|
کدخبر: 46014

در آستانه دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی

جایگاه پوستر در نمایشگاه کجاست؟

در آستانه این رویداد ملی، گسترش نیوز به سراغ یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران رفته است تا وضعیت پوسترهای نمایشگاهی را از نگاه وی جویا شود.

علی مرادی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز به جایگاه پوستر در برگزاری یک رویداد نمایشگاهی اشاره و اظهارکرد: در حال حاضر طراحی پوستر در اولویت چندم برگزاری یک نمایشگاه قرار دارد و در صنعت نمایشگاهی موضوع‌های پراهمیت‌تری وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و مسائل مربوط به آنها برطرف شود، بنابراین پوستر نمی‌تواند به‌تنهایی عامل جذابی برای مجریان و مخاطبان باشد، بلکه باید به‌طور همزمان عوامل دیگر را نیز بهبود داد.

jashnvare-poster2.jpg

وی از نبود نوآوری به‌عنوان یکی از آسیب‌های طراحی پوستر یاد کرد و گفت: این روزها مجریان نمایشگاهی انگیزه‌ بسیار پایینی برای نوآوری در نمایشگاه‌ها دارند، همین موضوع شاید باعث شود پوسترهای نمایشگاهی آن‌گونه که باید و شاید نتوانند به اهداف خود دست یابند.

وضعیت نمایشگاه‌ها در سالی که گذشت

وی در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های نمایشگاهی خود اشاره کرد و گفت: ما امسال نمایشگاه نساجی، پوشاک و مواد شوینده را برگزار کردیم، برای سال آینده هم برگزاری همین نمایشگاه‌ها را در دستور کار داریم. امسال هم متراژ داخلی و هم خارجی غرفه‌های ما کم شده بود، که این موضوع چند دلیل دارد و به نظر من دلیل عمده آن این است که واردات برخی اقلام ممنوع شده است. به‌عنوان مثال، نمایشگاه مواد شوینده و آرایشی-‌بهداشتی در حال حاضر با چالش روبه‌رو شده زیرا واردات لوازم آرایشی و بهداشتی ممنوع شده است.

مرادی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه نمایشگاه‌ها افزود: شرکت‌های خارجی به‌دلیل تحریم‌ها علیه ایران، به‌سختی وارد تجارت با ایران می‌شوند و مشکلاتی از جمله افتتاح‌حساب و نقل‌و‌انتقال ارز بر سر راه‌شان قرار دارد. همین مشکلات در صنعت نمایشگاهی باعث می‌شود که ما یا به اهداف‌مان نرسیم یا فقط به بخشی از آنها دست پیدا کنیم.

نوآوری به‌شرط حمایت دولت

مرادی در ادامه گفت: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت‌های خارجی که در ایران دارای نمایندگی هستند، تسهیلاتی را منظور کرده بود، اما فرآیند پرداخت و تسویه‌حساب آن برای مجری نمایشگاه آنچنان تاثیرگذار و مناسب نبود در حالی که برای شرکت‌کنندگان شرایط خوبی را رقم زد.

وی در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز آینده صنعت نمایشگاهی را چگونه می‌بینید، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نمی‌توان اهداف مشخصی را برای آینده ترسیم کرد، چراکه وضعیت اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که تکلیف صنایع، واردات یا حتی ورود اقلام ممنوعه به نمایشگاه اصلا مشخص نیست. با این شرایط امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای سال آینده وجود ندارد.

امسال قرار است دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مانند دوره نخست از ۲ تا ۵ اسفند و در سایت تهران برگزار شود.

ارسال نظر