|
کدخبر: 65709

در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۱۹ چه می‌گذرد؟

نمایشگاه میان‌کشوری خودرو آلمان مشهور به نمایشگاه بین‌المللی خودرو فرانکفورت، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در جهان است.

گسترش‌نیوز: این نمایشگاه که با حروف IAA نشان داده می‌شود، هر ۲ سال یکبار تحت ساماندهی انجمن صنعت خودروی آلمان برگزار می‌شود. رویداد ذکر شده از سال ۱۹۹۱ میلادی به دو نمایشگاه ماشین‌های صنعتی و خودروهای شخصی تقسیم شد تا تمرکز بر روی این دو بخش به صورت جداگانه صورت پذیرد. در سال‌های زوج نمایشگاه ماشین‌های صنعتی و تجاری در هانوفر و در سال‌های فرد نمایشگاه خودروهای شخصی و بعضی از موتورسیکلت‌ها در فرانکفورت برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که به طور معمول برای برگزاری هر باره این نمایشگاه نیاز به ۱۲ ساختمان است.

iaa2019-1.jpg

تاریخچه

هتل بریستول برلین نختسین مکانی بود که در سال ۱۸۹۷ به عنوان نخستین دوره نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد اما در آن سال فقط ۸ خودرو به نمایش گذاشته درآمد. با توجه به این که تولید خودرو به مرور در سطح صنعتی قرار گرفت، این نمایشگاه از سال ۱۹۰۵ الی ۱۹۰۷ دو بار در سال برگزار شد. در سال‌های بعد برگزاری نمایشگاه فرانکفورت به خاطر وقوع جنگ جهانی اول متوقف شد اما در سال ۱۹۲۱ با شرکت ۶۷ خودروساز و نمایش ۹۰ خودرو از سر گرفته شد.

در سال ۱۹۳۱ علی رغم رکورد در اقتصاد جهانی، بیست و دومین نمایشگاه خودروی فرانکفورت در برلین برگزار شد و ۲۹۵ هزار نفر از این رویداد خودرویی بازدید کردند. نکته جالب اینجا بود که برای نخستین بار در تاریخ این رویداد خودرویی، محصولات دیفرانسیل جلو نیز به نمایش درآمدند. در سال ۱۹۳۹ بیست و نهمین دوره‌ی نمایشگاه فرانکفورت برگزار و تعداد ۸۲۵ هزار نفر از آن بازدید به عمل آوردند که رکورد جدیدی را بر جای گذاشت.

در ادامه تاریخچه این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه IAA که منحصراً روی خودروهای سواری تمرکز کرد در سال ۱۹۹۱ برگزار شد و موفقیت زیادی را تجربه کرد. در کل ۱۲۷۱ شرکت‌کننده از ۴۳ کشور جهان جدیدترین محصولات و نوآوری‌های خود را در معرض دید عموم قرار داده بودند. با بیش از ۹۳۵ هزار نفر بازدیدکننده، نمایشگاه خودروهای سواری فرانکفورت توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. در سال ۱۹۹۲ هم نخستین نمایشگاه خودروهای تجاری IAA در هانوفر آلمان برگزار شد که تعداد ۱۲۸۴ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور دنیا در آن شرکت کرده و ۲۸۷ هزار نفر از آن بازدید کردند.

بی‌شک نمایشگاه خودروی فرانکفورت مهم‌ترین رویداد خودرویی جهان بوده و در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد معرفی محصولات جدید زیادی در این نمایشگاه هستیم. البته دنیای خودرو در سال‌های اخیر کاملاً دگرگون شده و جهت‌گیری‌های جدیدی را شاهد هستیم به گونه‌ای که برخی از خودروسازان درجه‌یک جهانی در برخی نمایشگاه‌های معتبر شرکت نمی‌کنند و بجای آن بیشتر روی فضای مجازی و رویدادهای شخصی و فناوری تمرکز کرده‌اند.

جزییات برگزاری در سال ۲۰۱۹

نمایشگاه خودرو آلمان (IAA) از ۲۱ الی ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در شهر فرانکفورت کشور آلمان برگزار می‌شود. به دلیل افزایش تعداد بازدیدکنندگان و غرفه داران، در ابتدای دهه ٩٠ این رویداد به دو بخش خودروهای مسافری و وسایل نقلیه تجاری تقسیم شد که اکنون به‌صورت متناوب برگزار می‌شوند. در دوره پیشین، ٢٠٦٦ غرفه دار از ٤٥ کشور جهان از ٣٢٢ محصول جدید رو نمایی کردند. ١٩٤٤ خبرنگار از ٥٨ کشور مهم‌ترین نمایشگاه تجاری حرکت، حمل‌ونقل و لجستیک جهان را پوشش خبری دادند. در وسعت تقریبی ٢٦٥٠٠٠ مترمربع، ٢٥٠٠٠٠ بازدیدکننده با کل زنجیره ارزش افزوده وسایل نقلیه تجاری آشنا گشتند و چین در صدر فهرست ده کشور خارجی برتر شرکت‌کننده قرار گرفت. در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از خودروهای شاخص که در این نمایشگاه رونمایی شد بپردازیم.

ب‌ام‌و کانسپت ۴

شاید بتوان گفت یکی از خودروهایی که در نمایشگاه فرانکفورت امسال توانست نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند، کانسپت ۵ ب‌ام‌و بود. این خودروی مفهومی که ظاهری منحصر به فرد دارد در حقیقت پیش‌نمایشی از نسل آینده سری ۴ کوپه است. در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره عرضه نسل جدید سری ۴ توسط ب‌ام‌و شد و با توجه به نمایش این خودرو می‌توان تا حدودی ظاهر آینده سری ۴ را حدس زد. این نکته را باید گفت که با توجه به طراحی این خودروی مفهومی، شباهت بیشتری به سری۸ وجود دارد و کاملا واضح است که در طراحی این خودرو از سری ۸ به جای سری ۳ الهام گرفته شده است. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های طراحی که اخیرا ب‌ام‌و در دستور کار خود قرار داده و به نوعی امضای این برند محسوب می‌شود، جلوپنجره بزرگ است که نگاه‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. برای این خودرو از رینگ‌های ۲۱ اینچی استفاده شده که ظاهر را کاملا متفاوت کرده است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره مشخصات فنی این خودرو اعلام نشده است.

bmwconcept4-1.jpg

مرسدس‌بنز ویژن EQS

این روزها رقابت سنگینی بین خودروسازان در مورد ساخت خودروهای برقی وجود دارد. در نمایشگاه خودرو فرانکفورت امسال به صورت واضح شاهد همین مسئله بودیم و مرسدس‌بنز نیز با دست پر آمد. این خودروساز آلمانی از سدان الکتریکی خود با نام ویژن EQS رونمایی کرد که در حقیقت پاسخ محکمی به تسلا مدل اس محسوب می‌شود. سدان‌های برقی به طور ذاتی شکل و شمایل خاص و عجیبی دارند و محصول جدید بنز نیز از این قاعده مستثنا نیست. با نگاه به این خودرو می‌توان متوجه شد که به نوعی با یک خودرو متعلق به آینده مواجه هستیم. این سدان برقی از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و توانایی تولید حداکثر توان ۴۷۰ اسب‌بخار را دارد. تنها مدت زمان ۴.۵ ثانیه لازم است تا سرعت خودرو از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که چنین رقمی برای یک خودروی لوکس برقی عالی به نظر می‌رسد. حداکثر سرعت ویژن EQS روی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است و این خودرو می‌تواند با هر بار شارژ کامل مسافتی در حدود ۷۰۰ کیلومتر را بپیماید. همانند طراحی خارجی جذاب و عجیب، داخل این خودرو نیز ظاهری منحصر به فرد دارد و از چرم مصنوعی استفاده شده که به گفته بنز کیفیتی در حد چرم ناپا دارد.

visioneqs.jpg

فولکس‌واگن ID. ۳

فولکس‌واگن ID.۳ را می‌توان یکی از مهم‌ترین محصولات این برند آلمانی در تاریخ‌خودروسازی آن دانست. این خودرو در حقیقت نخستین تجربه فولکس‌واگن در تولید محصولی کاملا برقی است. لازم به ذکر است که شعاع حرکتی خودروی مورد نظر ۵۵۰ کیلومتر اعلام شده و نرخ آن تقریبا ۳۳ هزار دلار است که هر دو رقم ذکر شده قابل توجه است. فولکس‌واگن این مدل را با عنوان خودرویی برقی برای همه معرفی کرده است و می‌توان از این قضیه فهمید که با توجه به قیمت، امکانات و شعاع حرکتی، این خودرو احتمالا با فروش بالایی نیز مواجه خواهد شد. عدد ۳ در نام مدل نیز به نوعی نشان‌دهنده سومین فصل مهم فولکس‌واگن پس از بیتل و گلف است که هر دو مدل توانستند به موفقیت‌های گسترده‌ای دست پیدا کنند. این خودرو با در سه نسخه با قدرت خروجی متفاوت عرضه می‌شود که مورد اول شعاع حرکتی ۳۳۰ کیلومتر و ۱۵۰ اسب‌بخار توان دارد. نسخه‌هایی با باتری ۵۸ و ۷۷ کیلووات ساعتی نیز عرضه می‌شود که به ترتیب شعاع حرکتی ۴۲۰ و ۵۵۰ کیلومتر را ارائه می‌دهند. داخل خودرو تقریبا سده طراحی شده اما جذابیت کافی برای یک خودروی شهری را دارد ضمن این که صفحه نمایش ۱۰ اینچی لمسی به صورت صورت استاندارد برای این خودرو در نظر گرفته شده است.

vwid3.jpg

لامبورگینی سیان

این برای نخستین بار است که در تاریخ خودروسازی لامبورگینی یک سوپراسپرت با ترکیب پیشرانه بنزینی و برقی تولید می‌شود. با توجه به این که خودروسازان مختلف در حال روی آوردن به سمت ساخت محصولات برقی هستند، لامبورگینی نیز سعی دارد از این غافله عقب نماند. این خودروساز ایتالیایی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت امسال از محصول جدید خود به نام سیان رونمایی کرد تا در آینده احتمالا جایگزین اونتادور شود. پیشرانه استفاده شده در سیان مشابه نمونه نصب شده روی اونتادور SVJ است اما قدرت بیشتری را ارائه می‌دهد. قدرت این پیشرانه با اعمال یک سری تغییرات از ۷۵۹ به ۷۷۴ اسب‌بخار رسیده است. پیشرانه برقی ۴۸ ولتی مورد استفاده نیز ۳۴ اسب‌بخار اضافه می‌دهد در نتیجه حداکثر توان ترکیبی به ۸۰۸ اسب‌بخار می‌رسد. طبق ادعای لامبورگینی این خودرو می‌تواند در مدت زمان کمتر از ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. یکی از موارد مهم درباره این خودرو همان پیشرانه برقی است که علاوه بر بهبود شتاب اولیه و کمک به شروع حرکت خودرو، نقش مهمی در افزایش شتاب ثانویه و جبران افت گشتاور به هنگام تعویض دنده‌ها دارد. به لطف پیشرانه برقی سیان می‌تواند ۱.۲ ثانیه زودتر از اونتادور SVJ افزایش سرعت از ۷۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم کند.

sian-234.jpg

پورشه تایکان

پورشه نیز همانند فولکس‌واگن از نخستین خودروی برقی خود که صحبت‌های زیادی نیز اخیرا در مورد آن شده بود در این نمایشگاه رونمایی کرد. این خودروی اسپرت ۴ در را می‌توان شروع فصلی جدید برای برند پورشه دانست. پس از آن که تسلا توانست با خودروهای برقی به فروش موفقی در سراسر دنیا برسد، سایر خودروسازان نیز به فکر ساخت محصولات برقی افتادند. پورشه تایکان را می‌توان خودرویی خاص در بین سایر خودروهای برقی دانست که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. این خودرو در ۲ تیپ توربو و توربو s فروخته خواهد شد؛ هرچند که نام توربو برای یک خودروی برقی کمی بی‌معنا به نظر می‌رسد. نخستین نسخه تایکان که برای فروش عمومی قرار گرفته مجهز به ۲ پیشرانه برقی است که در مجموع قدرت ۶۱۶ اسب‌بخار را فراهم می‌کند. مدل‌های توربو توربو s قدرت مشابه اما گشتاورهای متفاوتی دارند که به ترتیب ۸۵۰ و ۱۰۵۰ نیوتن.متر است. قدرت این خودرو می‌تواند به صورت لحظه‌ای با استفاده از فناوری overboost افزایش پیدا کند و با این اوصاف قدرت مدل‌های توربو و توربو s در این حالت به ترتیب به ۶۷۱ و ۷۵۱ اسب‌بخار می‌رسد. لازم به ذکر است که تایکان در بالاترین نسخه خود تنها ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

taycan981.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها