|
کدخبر: 51763

گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیر برگزاری نمایشگاه متافو، تاسیسات و میدکس؛

برپایی جشن روز جهانی نمایشگاه‌ها از همیشه ضروری‌تر است

صنعت نمایشگاهی امسال وضعیت بسیار حساسی دارد. در شرایطی که بخش‌های گوناگون صنعتی و تجاری در کشور با بحران‌های اقتصادی زیادی روبه‌رو هستند، متراژ‌ رویدادهای نمایشگاهی روز به روز کم و کمتر می‌شود.

گسترش نیوز - این در شرایطی است که در بیشتر رویدادها حضور شرکت‌های خارجی نیز تا حد زیادی تحت‌تاثیر شرایط تحریم قرار گرفته و به‌جز حضور و همکاری برخی کشورهای همسایه، نمی‌توان مشارکت‌کنندگان دیگری را در سالن‌های برگزاری دید. در حالی که برگزارکنندگان، غرفه‌سازان و سایت‌داران به‌دنبال انگیزه‌های تازه برای ادامه مسیر خود هستند، خبر می‌رسد که به احتمال قوی برنامه برگزاری جشن روز جهانی نمایشگاه‌ها به‌دلایل نامشخص لغو خواهد شد! این در شرایطی است که هر سال انجمن‌ها با حضور در کنار یکدیگر در قالب روز جهانی نمایشگاه‌ها به شناسایی نقاط قوت و ضعف خود پرداخته، راهکاریی برای برون‌رفت از مشکلات یافته و چشم‌اندازهای پیش‌رو را بررسی می‌کنند.

عبدالکریم جلالی به‌عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت نمایشگاهی و مدیر برگزاری ۳ رویداد شناخته شده در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، معتقد است باید با برگزاری دقیق و حساب شده روز جهانی نمایشگاه‌ها، به جهان نشان بدهیم که به‌دنبال تعامل و تجارت آزاد با کشورهای دیگر هستیم. گفت‌وگوی ما را با نایب رئیس پیشین انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران در ادامه می‌خوانید.

امسال چه رویدادهایی را در دست برگزاری دارید؟

براساس روند هر سال، در تقویم نمایشگاهی ما ۳ عنوان نمایشگاهی به چشم می‌خورد. هجدهمین نمایشگاه تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (فولاد، صنایع معدنی، آهنگری و ماشین‌کاری، قالب‌سازی و ریخته‌گری) و دهمین نمایشگاه معماری، خانه مدرن و دکوراسیون با عنوان تجاری«میدکس» مجوزهای لازم را از سازمان توسعه تجارت دریافت کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری هر چه بهتر آنها هستیم.

با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، چقدر احتمال می‌دهید با کاهش متراژ ‌برگزاری روبه‌رو شویم؟

نمایشگاه‌های ما همگی در ۶ ماه دوم سال برگزار خواهند شد. هنوز برای اظهارنظر در این زمینه زود است چون برنامه‌ریزی‌ها و ثبت‌نام قطعی انجام نشده و دقیقا نمی‌شود گفت چه اتفاقی خواهد افتاد. اما با توجه به شرایط اقتصادی که در آن قرار داریم به نظر می‌رسد سال سختی را پیش رو خواهیم داشت. پیش‌بینی ما این است که حضور مشارکت‌کنندگان خارجی نسبت به سال‌های گذشته کمرنگ‌تر باشد. این شرایط در بخش داخلی نیز به‌واسطه محدودیت در تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های بومی احساس خواهد شد. البته باید به آینده امیدوار بود و رویدادهای نمایشگاهی را جدی گرفت. به‌طور قطع، برگزاری این نمایشگاه‌ها فرصتی طلایی را به گروه‌های گوناگون از تولیدکنندگان می‌دهد تا از بستری تخصصی برای ارائه محصولات و توانمندی‌ها خود استفاده کنند. به نظر من در شرایط تحریم شرکت‌ها باید تب و تاب بسیار بیشتری برای حضور در نمایشگاه‌ها داشته باشند.

ارزیابی شما از تعریف عناوین جدید نمایشگاهی چیست؟

به اعتقاد من با توجه به اوضاع کنونی و دامنه تغییرات اقتصادی در کشور، نباید تصمیم‌های شتابزده گرفت و بهتر است در همان مسیر همیشگی حرکت و از بروز آسیب جلوگیری کنیم. وقتی رویدادهای اسم و رسم‌دار با افت متراژ روبه‌رو می‌شوند شاید بهتر باشد عناوین جدیدی را به تقویم اضافه نکنیم.

خود ما در شرکت نمانگر برای برگزاری چند عنوان نمایشگاهی جدید مشغول برنامه‌ریزی هستیم و به‌ نتایج خوبی هم البته رسیده‌ایم، اما معتقدم برای برگزاری یک نمایشگاه اگر شروع خوبی نداشته باشیم می‌تواند آسیب‌زننده باشد. به همین دلیل در این زمینه تاکنون اقدامی انجام نداده‌ایم و امیدواریم در سال‌های آینده و شرایط اقتصادی با ثبات بهتر این عناوین را به پیش ببریم. با توجه به تنش‌های اقتصادی در کشور و مشکلاتی که امروز در برپایی نمایشگاه‌ها داریم، قرار دادن عناوین جدید در تقویم نمایشگاهی کمکی به بخش صنعت نکرده و به‌طور قطع، باعث تحلیل قوای یک نمایشگاه و کاهش اعتبار رویدادهای مشهور در جهان و از دست دادن بخشی از برند منطقه‌ای ما خواهد شد. نباید فراموش کنیم که بخش قابل‌توجهی از نمایشگاه‌های ما هم‌اکنون دارای برند‌های منطقه‌ای و جهانی هستند و نباید به‌راحتی به آنها آسیب وارد کرد.

به روز جهانی نمایشگاه‌ها نزدیک می‌شویم. به نظر شما، چنین مناسبت‌هایی چقدر می‌تواند در پیشبرد اهداف نمایشگاهی ما تعیین‌کننده باشد؟

روز جهانی نمایشگاه‌ها در جهان سابقه طولانی ندارد و امسال شاهد برگزاری سومین دوره آن هستیم. فکر می‌کنم چنین مناسبتی می‌تواند بهانه خوبی برای کامل کردن پازل نمایشگاهی ما باشد. به‌عنوان نمونه، در نخستین سالی که این روز را در ایران جشن گرفتیم من پیشنهاد ادغام سه انجمن (برگزارکنندگان، غرفه‌سازان و سایت‌داران) را دادم و تفاهمنامه‌ای هم در این زمینه به امضا رسید که به‌طور قطع اجرای احکام آن تفاهمنامه به سود همه فعالان صنعت نمایشگاهی خواهد بود.

در چنین گردهمایی و دورهمی‌هایی، انجمن‌ها به‌منظور در میان گذاشتنن مسائل و مشکلات و بهبود شرایط آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. در هر حال معتقد هستم که باید این روز را گرامیداشت و در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد تا با توسعه صنعتی کشور جایگاه صنعت نمایشگاهی را بهتر معرفی کنیم.

اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه امسال روز جهانی نمایشگاه‌ها در ایران برگزار نمی‌شود. آیا شما موافق لغو آیین این روز هستید؟

با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که کشور با آنها روبه‌رو شده، ممکن است نیاز باشد منابع مالی به اولویت‌های مهم‌تری اختصاص پیدا کند. به اعتقاد من این رویداد را نباید فقط یک جشن دید و از کنار آن به‌سادگی عبور کرد. بهتر است با کم کردن هزینه‌های دیگر این ضیافت را برپا کنیم. ضمن اینکه این آیینی است که از سال‌های گذشته زنجیره‌وار برای آن برنامه‌ریزی شده و حیف است که در میانه راه رها شود.

در ابتدای مسیر نظر من این بود که این آیین گام به گام پیش برود. حالا در این شرایط اگر پس از دوسال از برپایی، این آیین باشکوه برگزار نشود فکر می‌کنم بازتاب خوبی ندارد.

پس اگر با برنامه‌ریزی دقیق و برگزاری ساده این آیین و دعوت از مهمانان بین‌المللی این پیام را به مخاطبان جهانی برسانیم که ما نیز به این روز اهمیت می‌دهیم و با وجود تحریم‌ها، سعی بر تعامل تجاری داریم، به‌طور قطع بهتر و برای کشورهای دیگر جهان جالب توجه خواهد بود.

در بسیاری از کشورها، شرکت‌های داخلی یک روز را به‌عنوان روز صنعت نمایشگاهی دارند که آن را گرامی‌ می‌دارند. در حالی که آیین این روز در کشور ما در تمامی بخش‌های این صنعت و با حضور تعداد قابل‌توجهی از فعالان حوزه نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود و می‌توان اذعان کرد که در جهان برنامه‌‌ای مشابه آنچه ما در این روز اجرا می‌کنیم، وجود ندارد. برپایی آیین این روز می‌تواند سبب حرکت جهانی به این سمت می‌شود و در این عرصه ما نیز می‌توانیم به سمت میزبانی منطقه‌ای یا بین‌المللی حرکت کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها