|
کدخبر: 45532

در آستانه دومین جشنواره پوسترهای نمایشگاهی

اینجا «ذوق هنری» حرف اول را می‌زند

استقبال گسترده فعالان صنعت نمایشگاهی از این رویداد در سال گذشته باعث شد جشنواره پوسترهای نمایشگاهی به ایستگاه دوم برسد.

در همین راستا گسترش نیوز به سراغ یکی از مدیران برگزارکننده رویدادهای نمایشگاهی رفته تا علاوه بر بررسی فعالیت‌های وی، اهمیت پوستر و استانداردهای لازم برای طراحی آن را از نگاه بخش خصوصی صنعت نمایشگاهی جویا شود.

jashnvareposter-1.jpg

انعکاس سلیقه میزبان در پوستر

حسن مرتجی، مدیر برگزارکننده نمایشگاهی در گفت‌وگو با گسترش نیوز با اشاره به برگزاری جشنواره پوسترهای نمایشگاهی گفت: به‎طور قطع برگزاری جشنواره‌ای که موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت مسئول برگزاری آن است، بر شیوه تفکر طراحان پوستر و کیفیت آثار آنها تاثیر قابل‎توجهی خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه بیشتر مخاطبان نمایشگاه‌هایی که وی مجری آن‌هاست، بین‌المللی هستند درباره علاقه‎های عمده این مخاطبان در بحث پوسترهای نمایشگاهی گفت: طراحی پوستر به میزان قابل‎توجهی به تجربه‌ بستگی دارد؛ مواردی مانند منطقه برگزاری نمایشگاه، موضوع نمایشگاه، سلیقه و ذائقه کشور میزبان نمایشگاه و نقش رقبا در آن کشور باید در پوستر منعکس شود.

وی همچنین با اشاره به الزامات طراحی پوستر ادامه داد: این موارد باید به‌گونه‌ای در پوستر طراحی شود که هر بیننده‌ای را برای چند ثانیه به‌دقت بیشتر وادار کند.

برنامه رویدادهای پیش‎رو

این مدیر برگزارکننده نمایشگاه در بخش دیگری از سخنان خود درباره نمایشگاه‌هایی که در سال۹۷ مجری برگزاری آن بوده، بیان کرد: ۲۷ تا ۲۹ تیر در شهر کراسنودار (واقع در جنوب‎غربی روسیه) نمایشگاه بین‌المللی مگاپروژه را برگزار کردیم. در این نمایشگاه بین‌المللی با شرکت ۱۴کشور، مسئول پاویون جمهوری اسلامی برای ۴۰شرکت ایرانی در زیربنایی حدود ۷۰۰مترمربع بودیم. البته مجری این نمایشگاه بین‌المللی نمایندگی شرکت ما در باکو آذربایجان به‎نام ‌ای‎تی‎اف‎گروپ بود. برگزاری نمایشگاهی در آذربایجان را در برنامه داشتیم که به علت اوضاع نابسامان اقتصادی، آن را به تعویق انداختیم. درحال‌حاضر نمایشگاهی را در ترکمنستان با تمام قوا برگزار می‌کنیم که پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی، بازرگانی و صنعتی در عشق‌آباد ترکمنستان است و از ۱۳ تا ۱۵ اسفند برگزار می‌شود.

مرتجی با اشاره به برنامه‌های نمایشگاهی خود در سال آینده ادامه داد: سال آینده ۶ تا۷نمایشگاهی که درخواست برگزاری آنها را به سازمان توسعه تجارت داده‌ایم، پیش‎رو خواهیم داشت.

چالش‌هایی که گریبانگیر صنعت نمایشگاهی است

وی درباره چالش‌های به‌وجودآمده در صنعت نمایشگاهی با بازگشت تحریم‌ها، گفت: مشکل نخست افزایش قابل‌توجه نرخ ارز، مشکل دوم ممنوعیت صادرات برای ۱۵۵۰ کالا بود که از سوی دولت اعلام شده و مشکل سوم موضوع پیمان‌سپاری است. بلاتکلیفی در این موارد باعث شد همه شرکت‌ها از برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی انصراف دهند و درحال‌حاضر تنها شرکتی که در ایران نمایشگاه خارجی برگزار می‌کند، ما هستیم.

وی همچنین با اشاره به چالش‌های برپایی رویدادهای برون‎مرزی به اهداف خود از برپایی چنین رویدادهایی اشاره کرد و افزود: نمایشگاه ترکمنستان را با سختی‌های بسیار و اطمینان‎نداشتن از پرداخت یارانه و ارز از سوی دولت و بدون اینکه سود کنیم، برگزار خواهیم‌کرد تا صادرات ایران به ترکمنستان تا حد امکان قطع نشود.

مرتجی با تاکید بر اینکه وعده‌های دولت برای پرداخت ارز به نرخ دولتی به برگزارکننده‌های نمایشگاه‌های خارجی محقق نشده، اظهارکرد: ارزی که دولت وعده آن را داده بود، پرداخت نشد و ما تنها شرکتی بودیم که از جیب خودمان ارز را به نرخ دولتی به شرکت‌کننده‌های نمایشگاه کراسنودار دادیم.

مرتجی در پایان سخنان خود از انتظارات بخش خصوصی فعال در حوزه نمایشگاه سخن به میان آورد و گفت: البته اسناد لازم برای گرفتن یارانه‌ دولتی را به دفتر کمک‌ها و خدمات سازمان توسعه تجارت داده‌ایم و مراحل آن در حال انجام است و در نهایت پرداخت می‌شود. هرچند ما انتظار داریم برای شرکت‌هایی مثل ما که بودجه و امکانات‎شان محدود است و نیاز زیادی به دریافت این یارانه‌ها دارند، روند پرداخت‌ها شتاب بیشتری بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها