|
کدخبر: 32661

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت وگو با گسترش نیوز:

حضور دارو در فهرست کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی معنایی ندارد!

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با تاکید بر این که حضور دارو در لیست کالای اساسی زمانی که مابه التفاوت نرخ ارز به آن تعلق نگیرد عملا معنا و مفهومی ندارد، گفت: حضور در لیست کالای اساسی زمانی معنا دارد که مزیتی برای آن تعریف شود در غیر این صورت بودن یا نبودن آن در لیست معنا ندارد با این اوصاف باید منتظر افزایش قیمت دارو باشیم.

جلیل سعید لو،عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره متنفی شدن اختصاص مابه التفاوت نرخ ارز به دارو گفت: اختصاص مابه التفاوت نرخ ارز به دارو حمایت از تولیدکننده نیست بلکه حمایت از مصرف‌کننده است تا با نرخ کمتر دارو خریداری کند با منتفی شدن این موضوع فشار بر مصرف‌کننده وارد خواهد شد.چون بسیار واضح است که عدم اختصاص مابه التفاوت نرخ ارز به دارو هزینه تولید را افزایش می‌دهد و بر نرخ نهایی مصرف‌کننده تاثیرگذار است. دولت این وعده را داده بود که با اختصاص مابه التفاوت نرخ ارز به واردکنندگان و تولیدکنندگان مانع افزایش هزینه‌های تولید شود با این وصف باید منتظر افزایش نرخ دارو باشیم.

SAEEDLOO.jpg

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با تاکید براین که دارو بعد از غذا دومین نیاز جامعه است گفت: دارو همواره اولویت بوده و نرخ آن برای مصرف‌کننده اهمیت بالایی دارد.دولت نیز از طریق بیمه و بیمارستان‌ها بزرگترین مصرف‌کننده دارو است.دولت اگر می‌خواهد فشار به بیماران وارد نشود باید میزان افزایش نرخ دارو را از طریق بیمه‌ها تامین کند که تا آنجایی که ما اطلاع داریم دولت چنین برنامه‌ای ندارد.

وی با بیان این که میزان افزایش نرخ دارو باید در کمیته قیمت‌گذاری مورد بررسی قرار بگیرد، گفت: این موضوع باید بررسی شود که تاثیر آن بر دارو‌ها چه میزان است از سوی دیگر تورم سالانه نیز باید لحاظ شود چون مدت هاست که نرخ دارو افزایش پیدا نکرده و درحال‌حاضر واحدهای تولیدکننده به دلیل قیمت‌گذاری سنتی تحت فشار هستند.

سعیدلو افزود:اگر دولت قیمت‌ها را افزایش ندهد صنعتی حیاتی دارو در کشور به خطر می‌افتد.درحال‌حاضر ۹۶ درصد از دارو‌ها از لحاظ تعداد در داخل تولید می‌شود و مابقی عمدتا مربوط به دارو‌های بیماران خاص است.همین امر باعث شده نرخ دارو در ایران ارزان باشد اگر از صنعت داروسازی حفاظت نشود مردم مجبورند برای تامین دارو پنج تا هفت برابر بیشتر هزینه پرداخت کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها