|
کدخبر: 89743

در سی و یکمین میزگرد نمایشگاهی گسترش‌نیوز مطرح شد:

انقلاب آموزش به سبک غرفه‌سازان تهران

بی‌تعارف باید گفت موضوع آموزش و تربیت نیروی انسانی جوان در صنعت نمایشگاهی طی چند سال اخیر همواره مغفول مانده و توجهی به آن نشده است.

گسترش‌نیوز: همین امر باعث شده که اخیراً شاهد حضور و نفوذ افراد غیرمتخصص بسیاری در این عرصه باشیم. افرادی که بدون توجه به چارچوب‌های استاندارد و موارد اصلی که مورد تایید مجامع جهانی در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی است، دست به برگزاری رویدادها و یا فعالیت به‌عنوان غرفه‌ساز می‌زنند. نتیجه این حضور هیجانی و بدون تحقیق نیز وارد آمدن ضربات بسیار سخت به بدنه صنعت نمایشگاهی است.

ghorfe5.jpg

اخیراً اما اتفاقات خوبی در رابطه با آموزش در حال رخ دادن است که شاید قاعده بازی را به نفع فعالان این عرصه تغییر دهد. بی‌شک باید انجمن غرفه‌سازان را در حوزه اجرایی کردن تصمیم‌های به‌روز و مبتکرانه؛ پیشرو و پرچمدار صنعت نمایشگاهی دانست.

مجموعه‌ای پرجمعیت که سهم بالایی در ایجاد گردش مالی این صنعت در سراسر کشور داشته و البته به دلیل جوان بودن این سیستم همواره سعی دارند با برنامه‌ریزی و تمرکز بر فعالیت‌های فناورانه، جایگاه خود را بیش‌ازپیش از پیش تثبیت کنند.

یکی از آخرین تصمیم‌های مهمی که در هیات‌مدیره انجمن غرفه‌سازان با مدیریت منوچهر جعفری‌زاده گرفته شد، ایجاد بستری متمرکز و مدون برای برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزشی برای غرفه سازان بوده که از زمستان امسال با حضور و همکاری اساتید برجسته در دستور کار قرار گرفت و چند جلسه از این سلسله نشست‌ها نیز در اتاق کنفرانس سالن ملل (نمایشگاه بین‌المللی تهران) برگزار شد.

گسترش‌نیوز به عنوان بازوی رسانه‌ای این تشکل، در خلال برگزاری آخرین نشست آموزشی انجمن غرفه‌سازان، میزگردی را با حضور اعضای هیات‌مدیره برگزار کرد. در خلال این میزگرد نکات مهمی در رابطه با توسعه فضای آموزشی در همه بخش‌های صنعت نمایشگاهی مطرح شد که در ادامه می‌خوانید:

محمد عباسی - رئیس هیات عامل و مدیرعامل مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت

از گسترش‌نیوز به واسطه برگزاری میزگردهای نمایشگاهی تشکر می‌کنم. در معرفی مجموعه‌ای که مدیریت آن را برعهده دارم باید بگویم، مرکز آموزش بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن وتجارت است. در سال ۷۴ وزارت بازرگانی وقت و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تصمیم به تاسیس این مجموعه گرفتند. در واقع با محوریت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت بازرگانی وقت، تصمیم بر این گرفت که مرکز آموزش بازرگانی را به‌صورت هیات‌امنایی و به‌صورت درآمدهزینه‌ای که استقلال بیشتری داشته باشد در دل وزارت بازرگانی شکل بدهد. امسال بیست و پنجمین سالگرد فعالیت این مجموعه است و هرسال حداقل ۳ میلیون نفر- ساعت آموزش در حوزه بازرگانی و تجارت بین‌الملل و همین‌طور در زمینه ارتقای مهارت‌های کسب‌وکار در سراسر کشور ارائه می‌شود. گفتنی است که مرکز آموزش بازرگانی در تمام استان‌ها نمایندگی دارد.

به‌خوبی می‌دانیم که صادرات و مقوله بازرگانی بدون صنعت نمایشگاهی هیچ است. مطمئناً هرچقدر تجار ما در نمایشگاه‌های خارج از کشور حضور هوشمندانه و موثر داشته باشند حوزه بازرگانی بهتر و موثرتر عمل خواهد کرد.

حتی نمایشگاه‌هایی که در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود، چنانچه برای آنها چارچوب تخصصی و هدفمند تعریف شود، می‌توانند حداکثر بهره‌وری را داشته باشند. ضمن اینکه حرکت به سمت حضور اصولی در رویدادهای نمایشگاهی باعث می‌شود تصویر درستی از فضای موردنیاز تجاری برای تصمیم‌گیرندگان کشور ایجاد شود. بنده احساس می‌کنم که این صنعت نیاز به توجه بیشتری دارد. ما با کمک انجمن و تشکل‌های خصوصی مرکز آموزش بازرگانی یک همکاری را آغاز کردیم که بتوانیم در محل نمایشگاه برای ذی‌نفعان این صنعت دوره‌های مفیدی را برگزار کنیم.

درحال‌حاضر مجموع صادرات ما به ۵ کشور مشخص محدود شده که من فکر می‌کنم این در شان ما نیست. سرزمین پهناور ما با بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت بسیار کمتر از کشورهای همسایه نظیر ترکیه صادرات هدفمند داشته و موضوع هم اتفاقاً به اهمیت صنعت نمایشگاهی برمی‌گردد. در این سال‌ها بی‌شک رویدادهای بسیار مهمی در ترکیه برگزار شده که علاوه بر گسترش بازار کار در این زمینه باعث افزایش درآمدهای ارزی آنها تا سقف ۱۶۰ میلیارد دلار در سال شده است.

بنابر مواردی که گفتم، بهتر دیدیم که نمایندگی تخصصی مرکز آموزش بازرگانی در صنعت نمایشگاهی را ایجاد کنیم. ابتدای دی با انجمن غرفه‌سازان تهران جلسه‌ای را برگزار کردیم که قرار شد ازاین‌پس همکاری‌های منسجمی میان ۲ مجموعه شکل گرفته و دوره‌های تخصصی در رابطه با مهارت‌های موردنیاز در امر غرفه‌سازی را به شکل دنباله‌دار برگزار کنیم. این نشست‌ها شامل مهارت‌های عمومی در فضای کسب‌وکار شامل اطلاعات کاربردی در زمینه بیمه، مالیات، روابط کاری، تحلیل بازار، زبان تخصصی بازرگانی و مواردی ازاین‌دست خواهد بود.

ما در مرکز آموزش بیش از ۸۰۰ مدرس و متخصص داریم که به‌صورت یکپارچه در کل کشور فعالیت دارند. این مجموعه با سابقه و تعامل تنگاتنگی که با انجمن‌های نمایشگاهی دارد می‌تواند مدرسانی را برای آموزش معرفی کند که همان مهارت موردنیاز را به فعالان این حوزه آموزش بدهند.

نکته مهم آنکه برای هر دوره آموزشی یک مدرس مجزا خواهیم داشت. درحال‌حاضر آنچه در گام‌های اول با انجمن به توافق رسیدیم این است که دوره‌ها به‌صورت ۵ الی ۶ ساعته باشد تا بتواند کلیات یک مبحث آموزشی را عنوان کند.

ما حتی از فعالان نمایشگاهی خواستیم که اگر در سفر به کشورهای اروپایی با افراد شناخته‌شده و فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی آشنا شدند، از آنها برای تبادل اطلاعات با مرکز آموزش بازرگانی دعوت کنند. ما به شدت از این تبادل تجارب استقبال می‌کنیم.

در نهایت برای متقاضیانی که در این نشست‌ها حضور دارند گواهی رسمی صادر خواهد شد. این گواهی می‌تواند به رتبه‌بندی شرکت‌های زیر مجموعه انجمن کمک کند. این در واقع پیشنهادی است که ما به هیات‌مدیره انجمن غرفه سازان دادیم و خواهش کردیم که اعضای خود را بر اساس آموزش‌هایی که دیدند، رتبه‌بندی کرده و خروجی کیفی آن را در مجموع کاری که قرار است به صورت سالانه در بخش غرفه‌سازی انجام شود، لحاظ کنند.

آنچه برای دریافت بهترین خروجی اهمیت دارد تغییر نگرش و تربیت نیروی انسانی متعالی از طریق نیازسنجی درست است. تا زمانی که ارکانی همچون دولت، بخش‌خصوصی و انجمن‌ها بتوانند مسئولیت‌پذیری و شفافیت داشته باشند حال و احوال مملکت ما بهتر خواهد شد.

ghorfe4.jpg

منوچهر جعفری‌زاده - رئیس انجمن صنفی غرفه سازان تهران

از مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار ممنون هستیم. این همکاری به‌طورقطع نتایج بسیار خوبی را به‌همراه خواهد داشت. اتفاق بسیار خوبی در حال رخ دادن است چراکه تا پیش‌ازاین عرصه غرفه‌سازی به لحاظ آموزشی یک زمین بکر بود. ما خیلی تحقیق کردیم تا بتوانیم نقطه صفر را برای شروع بحث آموزش پیدا کنیم. حتماً می‌دانید که هرآنچه امروز در حوزه غرفه‌سازی وجود دارد بر مبنای اطلاعات و تجربیات اشخاص است، بنابراین قصدمان این بود که شکلی منظم و آکادمیک به فعالیت همه زیرمجموعه‌های خودمان بدهیم.

در مسیر فعالیت‌های تخصصی با مبنای علمی، الزام این بود که در گام نخست سراغ آیین‌نامه غرفه‌سازی برویم. نگاه کردیم و دیدیم تکالیف مختلفی در حوزه مالیات، بیمه و مسئولیت‌های مختلف برای شرکت‌های غرفه ساز تعریف شده و ممکن است اطلاعات مدیران شرکت‌ها در این حوزه نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی داشته باشد.

بنابراین قدم اول را پیرامون برگزاری نشست‌های تخصصی با اساتید مجرب در حوزه مالیات، عوارض، بیمه و مواردی مثل این برداشتیم. اگر یک شرکت غرفه ساز این اطلاعات را داشته باشد می‌تواند درآمدها و ماندگاری خودش در فضای کسب‌وکار را بیش‌ازپیش تضمین کند.

در رابطه با چگونگی حضور در این دوره‌ها، یک سامانه ایجاد کردیم که افراد علاقه‌مند به حضور در کلاس‌ها می‌توانند در این سامانه برای حضور در کلاس‌ها ثبت‌نام کنند. نکته مهم آنکه کلاس‌های تخصصی ما فقط در سطح مدیران نیست. یعنی کارمندان شرکت‌های غرفه‌ساز در سطح حسابداران یا مدیران مالی نیز با توجه به رشته و نوع کاری که انجام می‌دهند، امکان معرفی و حضور دارند. ضمن اینکه در آینده، دوره‌های آموزشی خوبی در رابطه با موضوع طراحی، رنگ، مواد اولیه و... خواهیم داشت که کارمندان مرتبط با این بخش‌ها در هر شرکت امکان حضور و استفاده از آنها را خواهند داشت.

ما به‌طورقطع برای سال آینده با جدیت موضوع ساماندهی پیمانکاران را در دستور کار قرار خواهیم داد. در حوزه HSE پیمانکاران باید برخی از این دوره‌ها را بگذرانند و مرکز آموزش بازرگانی این دوره‌ها را در متنوع‌ترین و به‌روزترین سطوح دارد. بی‌شک شرکت‌ها با گذراندن این دوره‌ها توانمندتر از قبل می‌شوند و در آینده امور غرفه‌سازی در سراسر کشور با شرایط بهتری انجام خواهد شد.

ما از اعضای هیات‌مدیره نمایشگاه بین‌المللی تهران دعوت کردیم که بیایند و از روند برگزاری این نشست‌ها بازدید داشته باشند. در این چند دوره که برگزار شده هم حضور داشتند. قطعاً روابط بین ما و مدیران نمایشگاه تهران سازنده است.

ghorfe1.jpg

صالح سپاسدار - عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی غرفه‌سازان تهران

در رابطه با امور آموزشی و انجام فعالیت‌های پایه‌ای برای اعضا معتقد هستم که باید صبور بود. در واقع ما با فرآیند و روندی مواجه هستیم که با گذشت زمان به نتیجه می‌رسد. در این مسیر البته نباید فراموش کنیم که هر یک از ما جزئی از یک کل هستیم.

اگر هرکدام از ما نقش‌مان را درست ایفا کنیم به‌طور قطع در کل صنعت نمایشگاهی تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. ممکن است این امور زمان‌بر و انرژی‌بر باشد اما باید تمام توانمان را بگذاریم و سعی کنیم تاثیر مثبت بر کل بگذاریم.

نکته قابل‌توجه آنکه به‌روز بودن آموزش‌ها در صنعت نمایشگاهی اهمیت بالایی دارد، چراکه ما در یک عرصه کاملاً بین‌المللی فعالیت می‌کنیم و در تعامل با دیگر کشورهای جهان هستیم.

ما به‌عنوان اعضای هیات‌مدیره انجمن غرفه‌سازان تهران در تلاش هستیم تا کار پایه‌ای و بنیادین انجام بدهیم. کار بنیادین هم همان آموزش درست به نیروهای جوان و یادآوری برخی نکات تخصصی به عزیزانی است که تجربه بیشتری دارند.

۲ یا ۳ دهه است که یکی از عوامل تاثیرگذار در سازمان‌ها، تحقیق و توسعه است. متاسفانه در حوزه نمایشگاه این امر همواره مغفول مانده است. امروز با همتی که در اعضای اصلی این خانواده بزرگ وجود دارد به نظر می‌رسد که همگی آمادگی دارند تغییر ایجاد کنند و نگاهشان برای این مهم جدی است.

به‌طور قطع برای تغییر هم زیرساخت آموزشی باید داشته باشیم که در نهایت به برگزاری همین کلاس‌های آموزشی می‌رسیم. بعدازاینکه زیرساخت آموزشی ایجاد شد و بحث‌های پایه را آموزش دادیم به‌روزرسانی و ارتقای کیفی فعالیت‌ها به‌صورت خودکار ظهور و بروز پیدا می‌کند.

حسام گودرزی - مدیر اجرایی انجمن صنفی غرفه‌سازان تهران

البته سابقه کلاس‌های آموزشی ما محدود به سال ۹۸ نیست. به‌صورت جسته‌وگریخته پیش‌ازاین هم برنامه‌های آموزشی داشتیم. برای مثال سال گذشته در خلال برگزاری نمایشگاه صنعت نمایشگاهی ۲ کلاس با حضور و همراهی اساتید برجسته ازجمله آقای مهندس میرظفرجویان برگزار کردیم. البته همواره به دنبال مدون کردن این فعالیت‌ها بودیم.

در واقع به فکر ایجاد یک مجموعه آموزشی بودیم که در حوزه صنعت نمایشگاهی به‌صورت تخصصی کار و تولید محتوا کند. در حوزه غرفه‌سازی که مرتبط با انجمن ما هست قطعاً با کمک دوستان در مرکز آموزش می‌توانیم به اهدافی که می‌خواهیم برسیم.

ما در هیات‌مدیره انجمن غرفه سازان دغدغه هر دو موضوع یعنی آموزش و تولید محتوا را داریم، اگر به خاطر داشته باشید پس از راه‌اندازی سامانه جامع غرفه‌سازی یکی از اولویت‌های ما مباحث آماری بود. اینکه لازم بود بدانیم چه تعداد غرفه در سال ساخته می‌شود و یا اینکه آمار غرفه‌های خودساز و پیش‌ساخته به چه شکل است. بسیاری از تصمیم‌گیری‌های ما در این حوزه بر اساس این آمارها است.

بارها و بارها با مسئولان شرکت سهامی پیرامون حوزه آموزش صحبت کردیم و انتظار داشتیم با ما هم‌قدم شوند. ولی به‌هرحال امروز خودمان کار را شروع کردیم. فکر می‌کنم البته به‌زودی دوستان ما در شرکت سهامی هم وارد میدان می‌شوند. احتمالاً انتظار داشتند کار را به‌صورت عملی ببینند. حال که ما نخستین قدم را برداشتیم، در ادامه انتظار حمایت داریم.

ghorfe2.jpg

محمد عباسی

مرکز آموزش بازرگانی یک مجموعه غیرانتفاعی است، یعنی جزو اهداف عالی ما این است که به این ذی‌نفعان بخش صنعت، معدن و تجارت در حد توان کمک کنیم. یکی از وظایفی که مجریان نمایشگاهی دارند این است که بتوانند هیات‌های خارجی را به نمایشگاه‌های داخلی بیاورند و متاسفانه ما در این مقوله، ضعیف عمل می‌کنیم. بنده احساس می‌کنم اگر قرار باشد در این حوزه اتفاق خوبی رخ بدهد راهش فقط همدلی و هماهنگی است. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی بداند که انجمن به دنبال بهتر شدن وضعیت موجود صنعت نمایشگاهی است.

نکته‌ای که باید عرض کنم این است که درحال‌حاضر در دنیا بحثی که درباره مدیریت کلان دولتی با آن مواجه هستیم، حکمرانی همکارانه است. در این مدل نمی‌توان تشخیص داد که مرز بین دولت و غیردولت کجاست. در کشور ما دولت مسیری را پیش می‌برد ولی انجمن‌ها از آن بی‌اطلاع هستند. احساس می‌کنم دولت ما هم باید به سمتی برود که اگر در صنعت نمایشگاهی قصد هر نوع تصمیم‌گیری داشت با همفکری فعالان بخش‌خصوصی اقدام کند.

بنده بر این باورم که سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی باید نشست‌های ماهانه و مستمر با انجمن‌ها و تشکل‌ها داشته باشند. مطمئن باشید اگر مدیران صنعت نمایشگاهی این تعامل دوسویه را حفظ کنند به‌طور قطع خودشان در درجه اول ذی‌نفع هستند. بنابراین باید این تغییر نگرش را برایشان ایجاد کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها