|
کدخبر: 33349

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری به گسترش نیوز پاسخ داد:

نبود ارز خطوط تولید لوازم خانگی را متوقف کرد

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان صوتی و تصویری از احتمال قطع همکاری شرکت های کره ای لوازم خانگی پس از اعمال تحریم ها خبرداد و گفت:در حال حاضر به دلیل تامین نشدن ارز«وون» کره جنوبی و «یوآن» چین خطوط تولید لوازم خانگی کره ای تعطیل شده است.

علیرضا خزاعی، نایب رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری در گفت و گو با گسترش نیوز درباره توقف عرضه محصولات صوتی و تصویری و لوازم خانگی داخلی با برند کره ای در بازار گفت:با توجه به تغییراتی که در نوع تخصیص ارز به وجود آمد اعتباری که نزد تامین کنندگان مواد اولیه خارجی داشتیم دچار تلاطم و چالش شد.بدین شکل که در گذشته با سقف اعتباری که تامین کننده خارجی به ما داده بود قطعات را وارد می کردیم و ارز مربوط را ارسال می کردیم.

ارز کره و چین در شبکه نیما وجود ندارد

خزاعی با اشاره به اینکه در زمان اجرای سیاست های ارزی جدید قطعات زیادی در گمرکات وجود داشت.اظهارکرد: هچ گونه پیش بینی برای تامین ارز این قطعات انجام نشد و این امر باعث نگرانی اجرای تعهدات قبلی شرکت ها شد.در حال حاضر اقدام برای تامین ارز ۴۲۰۰تومانی از طریق سامانه نیما بسیار زمان بر است و برای خرید های فعلی است که از زمان تخصیص ارز تا خرید،حمل و ترخیص حداقل 3 ماه زمان می برد تا وارد چرخه تولید شود.

khazaei-LG.jpg

وی با بیان این که اکنون خطوط تولید واحد های صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند،گفت: نبود هیچ گونه سازوکار برای تامین ارز تعهدات قبلی باعث تعطیلی خطوط تولید شده است.

رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری با تاکید براین که دو عامل دیگر نیز در تعطیلی واحد های لوازم خانگی کره ای در داخل کشور موثر هستند،گفت:ارزی که برای واردات قطعات مورد نیاز است «وون»کره جنوبی و «یوآن» چین است اما متاسفانه در شبکه نیما موجود نیست.برای این موضوع به بانک مرکزی و وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز نامه نگاری انجام شده است.

احتمال قطع همکاری ال جی و سامسونگ

خزاعی با اشاره سرنوشت همکاری شرکت های کره ای پس از وضع تحریم ها علیه ایران،افزود:از آنجایی که حجم مبادلات تجاری این شرکت ها با آمریکا بالاست،برای ادامه همکاری با ایران از ماه نوامبر باید معافیت از آمریکا اخذ کتتد یا همکاری خود را قطع کنند.البته با توجه سال ها همکاری و بازاری که در ایران وجود دارد نسبت به ادامه همکاری امیدوار هستیم .

وی افزود:در سال های ۹۱و ۹۲نیز که تحریم ها علیه ایران شدت گرفت ،شرکت های کره ای با اخذ مجوز از آمریکا به همکاری خود با ایران ادامه دادند و توانستند با خرید نفت ایران قطعات صادر کنند.

افزایش قیمت ۸درصدی محصولات

رییس انجمن تولیدکنندگان محصولات صوتی و تصویری با بیان این که در صورت قطع همکاری این شرکت ها وارد همکاری غیر مستقیم خواهیم شد،گفت: در صورت قطع همکاری مستقیم شرکت های کره ای می توان قطعات را از طریق یک کشور ثالث وارد کرد.

خزاعی درباره افزایش قیمت محصولات کره ای نیز اظهارکرد:سال گذشته در بهمن ۹۶درخواست افزایش قیمت ارائه شد اما دولت طی بخشنامه ای افزایش قیمت تا پایان فروردین را ممنوع کرد.برهمین اساس پس از در خواست مجدد در اردیبهشت ماه حدود ۸تا ۹درصد در مدل های جدید افزایش اعمال شد. در حال حاضر نیاز به افزایش قیمت وجود دارد اما آنچه خطوط تولید را دچار مشکل کرده وضعیت تامین ارز است.

ارسال نظر