|
کدخبر: 32617

چرا کارگر هپکو اقدام به خودکشی کرد؟

«بالاخره آدم تا یک جایی توان تحمل دارد. ما چند ماه حقوق معوق داریم»این حال و روز کارگران هپکو اراک است که روزگذشته باعث شد عرصه به یکی از کارگران تنگ شود و اقدام به خودکشی کند.

گسترش نیوز: بعدازظهر دیروز تصاویری از تلاش یک مرد برای خودکشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. رسانه‌های محلی استان مرکزی گزارش کردند این مرد که از کارگران شرکت هپکوی اراک بود، تلاش کرد خود را از روی پل شهید بختیاری به پایین پرت کند که با تلاش اورژانس اجتماعی اراک از تصمیم خود منصرف شد.

شرکت هپکو یکی از شرکت‌های بزرگ استان مرکزی است که اعتصاب کارگرانش هم‌زمان با اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب در تابستان سال گذشته در صدر خبرها قرار داشت. یکی از کارگران کارخانه هپکو درباره تلاش یکی از کارگران این کارخانه برای خودکشی گفت: «ما سر کار بودیم که خبرش را شنیدیم. بعد هم فیلمش منتشر شد. [...] دوست ماست. آدم خیلی آرامی است. در سالن رنگ کار می‌کند. اگر بلایی سرش می‌آمد، تحملش برای همه سخت بود».

hepko.jpg

او در توضیح وضعیت کارخانه می‌گوید: «بالاخره آدم تا یک جایی توان تحمل دارد. ما چند ماه حقوق معوق داریم و سال گذشته هم که حتما شنیدید چه اتفاقاتی اینجا افتاد. بعد از آن درگیری‌ها بالاخره مسئولان یادشان آمد هپکویی هم وجود دارد و از آن به بعد کج‌دارومریز پول می‌گیریم و وضع بیمه‌هایمان بهتر شده اما هنوز زمین تا آسمان با وضعیت روزهای خوبمان فاصله داریم. وقتی هم که پول نباشد، زندگی آدم سیاه می‌شود. وضعیت آذرآب هم همین‌طور است».

کارخانه آذرآب، دیگر کارخانه بزرگ استان مرکزی هم سال گذشته شاهد تجمعات کارگری بود که با برخورد مأموران همراه شد و عذرخواهی وزیر کار از کارگران را در پی داشت. یکی از کارگران شرکت آذرآب می‌گوید: «از اینکه یک کارگری خواسته خودش را از جایی پرت کند تعجب نکنید. از اینکه ما هنوز زنده هستیم، باید تعجب کنید. اسفند ۲۹ روز است، فروردین ۳۱ روز، ۲۳ روز هم از اردیبهشت گذشته. جمع اینها می‌شود هشتادوچند روز. کارگران آذرآب در این مدت دو بار حقوق گرفته‌‌اند که یکی همین امروز بود که شاید از ترس بود که نکند اینجا هم اتفاقی بیفتد. این دو بار هم که حقوق گرفته‌ایم یعنی هر بار یک میلیون تومان گرفته‌ایم. به نظر شما می‌شود سه ماه که عید نوروز هم وسطش بوده با یک میلیون تومان زندگی کرد؟ حالا باز وضع کارگران از این جهت بهتر بوده. نیروهای ستادی و دفتری کل این مدت فقط یک میلیون تومان گرفته‌اند».

اين کارگر درباره وضعيت شرکت پس از اعتراضات کارگري سال گذشته مي‌گويد: «حداقل فايده‌اش اين بود که مديران قبلي شرکت عوض شده‌اند. آنها اهليت نداشتند و بيشتر بورس‌باز بودند تا اينکه بلد باشند شرکت اداره کنند. با اين حال مديران تازه هم که آمدند، ديديم وضع بهتر نشد. طبيعي است که بهتر نشود چون اينها که آمده‌‌اند اصلا آشنايي با آذرآب ندارند. خودرويي بوده‌‌اند و از قبل رابطه‌شان در خودروسازي‌ها شکل گرفته و طبيعي است که حالا نتوانند اينجا کار خاصي بکنند. وضعيت شرکت‌هايي مثل ما خيلي به لياقت و تخصص مديرانش بستگي دارد. اگر مدير رابطه خوبي داشته باشد و حوزه کار ما را بشناسد، مي‌تواند سفارش‌هاي خوبي بگيرد. اگر هم اين‌کاره نباشد کار مثل حالا مي‌خوابد. شما از مديران اين شرکت بپرسيد امسال موفق شده‌‌اند چند سفارش بگيرند؟ وقتي سفارشي نباشد پول کمتر است و اولين جايي هم که به دست‌انداز مي‌افتد، حقوق کارگر است». گفتني است دو شرکت هپکو و آذرآب از مهم‌ترين شرکت‌هاي توليد لوازم راه‌سازي، پتروشيمي و کشاورزي کشور هستند.

منبع:شرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها