|
کدخبر: 51052

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ذخایر سنگ ایران تا ۳۰۰ دیگر تمام نمی‌شود

نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان، هم‌زمان با گشایش این رویداد مهم در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد و فعالان این صنعت، نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

گسترش‌نیوز : احمد شریفی دبیر کل انجمن سنگ ایران در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته اصفهان اظهار کرد: این‌طور نیست که وزارتخانه و انجمن سنگ ایران در خصوص تبدیل ضایعات بی‌تفاوت باشند و قرار بر این بوده که نهادی مثل شهرداری در زمینه استفاده از ضایعات سنگ با انجمن‌ها و نهادهایی که در حوزه سنگ فعالیت می‌کنند همکاری داشته باشد و به‌عنوان‌مثال از ضایعات سنگ در زمینه‌هایی مثل مبلمان شهری استفاده شود.

namayeshsang1.jpg

به همکاری بیشتر بانک‌ها نیاز است

وی در خصوص مشکلات انتقال پول از کشورهای خارجی به ایران گفت: صادرکنندگان ایرانی برای انتقال پول به کشور مجبور بودند در کشوری مثل ترکیه، چین یا عراق به ثبت شرکت بپردازند و از این طریق، ارز حاصل از صادرات خود را به کشور وارد کنند اما برخی از بانک‌ها زیر بار انتقال پول نمی‌روند. امیدوارم شعب بانک‌های ما در خارج بتوانند نقل و انتقالات پولی را بیشتر از این‌ّها تسهیل کنند.

دبیر کل انجمن سنگ ایران با انتقاد از هزینه بالای نقل‌وانتقال پول برای فعالان حوزه صنعت سنگ گفت: هزینه تحمیل‌شده به صنعتگران برای نقل‌وانتقال پول ۱۵ تا ۲۰ درصد است و حتی اگر برای این کار، شرکت خارجی ثبت نکرده باشیم باید این میزان هزینه را به آنها پرداخت کنیم که این رقم، مبلغ بالایی خواهد بود.

شریفی ضمن درخواست از دولت برای فعال کردن بانک‌های ایرانی خارج از کشور اظهار داشت: حتی وارد کردن پول از طریق بانک‌های ایرانی هم برای فعالان اقتصادی هزینه دارد و این امر نیازمند حمایت بیشتر دولت از فعالان صنعت سنگ است.

معضلی به نام ارزان‌فروشی

وی در ادامه به موضوع «ارزان‌فروشی» سنگ ایرانی پرداخت و گفت: سنگ لاشتر یکی از سنگ‌های برند کشور ماست و خارجی‌ها آن را به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار می‌فروشند اما برخی صنعتگران ایرانی این سنگ را که با زحمت فراوان به برند تبدیل شده به قیمت‌های بسیار پایین می‌فروشند. ما باید معادن را برند کنیم. اگر قرار باشد ۵۰ کارخانه از یک معدن خرید کنند و هر کارخانه، سنگ را با نرخ متفاوتی به بازار عرضه کند برندینگ سنگ از بین می‌رود و طرف خارجی دچار سردرگمی شده و دیگر از ما خرید نخواهد کرد. انجمن‌ها باید، بازار را کنترل کنند.

namayeshgah2.jpg

دبیر کل انجمن سنگ ایران در ادامه افزود: هرروز مانع جدیدی، فراروی سنگ گذاشته می‌شود. قبل از تحریم موانع پولی و حمل‌ونقلی نداشتیم؛ البته این موانع ربطی به دولت ندارد بلکه سیاست‌های غلط دنیا و فردی مانند ترامپ است. ما از نظر تعامل با وزارتخانه گره‌هایی داریم که هنوز حل نشده اما گره‌های بزرگ را استکبار جهانی ایجاد کرده است.

ضایعات ۷۵ درصدی واقعیت ندارد

ابراهیمی، رئیس انجمن سنگ قم اظهار کرد: گفته می‌شود که صنعت سنگ، ۷۵ درصد ضایعات دارد اما این موضوع واقعیت ندارد. قبلا از هر تن سنگ، شش تا هشت متر سنگ تولید می‌شد اما اکنون حداقل ۵ سال است که از یک‌تن سنگ، ۱۴ متر سنگ تولید می‌شود. ضایعات صنایع سنگ تنها ۲۵ درصد است و کارخانجات تولیدی و فراوری سنگ به دلیل گرانی سنگ خام تلاش دارند ضایعات را کمتر کنند.

وی در خصوص کارخانجات احداث‌شده برای فرآوری ضایعات سنگ گفت: از محل ضایعات سنگ یک کارخانه در شهر محلات در حال افتتاح است. همچنین کارخانه سنگ دیگری در لرستان کلنگ‌زنی شده تا بتواند ضایعات سنگ را به تولیدات مناسب تبدیل کند.

تولیدکننده قرار نیست صادرکننده هم باشد

علیرضا سالاریان، نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان با بیان اینکه شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان بسیار فعال است اظهار کرد: همواره در نمایشگاه‌های تخصصی مثل نمایشگاه سنگ، فرش دستباف و گردشگری و صنایع‌دستی حضور داشته‌ایم چراکه اصفهان مزیت‌های بسیاری در این سه حوزه دارد و ما آمادگی لازم جهت ایجاد بسترهای فعالیت بیشتر تجار، کارآفرینان و صادرکنندگان را داریم.

وی ضمن اشاره به حضور پررنگ فعالان استان‌های اصفهان و فارس در نمایشگاه چین افزود: تا سال ۹۵ برجام راه را باز کرده بود و در چین، مسائل بانکی و تحریمی نداشتیم. مشکلات صادراتی در آن زمان هم وجود داشت اما خواسته ما تشکیل یک کنسرسیوم برای صادرات است چراکه صادرات یک امر تخصصی است.

نماینده وزارت امور خارجه در استان اصفهان در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تولید و صادرات در دنیا دو بحث متفاوت است. حتی به کسانی که در نمایشگاه‌های چین حضور داشتند پیشنهاد کردیم با چینی‌ها، شرکت مشترک ایجاد کنند. دنیای امروز دنیای تقسیم‌کار است و در چین بازارهای تخصصی وجود دارد که به‌صورت تیمی فعالیت می‌کنند.

سالاریان ضمن اشاره به وجود رقابت منفی در ایران گفت: حتی چینی‌ها از وجود این نوع رقابت منفی در بین ایرانی‌ها گله داشتند. این مشکلات چیزی نیست که به سیاست مربوط باشد. متاسفانه کسی که تولید‌کننده سنگ است خودش هم می‌خواهد صادرکننده باشد که این، کار درستی نیست و باید هر قسمت، کار تخصصی خودش را انجام دهد.

سهم ایران از تجارت سنگ، کم است

شکوری، رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ایران تنها دو درصد سهم تجارت سنگ را در اختیار دارد درحالی‌که ترکیه سهم ۱۲درصدی از این تجارت دارد و رسیدن به این مهم تنها به دولت یا بخش خصوصی بستگی ندارد و تمام تصمیمات باید برمبنای کارشناسی باشد. وقتی عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها نیست و مجلس و دولت بدون مشورت با فعالان اقتصادی تصمیم می‌گیرند چالش‌های قبل تکرار می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه استفاده از فنّاوری‌های جدید از میزان ضایعات سنگ کاسته است افزود: نوع نگاه ما از فرآوری سنگ باید تغییر کند و بخش دولتی باید حرف‌های بخش خصوصی را بشنود.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تعاملات سیاسی و مشکلات این حوزه، همه تلاش‌های صنعتگران را از بین می‌برد گفت: دولت هیچ حمایتی از ما نکرده بلکه زمان‌هایی بوده که یک قانون مجلس، همه سیستم فعالان اقتصادی را به هم ریخته است. گاهی اوقات با تغییر قوانین هم می‌توان به فعالان اقتصادی کمک کرد و کمک کردن تنها اختصاص بودجه نیست بلکه قوانین هم برای به‌پیش رفتن مهم است.

شکوری با انتقاد از موضوع ارزش‌افزوده و تحمیل آن به فعالان اقتصادی افزود: چگونه یک فعال اقتصادی وقتی هنوز کالایی را فروش نکرده باید ارزش‌افزوده آن را در ابتدا پرداخت کند. باید اجازه داد هزینه‌ای که برای ارزش‌افزوده در نظر گرفته می‌شود در تولید سرمایه‌گذاری شود و این هزینه را بعد از چند سال یا به‌مرور اخذ کنند. این‌گونه است که می‌گوییم تغییر قوانین می‌تواند کمک بزرگی به رونق تولید داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه شش هزار کارخانه فرآوری در کشور با کمترین ظرفیت در حال کار هستند اظهار کرد: هفت میلیارد تن ذخیره سنگ داریم که تابه‌حال حتی ۱۵ میلیون تن هم تولید نکردیم و تا ۳۰۰ سال دیگر هم سنگ داریم.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از اینکه کالاهای مشابه سنگ افزایش پیدا کرده است گفت: کاشی و سرامیک از رقبای سنگ هستند و تولید آنها در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. نوع مصرف سنگ هم درحال تغییر است و معلوم نیست با این تغییرات تا ۵۰ سال آینده کسی به استفاده از سنگ نیاز داشته باشد یا خیر؟! باید کارخانه‌های فرآوری سنگ با صادرات، ارزش‌افزوده بیشتری به دست آورند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها