|
کدخبر: 44976

رئیس سازمان توسعه تجارت در همایش ملی صنعت نمایشگاهی مطرح کرد:

رفع مشکلات با شکل‌گیری اتحادیه قدرتمند / اهمیت بالای رویکرد صادراتی و تولید داخل

همایش ملی صنعت نمایشگاهی امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. در این همایش چهره‌های مختلفی از جمله محمدرضا مودودی، رییس سازمان توسعه و تجارت ایران و حمیدرضا آملی، مدیر امور نمایشگاههای داخلی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.

گسترش نیوز: در خصوص صنعت نمایشگاهی موارد و بحث های مختلفی وجود دارد، صنعتی که با استفاده از آن می‌توان صنایع مختلف موجود در کشور را نه تنها در داخل بلکه در خارج از کشور به خوبی معرفی کرد. همانند هر صنعت دیگر، در صنعت نمایشگاهی نیز مشکلاتی وجود دارد و باید برنامه‌هایی برای آن تدیون شود. در این خصوص محمدرضا مودودی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در همایش ملی صنعت نمایشگاهی به سخنرانی پرداخت که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

sanatenamayeshgah2.jpg

صادرات محور شدن

مودودی در رابطه با صنایع موجود در کشور و پدیده صادرات اظهار کرد: زمانی که صحبت از جامعه نمایشگاهی می‌شود واقعیت این است که هنوز تصویری از این صنفی که قرار است تبدیل به صنعت شود نداریم. در طول سالیان گذشته و تقریبا در دو اخیر صنعت ما به سمت صادرات پیش رفته است و ما این ظرفیت صادراتی را پیدا کرده‌ایم که بتوانیم سهم خود را در بازار‌های جهانی افزایش دهیم و از کشوری که به شدت وابسته به واردات بوده امروز تبدیل به کشوری شدیم که صادرکننده بسیاری از محصولات است. کشور ایران در منطقه و به ویژه بین کشورهای وابسته به نفت جزء کشورهای صنعتی محسوب می‌شود و صنعت نمایشگاهی نیز در این میان نقش بسیار مهمی دارد.

رقابتی کردن ارکان‌ها

مودودی در خصوص کمک به صادرات کشور و رقابت با سایر کشورها نکاتی را بیان کرد: نوپایی صادرات می‌طلبد که ابزارها و بخش‌های مختلف در این زمینه توسعه یابند. اگر می‌خواهیم کشوری باشیم که سهم صادرات بالایی داشته باشیم نیازمند این هستیم که ابزار حرفه‌ای داشته باشیم. زمانی که صحبت از بازار منطقه می‌شود منظور یک بازار هزار میلیارد دلاری است. زمانی که از تولید و بخش صنعتی انتظار داریم که بتواند در این بازار به تولید و رقابت بپردازد و سهم خود را از بازار افزایش دهد قاعدتا برای انجام این کار باید تمام ارکان مرتبط با بخش تولید را نیز رقابتی کنیم. مواردی از جمله بانک‌ها، دولت و قوانین باید رقابتی باشند و در عین حال باید ابزار ترویج و توسعه نیز همین خصوصیت را داشته باشند.

آسیب‌شناسی صنعت نمایشگاهی

مودودی در خصوص آسیب‌شناسی صنعت نمایشگاهی گفت: نمی‌توان از از ظرفیت‌های کهنه و قدیمی استفاده کرد اما رویکردهای جدید و نوین داشت. باید یک آسیب‌شناسی در حوزه نمایشگاه داشته باشیم که امروز به عنوان اصلی‌ترین ابزار ترویج، توسعه و معرفی صادرات مطرح است. در این زمینه سوال‌هایی وجود دارد مانند این که آیا اساسا صنعت نمایشگاهی در کشور ما شکل گرفته یا هنوز ما اجزای پراکنده‌ای هستیم که به سراغ برگزاری نمایشگاه در یک مدت زمان مشخص هستیم. کدام تشکل پیوسته قدرتمند در این عرصه در حال راهبری این فضا است؟ چرا هنوز بعد از دو دهه فعالیت‌های نمایشگاهی، اتحادیه قدرتمندی در حیطه نمایشگاهی نداریم؟ چرا تعداد نمایشگاه‌های خارجی در مقایسه با نمایشگاه‌های داخلی بسیار پایین و غیر قابل مقایسه است؟ چقدر می‌توانیم رشد یا افت صادرات مدیون بخش نمایشگاهی است؟ نیاز داریم بعد از دو دهه فعالیت در چنین همایش‌هایی از صنعت نمایشگاهی آسیب شناسی کنیم. اگر صنعتی خود را می‌خواهد به بخش نمایشگاهی برای معرفی متصل کند انتظار می‌رود که صنعت نمایشگاهی نیز ابتدا به درستی معرفی شود. می‌خواهم این نشست‌ها تنها به سخنرانی ختم نشود بلکه افراد و نخبگان گردهم آیند و برنامه مدونی برای صنعت نمایشگاهی تدوین شود.

شکل‌گیری اتحادیه قدرتمند

در ادامه صحبت‌ها، رئیس سازمان توسعه تجارت به مهم‌ترین برنامه این سازمان چنین اشاره کرد: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی قانونی صدور مجوزهای نمایشگاهی و مدیریت این صنعت برنامه‌های مشخصی دارد. اولین و مهم‌ترین برنامه‌ای که سازمان توسعه تجارت دارد که نیازمند یاری و کمک تک‌تک افراد است این است که یک اتحادیه قدرتمند در صنعت نمایشگاهی ایجاد کنیم. تمام بخش‌ها و اجزا این صنعت باید گرد هم آیند و این صنعت را برای دفاع از حقوق خود و هم راهبری صنعت تجاری کشور ایجاد شود. اتحادیه جامع می‌تواند تمام مشکلات این صنعت را به تدریج برطرف کند. انتظار این است که اتحادیه صنعت نمایشگاهی شبیه سایر اتحادیه‌ها نباشد و بپذریم که صنعت نمایشگاهی می‌تواند یکی از فاخرترین صنایع در بین سایر صنایع باشد.

صدور مجوز بر اساس شاخص‌ها

وی در رابطه با صدور مجوزها و تغییر در روند آن گفت: نکته دومی که ما در سازمان توسعه تجارت به شدت و جدیت پیگیر آن هستیم این موضوع است که دیگر دوره برگزاری نمایشگاه به صورت خالص تمام شده است. ما دیگر نمی‌خواهیم رویکرد قدیمی را دنبال کنیم. افراد در یک بازه‌ معمولا یک هفته‌ای فضایی را در اختیار می‌گیرند و یک سری شرکت‌ها حضور پیدا می‌کنند و مبلغی دریافت می‌شود و تا سال آینده اتفاقی نمی‌افتد. آن چیزی که در زمینه برگزاری نمایشگاه موثر است به شاخص عملکردی افراد مربوط می‌شود. یک سامانه در سازمان توسعه تجارت ایجاد شده است که بر اساس شاخص‌های مختلف تعیین می‌شود که چه کسی امسال مناسب برای برگزای یک عنوان نمایشگاهی است. به طور کلی با انحصار مخالف هستیم اما یک نمایشگاه آبروی کل کشور است و باید در برگزاری آن احتیاط لازم را داشته باشیم. اگر شرکتی حتی با مدت زمان زیاد متولی برگزاری یک نمایشگاه نتواند شاخص‌ها را پاس کند سال آینده برگزارکننده نخواهد بود. رویکرد ما در شاخص‌ها بیشتر معطوف به این است که به سمت رویداد حرکت کنیم و نمایشگاهی که در خدمت صادرات و تولید داخل است باید حمایت شود. این نکته در خصوص نمایشگاه مربوط به نه تنها تهران بلکه به کل استان‌های کشور مرتبط است.

حضور در بازارهای بین‌المللی

مودودی در پایان به روش‌های حضور در بازار بین‌المللی اشاره کرد: نکته مهمی که حائز اهمیت است این است که که باید حضور خود را در عرصه بین‌المللی پررنگ‌تر کنیم. این مورد می‌تواند به صورت نمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور یا دعوت از هیات‌های نتجاری حرفه‌ای برای بازدید از نمایشگاه‌های داخلی صورت بگیرد. در این خصوص نیز امروزه دچار یک روزمرگی فرسوده شده‌ایم و ما در داخل کشور در سایت بین‌المللی سالیانه نزدیک به ۸۰ نمایشگاه برگزار می‌کنیم اما در خارج از کشور تعداد نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم به ۱۰ عنوان می‌رسد. سازمان توسعه تجارت امسال رویکرد خود را تغییر داد و در عراق و بغداد نمایشگاه دائمی برپا کردیم که حداقل نزدیک به ۱۵ الی ۲۰ عنوان نمایشگاه قرار است برگزار کنیم. در کشور عمان نیز یک سری اقدامات صورت گرفته و باید در سایر کشورها نیز این عمل صورت پذیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها