|
کدخبر: 44979

رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در جمع خبرنگاران:

واردات نیاز به اولویت‌بندی دارد

محمدرضا مودودی در جمع خبرنگاران گفت: واردات باید براساس اولویت‌های مد نظر وزارتخانه‌های ذی‌ربط یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد. در این صورت ما حتما به سهولت ثبت سفارش کمک می‌کنیم.

گسترش‌نیوز: محمدرضا مودودی، رییس سازمان توسعه و تجارت ایران در حاشیه همایش ملی صنعت نمایشگاهی و در جمع خبرنگاران به بحث چگونگی روند ثبت سفارش‌ها اشاره کرد و گفت: ثبت سفارش طبق روال گذشته در حال انجام است. روند ثبت سفارش از زمانی که به استان‌ها واگذار شده، سهولت بهتری یافته و مشکلات به حداقل رسیده است. البته یکسری ایرادهای فنی هنوز وجود دارد که به کمک تیم‌های فنی در حال پیگیری است. همانطور که می‌دانید ما بحث فنی ثبت سفارش به معاونت تجارت الکترونیک واگذار کردیم تا مشکلات آن بررسی شود اما به طور کلی در روند ثبت سفارش تغییر خاصی ایجاد نشده است.

modoodi123.jpg وی درباره مشکل ثبت سفارش کانتیرها نیز گفت: در این حوزه دو بحث مطرح است. نخست اینکه به دلایل فنی که می‌خواستیم مدیریت منابع ارزی خود را انجام دهیم اعلام کردیم که بادی در بازه زمانی ۳ ماهه ثبت سفارش انجام شده و منجر به ترخیص کالا شود. این بازه زمانی را بر اساس انتظارات بخش خصوصی از ۳ ماه به ۶ ماه تمدید کردیم و تا یک سال نیز قابل تمدید قرار دادیم تا وارد کنندگان نیازی به ثبت سفارش دوباره نداشته باشند. از سوی دیگر چون فرآیند بانکی گاهی طولانی می‌شد ابهاماتی در بحث گمرکات پیش می‌آمد و فکر می‌کردند چون ثبت سفارش بانکی طولانی شده دوباره باید ثبت سفارش از سامانه صورت بگیرد. برای حل این مشکل به صورت کتبی به گمرک اعلام کردیم نیازی به طی دوباره این روند نیست. مودودی همچنین اظهار کرد: موضوع دیگر این است که کانتینرها وارد شده اما ثبت سفارش آن‌ها به کندی صورت گرفته است. اینجا بحث اصلی موضوع تامین ارز مورد نیاز است. از آنجایی که ما در شرایط خاصی قرار داریم، منابع ارزی ما باید صرف محصولاتی شود که یا مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی است یا اینکه اقلام ضروری مورد نیاز کشور است. اگر قرار است به هر کالایی به مرزهای گمرک می‌رسد، اجازه ورود بدهیم، این برای منابع ارزی کشور خطرناک است. بنابراین واردات باید براساس اولویت‌های مد نظر وزارتخانه‌های ذی‌ربط یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد. در این صورت ما حتما به سهولت ثبت سفارش کمک می‌کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت درباره چشم انداز صادراتی ایران نیز اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها این بود که بعد از تحریم‌ها صادرات ایران منفی می‌شود اما خوشبختان روند همچنان مثبت است. افتی که از آن یاد می‌شود افت رشد صادرات است که سه عامل دارد. یکی اینکه قیمت پایه‌های گمرکی اصلاح شده که تاثیر زیادی بر قیمت‌ها خواهد گذاشت. نکته دوم که حائز اهمیت است آن است به هرحال هرچه جلوتر برویم شرایطی که دشمنان ایران ایجاد کرده‌اند سخت‌تر می‌شود. نکته سوم نیز این است که بحث تعهدات مطرح شده مانع است اما فکر نمی‌کنم که این تعهدات مانع باشد چرا که نباید با شفاف سازی یا بازگشت ارز به چرخه کشور مخالف باشیم. بر همین اساس بارها به بخش خصوصی و تجار گفته‌ام صادر کنندگان باید روی مکانیزم صادرات و چگونگی بازگشت آن فکر کنند. فکر می‌کنم الان واقعا بهار صادرات است و بهترین زمان برای صادرات است. بخش خصوصی باید قدر این موضوع را بدانند. آن‌هایی که خیانت می‌کنند باید از برخورد قوه قضاییه و دولت بترسند اما کسانی که خدمت می‌کنند باید با توان بیشتری تولید کنند و دغدغه‌ای نداشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها