|
کدخبر: 33735

هند و روسیه پشت ایران را خالی می کنند؟

هنوز چند ماه مانده به اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران برخی شرکت‌های اروپایی بار سفر از ایران بسته‌اند در این میان هند و روسیه دو ظرفیت اقتصادی بزرگ است که با توجه به مناسبات بین‌المللی روابط بهتری با ایران دارند.سوال اصلی اینجاست که چه قدر می‌توان از نظر اقتصادی روی این دو کشور حساب بازکرد؟

گسترش نیوز: هند،چین وروسیه کشورهایی هستندکه در زمان تحریم‌ها پشت ایران را خالی نکردند و اکنون با رفتن برخی شرکت‌های اروپایی نگاه‌ها برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به سمت خاوردور و هند چرخیده است. کشورهایی که همواره هنگام تحریم‌ها حضور پررنگی در ایران دارند. بزرگترین ظرفیت اقتصادی ایران نفت و گاز است بنابراین جذاب‌ترین ظرفیت اقتصادی برای سرمایه‌گذاری بخش نفت و گاز است.

همکاری های نفتی روسیه

HEND-RUSSIE22.jpg

سال گذشته در شرایطی که روابط بین‌المللی در وضعیت مساعدی قرارداشت پس از سفر پوتین به ایران زمزمه‌های سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در صنعت نفت و گاز ایران شنیده شد.سابقه همکاری روسیه و ایران در زمینه نفت نیز به حضور شرکت‌هایی هم چون روس‌نفت، گازپروم، گازپروم نفت، لوک‌اویل، زاروبژنفت و تات‌نفت در بخش توسعه میادین برمی گردد. به طور مثال شرکت زاروبژنفت، بعد از شرکت توتال فرانسه، توانست قرارداد جدید نفتی با ایران امضا کند. زاروبژنفت، ۷۴۰ میلیون دلار در قالب توسعه دو میدان نفتی در غرب ایران -آبان و پایدار غربی- سرمایه‌گذاری کرد تا براساس این همکاری این شرکت ظرف ۱۰ سال تولید ایران را به ۱۰۵ میلیون بشکه ارتقا دهد.

همکاری های ریلی و بندری هند

در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به ایران نیز دو کشور شش توافقنامه اولیه درباره پروژه‌های نفت و گاز امضا کردند. به موجب این توافق‌ها، روسیه ۳۰ میلیارد دلار در صنعت انرژی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.علاوه براین روسیه و ایران برای تولید برق در نیروگاه حرارتی بندرعباس و نیروگاه هسته‌ای دوم بوشهر نیز همکاری‌های خوبی را شکل داده‌اند.

از سوی دیگر هند نیز همکاری‌های قابل توجهی در منطقه چابهار با ایران آغاز کرده که می‌توان سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری هندی‌ها در صنعت ریل و بندر در منطقه چابهار اشاره کرد. علاوه براین در سفر روحانی به دهلی شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌ها در ایران در زمینه انرژی، تأسیسات شیرین‌سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی اعلام آمادگی کرده بودند.

سابقه وفاداری روسیه و هند

REZAEE-1.jpg

با توجه به سابقه گسترده حضور هند و روسیه در ایران بعید هند و روسیه همکاری‌های صنعتی خود با ایران را تقلیل دهد. برهمین اساس پرهام رضایی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند و عضوهیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره ظرفیت همکاری این دو کشور با ایران در شرایط تحریم در گفت‌وگو با گسترش نیوزگفت: هند و روسیه در زمان تحریم دوست و شریک تجاری ایران بوده‌اند و مراودات مالی در شرایط تحریم با این دو کشور پابرجا بود به نحوی که با تحریم دلار از طریق «روپیه» هند و «روبل» روسیه مبادلات تجاری صورت می‌گرفت.

وی با بیان این که پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که شرایط تحریم‌ها هم چون گذشته حاد نخواهد بود، افزود: این بار اتحادیه اروپا امریکا همراهی نکرده و این امتیاز خوبی است از سوی دیگر تخطی از برجام از سوی ایران انجام نشده بنابراین پیش‌بینی می‌شود در عمل تاثیر خیلی زیادی نداشته باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با اشاره به ظرفیت‌های هند برای همکاری صنعتی با ایران اظهارکرد: هند رشد اقتصادی بالایی در سال‌های اخیر تجربه کرده است و رشد ۸ درصدی را تجربه کرده‌اند.پیش‌بینی می‌شود در امسال این رقم افزایش نیز داشته باشد.رابطه صنعتی مناسبی بین هند و ایران وجود دارد و کالاهایی که بین دو کشور مبادله می‌شود کالاهای مکمل هستند.

رضایی درباره سرمایه‌گذاری مشترک میان هند و ایران اظهارکرد: میزان سرمایه‌گذاری مشترک میان این دو کشور اندک است چون نیاز به فراهم شدن زیرساخت هاست.با وجود این همکاری‌های صنعتی در زمینه فروآلیاژها در منطقه چابهار شکل گرفته علاوه بر این در زمینه مواد شیمیایی و پتروشیمی نیز صحبت هایی انجام شده که امیدواریم در امسال نهایی شود.

عضوهیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه درباره همکاری با روسیه نیز گفت: پیشنهادات زیادی برای سرمایه‌گذاری مشترک ارائه شده اما نیاز به بررسی دارد چون پروژه‌های بلند مدت است. اما در بخش انتقال فناوری و... همکاری خوب شکل گرفته و در بخش تجاری نیز میوه و خشکبار دو محصول استراتژیک برای همکاری با روسیه است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها