|
کدخبر: 85358

نگاهی به برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی؛

تور یک روزه ایرانگردی ۲۰۰۰ تومان + تصاویر

نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری برای نخستین بار در هم ادغام شده‌ند و هر استان با ظرفیت‌هایی که در بخش بوم‌گردی، خدمات حمل‌ونقل، اقامت و صنایع دستی دارند، در آن حضور داشتند.

گسترش‌نیوز - نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برپا بود تا مخاطبان بتوانند فقط با پرداخت ۲ هزارتومان بلیت ورودی این مجموعه بازدیدی جذاب از توانمندی‌های کشورمان در حوزه گردشگری و صنایع دستی داشته باشند.

نمایشگاه امسال با وجود کاستی‌ها و معایبی که داشت، فرصتی برای ایرانگردی کوتاه در تهران بود چرا که مسئولان استانی با دریافت پاویون‌های مستقل، شکل و شمایلی کلی از نوع لباس پوشیدن، غذاهای سنتی و مراکز توریستی در شهرهای خود را به اشتراک گذاشتند. در عین حال مخاطبان توانستند در جریان تنوع محصولات صنایع‌دستی کشور قرار گرفته و با لباس‌های متنوع و رنگارنگ اقوام ایرانی آشنا شوند. جالب آنکه بازار خرید خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های محلی داغ بود و گروه‌های موسیقی محلی نیز در هر گوشه از نمایشگاه مشغول هنرنمایی بودند. مهم‌ترین امکانی که این نمایشگاه در اختیار بازدیدکنندگان گذاشت، این بود که قادر بودند برای سفر در تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی کرده و با اقامتگاه‌های بومی و روستایی و قیمت‌ها و خدمات آنها را به خوبی مورد بررسی قرار بدهند.

گفتیم که ورودیه نمایشگاه برای هر نفر ۲ هزار تومان تعیین شد که در ازای آن کارت هویت با اعتبار یک روز، صادر می‌شد. با این کارت امکان تردد از درهای مختلف نمایشگاه وجود داشت. البته ازدحام جمعیت بازدیدکننده در روزهای پایانی هفته، گیت‌های صادرکننده کارت بلیت‌ها را با صف‌ها طویل همراه کرد که سبب معطلی و ناراحتی برخی بازدیدکنندگان هم شده بود.

امسال سالن‌های اختصاص داده شده به این نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی شامل ۶، ۷، ۱۸، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۳۸، ۳۸A، ۳۸B، ۴۰، ۴۱، ۴۴A و ۴۴B بوده که بیشتر در بخش جنوب غربی و جنوبی سایت تهران قرار داشتند. اگر چه ما با ۲ رویداد مستقل همراه بودیم اما غرفه‌های بسیاری بودند که خدمات و محصولات آنها تلفیقی از هر دو حوزه بوده است.

*نگاهی به وضعیت جانمایی سالن‌ها

سالن ۶ محل حضور استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان بوده است. در سالن ۷ استان‌های قزوین، ایلام، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی حضور داشند. سالن ۱۸ محل حضور استان‌های بوشهر، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان بود. در سالن ۲۱ نیز استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان و کرمان را دیدیم. در سالن ۳۸A استان‌های یزد، زنجان، البرز و سمنان حاضر شدند. سالن ۳۸ B نیز به استان‌های خراسان رضوی، مازندران، لرستان، خوزستان و گلستان اختصاص داده شد.

در سالن ۴۴ A گروه‌های گردشگری از استان فارس و تبریز، منطقه آزاد ارس، همدان، تعدادی از زنجیره‌های هتلی، بیمه‌های مسافرتی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با ارائه خدماتی مثل گواهی نامه بین‌المللی و امداد خودرو برای سفرهای نوروزی، قرار داشتند.

آژانس‌های توریستی، استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در سالن ۴۰A و ۴۱A حضور داشتند که در این سالن هم شرایطی فراهم بود که مخاطبان با محصولات دیجیتالی گردشگری آشنا شوند. نکته مهم درباره نمایشگاه نیز تورهای گردشگری خارج از کشور بودند که خدمات خود را با قیمت‌های ارزان تری ارائه کردند. در سالن ۴۴ B هم سازمان جغرافیایی، شرکت‌های آموزش حمل‌ونقل هوایی و یکسری از بیمارستان‌ها حضور داشتند.

gardeshexpo02.jpeg

به محوطه باز نمایشگاه میرسیم که در اختیار سیاه چادرها و غرفه‌های فروش سوغات و خوراک‌های محلی قرار داده شد که فرصت طعم‌های متنوعی از ایران را فراهم کردند. هرچند که بوی کباب و روغن داغ در ساعاتی از روز آزاردهنده و مزاحم مذاکرات بود و بهداشت برخی غرفه‌ها هم به نظارت بیشتری نیاز داشت.

نمایشگاه‌های صنایع دستی و گردشگری برای نخستین بار در هم ادغام شده‌ند و هر استان با ظرفیت‌هایی که در بخش بوم‌گردی، خدمات حمل‌ونقل، اقامت و صنایع دستی دارند، در آن حضور داشتند. این تجربه نخست، با نظرات و ارزیابی‌های متناقضی همراه شد و برخی آن را جذاب و متنوع دیدند و بعضی بی‌نظم و درهم. مشاهدات عینی ما نشان می‌دهد که واقعا نظر واحدی در رابطه با خوب یا بد بودن این ادغام مطرح نشد.

گروه‌های اقوام و موسیقی محلی از هر استان هر روز به اجرای برنامه پرداخته و برخلاف سال‌های گذشته، برنامه ساعتی مشخصی نداشتند و با مراجعه به غرفه هر استان و یا در محوطه باز نمایشگاه امکان تماشای اجرای آنها وجود داشت. این مورد را شاید بتوان یک نقطه ضعف جدی نمایشگاه امسال دانست چرا که ناآگهی مخاطبان از ساعت اجراهای زنده باعث می‌شد نتوانند پیش‌بینی درستی از شنیدن موسیقی دلخواه خود داشته باشند.

در جریان نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی هم برگزار شد که معمولا شرکت در آنها رایگان بود. عناوین «نگاهی نو به گردشگری دینی»، «اقامتگاه‌های بومگردی؛ بایدها و نبایدها»، «نشست تخصصی کارشناسان طبیعت گردی استانها» و «گردشگری نجوم» روز جمعه در سالن ۳۸ اصلی برگزار شدند. سالن ۳۸ ب هم محل برپایی کارگاه‌های اصول گردشگری جامعه بنیاد و توانمندسازی جوامع محلی با تکیه بر دانش بومی و برند آفرینی دیجیتال در گردشگری در همین روز بوده است.

روز شنبه کارگاه‌های صنایع و کسب و کارهای خلاق در حوزه گردشگری و نقش رانندگان و ناوگان حمل‌ونقل در تورهای گردشگری در همین سالن برپا شد و در سالن ۳۸ اصلی هم دو کارگاه آشنایی با مبانی پرنده نگری و کارآفرینی و اشتغالزایی در گردشگری با رویکرد آینده پژوهی برگزار شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها