|
کدخبر: 45845

در آستانه دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مطرح شد

این پوسترها با نمونه‌های اروپایی رقابت می‌کنند

پایان این هفته صنعت نمایشگاهی ایران شاهد رقابتی به سبک هنری می‌شود. دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی که در همزمان با نمایشگاه صنعت نمایشگاهی (ایران‌اکسپو) برگزار می‌شود، تلاش می‌کند اهمیت پوستر و طراحی آن در برپایی یک رویداد را به فعالان این حوزه یادآور شود.

کیان معتمدی‌کیا، مدیر برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره جشنواره پوسترهای نمایشگاهی که اسفند امسال از سوی موسسه مطبوعاتی صمت برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این جشنواره اقدام مناسبی بود که باعث رشد سطح کیفی پوسترها شد. این اقدام کمک می‌کند برگزارکننده‌ها بتوانند کیفیت ارائه خدمات خود را افزایش دهند و به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر شوند.

jashnvare-poster1.jpg

این مدیر نمایشگاهی با ارزیابی مثبت از وضعیت پوسترهای نمایشگاهی در ایران اظهارکرد: در بحث طراحی پوسترهای نمایشگاهی از کشورهای دیگر عقب نیستیم و عملکرد بعضی شرکت‌ها خوب بوده است. با توجه به رقابتی که در نتیجه برگزاری جشنواره پوسترهای نمایشگاهی ایجاد شد به نظر می‌رسد، شاهد رشد خوبی در زمینه کیفیت پوسترهای نمایشگاهی خواهیم بود و از این پس برگزارکننده‌ها اهمیت بیشتری به این موضوع خواهند داد.

وی توجه به کیفیت طراحی پوستر را به‌عنوان یکی از ملاک‌ها برای سطح‌بندی برگزارکنندگان نمایشگاهی را اقدامی مناسب برشمرد و گفت: با این موضوع موافق هستم و فکر می‌کنم باید استانداردها نمایشگاهی خود را در سطح بین‌الملل بالا ببریم. ما یک بازار بسیار بزرگ و موقعیت خیلی خوبی در منطقه داریم. از نظر جغرافیایی در وضعیت ایده‌آلی قرار گرفته‌ایم. در میان کشورهای عربی، در کنار پاکستان و نزدیکی هند قرار داریم؛ این موقعیت جغرافیایی می‌تواند ما را به قطب نمایشگاهی منطقه تبدیل کند.

معتمدی‌کیا ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی درآمدهای ازری قابل‌توجهی برای کشورها به ارمغان می‌آورد می‌توانیم با ارتقای سطح کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهیم با همسایگان خود رقابت و درآمدهای ارزی قابل‌توجهی را وارد کشور کنیم.

این مدیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سخنان خود با اشاره به الگوبرداری کشورهای عربی از نمونه‌های اروپایی در طراحی پوستر گفت: با توجه به اینکه برگزارکنندگان و مخاطبان اصلی نمایشگاه‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپایی هستند الگوی پوستر این نمایشگاه‌ها به استانداردهای اروپایی بسیار نزدیک شده است. او افزود: پوسترهای ایران توان رقابت با بسیاری از این پوسترها را دارد و امیدواریم سطح کیفی پوسترهای ما روز‌به‌روز ارتقا پیدا کند.

معتمدی‌‌کیا همچنین تصریح کرد: شرکت نمایشگاهی نوژان‌راد در جشنواره پوسترهای نمایشگاهی امسال شرکت خواهد کرد.

چالش‌های رویدادهای خارجی

وی در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به تغییرات چند سال گذشته در سازمان توسعه تجارت گفت: اواخر سال گذشته روند صدور مجوز برای نمایشگاه‌های خارج از ایران تغییر کرد. روندی که منفی بود. متاسفانه صدور مجوز به افرادی واگذار شده بود که کمترین اطلاعاتی درباره سوابق قبلی برگزارکنندگان نمایشگاهی نداشتند و حتی درباره خود نمایشگاه و صدور مجوزها هم اطلاعات کافی نداشتند. تجربه کم این افراد باعث شد مجوزهای نمایشگاهی به افرادی واگذار شود که شناخت و تجربه کافی از برگزاری نمایشگاه ندارند. به‌عنوان نمونه، دو نمایشگاه با همین وضعیت در سوریه برگزار شد که از کارمندان سفارت تا غرفه‌دار همگی ناراضی بودند.

این مدیر برگزارکننده نمایشگاه افزود: در سالی که گذشت، در عمان یک نمایشگاه و در دوبی نیز یک رویداد با عنوان نمایشگاه سنگ خاورمیانه را برگزار کردیم. همچنین در سال۹۶ هم دو نمایشگاه در سوریه برگزار کردیم اما به‌دلیل مانع‌تراشی‌ّهای سازمان توسعه تجارت و مشکلات اقتصادی نتوانستیم نمایشگاه دیگری برگزار کنیم، این احتمال را هم می‌دهیم در صورت ادامه چنین وضعیتی در سازمان توسعه‌تجارت، ما زمینه فعالیت خود را تغییر دهیم.

معتمدی‌کیا با تاکید بر تاثیرات عمیق و مخرب شرایط اقتصادی بر صنعت نمایشگاهی ادامه داد: با توجه به اینکه عمده فعالیت‌های ما نمایشگاه‌های خارج از کشور است، متاسفانه به‌دلیل بحران اقتصادی که رخ داد و ارزش ریال افت قابل‌توجهی پیدا کرد، بسیاری از شرکت‌کننده‌هایی که در سال‌های گذشته در نمایشگاه‌های خارجی شرکت می‌کردند امسال نتوانستند شرکت کنند یا حضورشان با مشکل روبه‌رو شد. تمام نمایشگاه‌هایی که متولی برگزاری آن هستیم با ریزش قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. از ابتدای سال هم هر چه جلوتر آمدیم این روند بدتر شد. به‌عنوان مثال، فرصت شرکت در نمایشگاه مسکو فراهم شد که قیمت‌های آن بالا و به یورو بود، به همین دلیل غرفه‌داری راضی به شرکت در این نمایشگاه نشد.

تسهیلات پرداخت نشد

معتمدی‌کیا با اشاره به وعده پرداخت تسهیلات که قرار بود در قالب یارانه به شرکت‌کنندگان پرداخت شود، گفت: متاسفانه این تسهیلات پرداخت نشد.

وی با تبلیغاتی خواندن چنین ادعاهایی اظهارکرد: متاسفانه وعده‌هایی داده می‌شود که پشتوانه کافی برای تحقق آنها وجود ندارد. معتمدی‌کیا ادامه داد: تعدادی از مجریان برگزاری نمایشگاه با تصور دریافت این تسهیلات، هزینه‌ها را با نرخ دولتی محاسبه و بر همین اساس از غرفه‌دارها هزینه‌ها را دریافت کردند. این تسهیلات پرداخت نشد و این برگزارکنندگان خسارت‌های میلیاردی دیدند.

مدیر شرکت نمایشگاهی نوژان‌راد با بیان اینکه صدور مجوزهای ۳ یا ۵ ساله به ارتقای سطح کیفی برگزاری نمایشگاه‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند، گفت: چنین اقدامی این امکان را به برگزارکنندگان می‌دهد تا برنامه‌ریزی بلندمدت و بهتری برای یک دوره ۳ یا ۵ ساله داشته باشند.

معتمدی‌کیا با اشاره به اینکه بحث مجوزهای نمایشگاهی فقط در ایران وجود دارد، ادامه داد: خارج از کشور برگزاری هر نمایشگاه به یک برگزارکننده واگذار می‌شود و خبری از صدور مجوز سالانه نیست؛ اگر آن برگزارکننده توان برگزاری نمایشگاه را نداشته باشد، نمایشگاه برگزار نمی‌شود. چنانچه شخص دیگری با شرایطی جدید، طرحی جدید را پیشنهاد کند، برگزاری نمایشگاه به او واگذار می‌شود و این‌گونه رقابت سالمی بین برگزارکنندگان شکل می‌گیرد.

وی افزود: متاسفانه بحث مجوزهای نمایشگاهی در ایران به رانت تبدیل شده است. به‌عنوان نمونه، مجوز را امسال به من می‌دهند، من موضوعی را طرح می‌کنم و چند سال برای پرورش آن کار می‌کنم؛ سپس مجوز را بدون هیچ دلیلی از من می‌گیرند و به شخص دیگری می‌دهند. این‌گونه امکان رقابت سالم بین برگزارکنندگان نمایشگاهی از بین می‌رود که ضمن تضعیف کیفیت نمایشگاه رانت‌های زیادی به‌وجود می‌آید، رانتی که اغلب به فساد منتهی می‌شود.

امسال قرار است دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مانند دوره نخست از ۲ تا ۵ اسفند و در سایت تهران برگزار شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها