|
کدخبر: 70635

نقش نمایشگاه‌های تخصصی در گسترش کسب و کار

علی یارمحمدیان - مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان

امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بسیاری از شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند، وجود فاصله فیزیکی و جغرافیایی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. شرکت‌های بزرگ از روش­‌های گوناگونی به منظور کاهش این فواصل استفاده کرده­اند. شیوه‌­های ارتباط با مشتریان مانند تحقیقات بازار، تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی همه تلاش­‌هایی برای حذف این فاصله به شمار می‌روند که به مرور با گسترش این حوزه‌­ها از میزان اهمیت و اثرگذاری آن نیز کاسته شده است و جهت افزایش کارایی نیاز مداوم به تحول و نوآفرینی دارند.

علی­رغم رویکردهای نوینی که به منظور گسترش فضای کسب و کار طی دهه­‌های اخیر پدید آمده است اما عمدتا این فعالیت­‌ها قادر نیستند که رابطه چهره به چهره و رودر رو میان دو گروه تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان ایجاد کنند. در این میان نمایشگاه‌ها از معدود فعالیت­‌هایی به شمار می‌­رود که این امکان ارتباط بی­‌واسطه را برای خریدار و فروشنده فراهم می­‌آورد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل، حتی در عصر اینترنت نیز هرگز از اهمیت نمایشگاه‌های تجاری کاسته نشد.

در یک اقتصاد پایدار نمایشگاه محرک اصلی در مسیر توسعه صنعتی و تجاری محسوب می‌شود که نقشی به سزا در بازاریابی محصولات ایفا می‌کند. این فضا بستر مناسبی برای شرکت‌ها و متخصصان است که در یک رویداد، حول صنعت و خدمات مشترک گرد هم­آیند و اطلاعات خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند. بر این اساس نمایشگاه‌ها این کارایی را در خود دارند که روابط تجاری طولانی مدت پدید آورند و همزمان با جست‌وجوی بازارهای جدید به مشارکت­‌کنندگان کمک کنند که از طریق نمایش توانایی­‌ها در مقایسه با دیگران مشتریان قدیمی خود را وفادار نگه دارند.

شرکت‌ها در نمایشگاه‌های تجاری به طیف وسیعی از اهداف اقتصادی دست پیدا می‌کنند. شناسایی گروه­‌های جدید مشتری، بررسی نقاط ضعف و قوت در مقایسه با رقبا، گسترش حوزه نفوذ برند، افزایش سودآوری، توسعه فرآیند توزیع، ایجاد نمایندگی­‌های جدید، ارزیابی موفقیت یک محصول جدید در بازار، بررسی فرصت­‌های صادرات و آگاهی از برداشت­‌های مشتریان، از جمله کارویژه­های نمایشگاه‌های تخصصی برای مشارکت­کنندگان است. به علاوه حضور در نمایشگاه‌های تخصصی فرصتی برای افزایش حجم معاملات است و می‌­تواند نقطه عطفی برای آینده شرکت‌ها ایجاد کند زیرا افراد معمولاً هنگام شرکت در اینگونه رویدادها انگیزه‌­های لازم را برای انجام معامله دارند.

توسعه فعالیت­‌های تحقیق و فروش، بهبود مهارت­‌ها و به دست­‌آوردن دانش از دیگر ارزش­‌هایی است که یک نمایشگاه تخصصی به گونه توأمان برای مشارکت­‌کنندگان و بازدیدکنندگان به دنبال دارد. اغلب برای اینگونه نمایشگاه‌ها یک یا چند برنامه جانبی در قالب کارگاه ها، کنفرانس‌­ها، سخنرانی­‌ها و... در نظر گرفته می‌شود تا از این طریق تجربه سودمندتری برای بازدیدکنندگان خلق شود. این برنامه‌­ها گاه در ایجاد و جهت­دهی به سلایق مخاطب تأثیر چشمگیر دارند و می­‌تواند اقبال بیشتری را به طرف آن صنعت جذب کند. به علاوه برندهای جدید این فرصت دارند که فضایی را برای خود از رهگذار شرکت در نمایشگاه ایجاد کنند و به تثبیت نام تجاری خود در اذهان مخاطبان بپردازند. این زمان مناسبی است که صاحبان کسب و کارهای جدید با حضور در کنار بزرگان آن صنعت، به عنوان یک بازیگر قابل اعتماد، جدی و مهم در بازار شناخته شوند.

در این راستا لازم است که شرکت‌ها همواره لیستی از نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه صنعت و تجارت خود داشته باشند و به منظور مشارکت فعال در آن برنامه­ریزی کنند. همچنین ضروری است پیش از برگزاری هر نمایشگاه مخاطبین خود را بشناسند چرا که بازدیدکنندگان نمایشگاه طیف گوناگونی از صاحبان صنایع مرتبط تا مصرف­‌کنندگان نهایی را شامل می‌شود و ممکن است افراد با متخصصان، هواداران و شرکای تصادفی آینده در طول این رویداد آشنا شوند. به این ترتیب با توجه به نقشی که هریک از آن­ها در حوزه کسب و کار ایفا می‌کنند، باید اطلاعات را به صورت طبقه­‌بندی شده، مختصر و جذاب به آن­ها عرضه شود تا از این طریق فعالیت خود را در نزد مخاطبین ملموس و قابل پذیرش کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها