریخ قرار گرفتیم که یکبار دیگر ملت ایران توسط نظام استکبار جهانی مورد هجمه است.

وزیر صنعت و معدن وتجارتاد با تاکید بر اینکه ممکن است در شرایط بحران نباشیم اما در وضعیت خطیری قرار داریم گفت: برای کنترل شرایط کنونی باید تمهیدات لازم را بیندیشیم.

وی با اشاره به عملکرد ۴۰ ساله بخش صنعت و معدن اظهار کرد: در شروع انقلاب ۸۵۴ واحد صنعتی کوچک و بزرگ وجود داشت که اکنون این آمار بیش از ۱۰۰ بار شده است علاوه بر این ارزش افزوده بخش صنعتی از سال ۵۷ تا ۹۴ به نرخ ثابت ۹/۶ برابر شده است این در حالی است که اقتصاد بدون نفت طی این دوره ۹/۲ برابر شده است وی با اشاره به سهم ارزش افزوده صنعت و معدن از کل اقتصاد گفت سهم ارزش افزوده بخش صنعت و معدن از کل اقتصاد در سال ۵۷، ۸ درصدد بوده که اکنون به ۶/۱۵ درصد افزایش یافته است همچنین در بخش زیرساخت‌های صنعتی از دو شهرک صنعتی در سال۵۷ به ۵۹۲ شهرک صنعتی فعال در سال ۹۶ رسیده‌ایم.

وزیر صنعت معدن با اشاره به توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی افزود: در عرصه ظرفیت‌های صنعتی در سال ۵۷ در صنعت فولاد ظرفیت ۴/۲ میلیون تنی به ۲۰۰ میلیون تن در سال ۹۶ افزایش یافته که از میزان ۸۰ میلیون تن در این دولت ایجاد شده همچنین ظرفیت بخش آلومینیوم ده برابر شده و تولید کنستانتره مس از ظرفیت صفر به ۶/۱ میلیون تن رسیده است

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند نباید اعداد و ارقام را اعلام کرد گفت: آمار برای مردم است و این ارقام حاصل تلاش و عملکرد مردم است دولت وظیفه بسترسازی دارد و کار اصلی را مردم انجام می‌دهند وی با اشاره به رشد وضعیت صنعت در یک سال اخیر گفت در بخش کارگاه‌های صنعتی از سال گذشته تاکنون ۱/۳ درصد در بخش معدن فعال ۱۳ درصد و ۹ شهرک صنعتی نیز به بهره‌براری رسیده است علاوه براین ۲۲ درصد نیز از برنامه توسعه از بخش صادرات جلو هستیم

شریعتمدرای با اشاره به اینکه رشد و توسعه نباید ما را از کمبودها و ضعف‌ها غافل کند در طی ۴۰ سال گذشته کشور شرایط سختی را پشت سر گذاشته و شاهد رشد منفی اقتصادی در برخی از سال‌ها بوده‌ایم خوشبختانه در طی ۴ سال اول این دولت روند وضعیت اقتصادی رو به بهبود رفت اما با این حال کمبودهایی وجود دارد.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه اگر نرخ تمام شده را کاهش ندهیم نمی‌توان به رشد صنعتی دست یافت افزود: نرخ تمام شده تولیدات در ایران بالاست و یکی از عوامل آن بحث هزینه‌‌های حمل‌ونقل است علاوه بر این هزینه‌های مالی نیز بخش وسیعی از نرخ تمام شده را در بر گرتفته به نحوی که در برخی موارد تا ۲۵ درصد نرخ تمام شده را هزینه مابقی تشکیل می‌دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید از طریق یارانه سود تسهیلات هزینه‌های مالی را کاهش دهیم گفت: امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان تصویب شده که امیدواری هرچه سریعتر این اعتبارات تخصیص پیدا کرده است این امر از حقوق و دستمزد کارگران واجب است چراکه بدون رونق تولید کارگران کار و حقوق نخواهند داشت.

وی با درخواست از نمایندگان مجلس برای بررسی هرچه سریعتر لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده گفت یکی از موانع تولید نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده است که امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع در مجلس اصلاح و به تصویب برسد. وی بل بیان اینکه یکی دیگر از موارد افزایش نرخ تمام شده هزینه‌های تامین اجتماعی است گفت: درست که وضعیت صندوق مناسب نیست اما با همین وضعیت می‌توان آنها را بین ۴ تا ۵ سال اداره کرد اما اگر تولید متوقف شود هیچ واحد صنعتی نیست که هزینه مالیات و تامین اجتماعی بدهد.

وی در پایان افزود: امیدواریم شرایط به نحوی گشایش پیدا کند که واحدهای صنعتی بتوانند در شرایط مناسب‌تر مواد اولیه را وارد کنند و محصولات خود را صادر کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها