|
کدخبر: 44008

گفت‌وگوی اختصاصی «گسترش نیوز» با رئیس سازمان توسعه تجارت ایران

اهالی صنعت نمایشگاهی نشان بدهند دلسوز هستند

صنعت نمایشگاهی سال سختی را پشت‌سر می‌گذارد. بسیاری از رویدادها در سراسر کشور با افت متراژ روبه‌رو شدند و برخی دیگر شانس برگزاری را از دست دادند. این اتفاق‌ها البته فقط منحصر به پایتخت نبود و در همه سایت‌های نمایشگاهی در سراسر کشور، شاهد افت شاخص‌ها بودیم. اما امروز چه باید کرد؟ آیا باید اجازه داد رکود و افت شاخص‌ها ادامه پیدا کند؟ یا باید برای جبران کاستی‌ها تلاش کرد؟

گسترش نیوز: از سال گذشته به همت انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی در ایران و حمایت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، رویدادی باعنوان رویداد صنعت نمایشگاهی متولد شد. این رویداد به همراه سمینار صنعت نمایشگاهی و جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی به‌عنوان یک گزارش عملکرد زنده و پویا از وضعیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی موردتوجه قرار دارد و البته امسال نقش آن ویژه‌تر از همیشه خواهد بود چراکه باید مدیریت راهبردی برای جبران کاستی‌های صنعت نمایشگاهی در سال ۹۷ را برای سال آینده به‌عهده بگیرد.

محمدرضا مودودی به عنوان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مرد شماره‌یک سازمان توسعه تجارت این رویداد را نقطه‌عطفی در توسعه هدفمند صنعت نمایشگاهی دانسته و تاکید می‌کند که همه فعالان این عرصه باید نهایت مشارکت و همراهی را با رویدادی که قرار است ویترین کسب‌وکار آنها باشد، داشته باشند. بخش نخست گفت‌وگوی «گسترش نیوز» با سیاست‌گذار اصلی عرصه نمایشگاه‌های کشور را در ادامه می‌خوانید:

برگزاری رویداد صنعت نمایشگاهی از چه نظر اهمیت دارد؟

معتقد هستم در صنعت نمایشگاهی ایران و جای واژه نمایشگاه خالی است! اگرچه از سال گذشته اقدامات خوبی در جهت برگزاری نمایشگاه صنعت نمایشگاهی، سمینارهای تخصصی و جشنواره ملی پوسترهای صنعت نمایشگاهی انجام شده اما نیاز داریم در این زمینه حرفه‌ای‌تر اقدام کنیم چراکه تاجران و بازرگانان انتظار دارند اگر به برگزارکنندگان برای معرفی محصولات‌شان اعتماد می‌کنند، در درجه نخست قادر باشند خود را به درستی معرفی کنند. به بیان دیگر کسی که می‌خواهد یک کالا را نمایش بدهد ابتدا باید بتواند خود را نمایش بدهد.

رویدادی به نام صنعت نمایشگاهی و خدمات وابسته می‌تواند به نوعی یک پیام مشخص و دربرگیرنده برای همه مخاطبان این صنعت باشد. برگزاری چنین رویدادی نشانگر حرفه‌ای بودن بدنه صنعت نمایشگاهی و افرادی است که در آن مشغول ارائه خدمات هستند.

نکته‌ای که برای بیشتر افراد فعال در برگزاری نمایشگاه‌ها اهمیت دارد، این است که نمایشگاه یک خدمت است یا یک صنعت و چه زمانی قرار است این عرصه به‌عنوان یک صنعت مستقل شناخته شود؟

فکر می‌کنم پاسخ این پرسش نیز در برگزاری همین رویداد و جشنواره و سمینار مرتبط با آن نهفته است. ما زمانی می‌توانیم بگوییم نمایشگاه یک صنعت است که حداقل یکی از اصول واحدهای صنعتی را به‌طور مشترک در خود داشته باشد. در هر صنعتی بخش‌های مختلف و خدمات گوناگون به شکل حرفه‌ای و مهندسی‌شده در کنار هم قرار می‌گیرند تا درنهایت به یک محصول واحد برسند. نمایشگاه این ظرفیت را دارد که بتواند با قرارگیری بخش‌های مختلف در کنار هم، درنهایت به یک محصول واحد یعنی نمایش ۴روزه یک صنعت مستقل تبدیل شود.

در رویداد صنعت نمایشگاهی هم قرار است همین اتفاق رخ بدهد، یعنی بخش‌های مختلف خدماتی در کنار هم قرار بگیرند و درنهایت محصول نهایی این خدمات به مخاطب ارائه شود. بی‌شک بسیاری از مخاطبان این عرصه دل‌شان می‌خواهد بدانند قصه و روایت پشت پرده یک نمایشگاه چه‌شکلی است. چه اتفاق‌ها و نوآوری‌هایی رخ داده تا این غرفه‌ای که روبه‌روی ما است، ساخته شود.

شما معتقد هستید مخاطبان اصلی رویداد صنعت نمایشگاهی این‌بار مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان رویدادها هستند، بله؟

دقیقا. جامعه مخاطبان این رویداد بسیار وسیع خواهند بود و هر سال وسعت بیشتری پیدا خواهند کرد. اهمیت موضوع در همین امر گنجانده شده که اهالی صنعت نمایشگاهی چقدر در معرفی و ارائه خدمات‌شان حرفه‌ای عمل می‌کنند. باید مشخص باشد که چه میزان آگاهی از دانش حرفه‌ای تبلیغات و بازاریابی بین‌المللی دارند و آیا این گروه‌های نمایشگاهی آن‌قدری که به‌نظر می‌رسد هماهنگ هستند تا درنهایت بتوانند برای حضور غرفه‌های مختلف جذابیت‌سازی کنند یا خیر.

به‌طور مشخص ۸۰درصد موفقیت در هر کاری نحوه معرفی آن است. یعنی اگر شما کار بسیار مهمی هم کرده باشید اما در معرفی و نمایش آن ضعیف عمل کنید، نباید انتظار داشته باشید کارتان دیده شود. نمایشگاه ویترین نمایش توانمندی‌های صنعتی به جهان است. حالا اگر این گروه که نقش ویترین صنایع مختلف را بازی می‌کند آن‌قدر حرفه‌ای است که ادعا می‌کند، نخست باید بتواند یک ویترین درست از خود ارائه دهد. درغیر این‌صورت نباید این عزیزان انتظار داشته باشند کارشان اثرگذاری لازم را پیدا کند.

در صنعت نمایشگاهی با زنجیره وسیعی از خدمات روبه‌رو هستیم. از طراحی و ساخت غرفه و پوستر و فضای برگزاری گرفته تا برندینگ و تبلیغات محیطی و حتی مواردی مانند لجستیک یا نصب تبلیغات و بسیاری موارد دیگر، چنانچه هرکدام به‌درستی فعالیت نداشته باشند، کل فعالیت مجموعه خراب خواهد شد.

بنابراین در قالب رویدادی چون رویداد صنعت نمایشگاهی، همه فعالان این عرصه باید تلاش خود را برای درست دیده‌شدن به‌کار بگیرند. همین درست‌دیده‌شدن باعث خواهد شد آنها انگیزه پیدا کنند تا خود و کسب‌وکارشان را تقویت کنند. در یک کلام باید گفت دیده‌شدن مهم‌ترین عامل برای رشد و توسعه است. هرچه ما به دیده‌شدن افراد در عرصه برگزاری نمایشگاه‌ها کمک کنیم، فضایی ایجاد می‌شود که آنها به رشد بیشتر، کار بیشتر و آموزش بیشتر ترغیب شوند.

در سال‌های گذشته برای برخی صنف‌ها ورود به موضوع برگزاری رویدادهای نمایشگاهی دارای جذابیت بوده است، یعنی اتحادیه‌ها و انجمن‌ها بدون درنظرگرفتن منافع برگزارکنندگان سعی دارند رویدادهای مرتبط با حوزه خود را برگزار کنند. شاید دلیل این امر بی‌اطلاعی آنها از خانواده بزرگ صنعت نمایشگاهی باشد؛ اینکه نمی‌دانند در سراسر کشور شرکت‌های گوناگونی در قالب برگزارکننده، هماهنگ‌کننده، غرفه‌ساز و... مشغول فعالیت تخصصی در حیطه رویدادها هستند. به‌نظر شما برگزاری رویداد صنعت نمایشگاهی می‌تواند عاملی برای تغییر این رویکرد و نگرش در صنف‌های کشور درباره رویدادها باشد ؟

بله. باید در این رابطه تبلیغات گسترده‌ای انجام شود تا اصناف و اتحادیه‌ها در قالب هیات‌های بازدیدکننده در طول ۴ روز برگزاری رویداد صنعت نمایشگاهی از بخش‌های مختلف آن بازدید کنند. در این سال‌ها همه تلاش من در سازمان توسعه تجارت ایران این بود که اعلام کنم برگزاری نمایشگاه به تخصص نیاز دارد و مانند حوزه‌ای نیازمند مدیریت یکپارچه در بخش‌های مختلف است تا به نتیجه مطلوب برسد.

همواره به دوستان برگزارکننده گوشزد کردم که نمایشگاه را فقط به‌عنوان یک رویداد نبینند بلکه آن‌را مجموعه‌ای از اتفاق‌های درحال‌رشد ببینند که یک حلقه آن فقط برگزاری نمایشگاه است. بسیاری از مشارکت‌کنندگان در رویدادها فکر می‌کنند نمایشگاه فقط یک اتفاق ۴روزه است که تا یک‌سال بعد از این بازه زمانی هیچ فعالیت و تکاپویی ندارد، درحالی‌که این برداشت و نوع نگاه، هم خطرناک است هم زیانبار.

در اینجا موضوع به قضاوت‌ها برمی‌گردد. فعالان نمایشگاهی در فضایی کار می‌کنند که برای ایجاد شایعه درباره درآمدهای آنها همواره بسترهای مختلفی فراهم است. کسی هم به‌درستی نمی‌داند هزینه‌ها و درآمدها در صنعت نمایشگاهی به چه شکل است. آیا آنقدری که برخی می‌گویند سودآور است یا نه اما به هرحال اینکه گردش مالی در صنعت نمایشگاهی مشخص نیست، یک ایراد بزرگ تلقی می‌شود. هرچه ابهامات در این زمینه بیشتر باشد، جذابیتش برای افراد خارج از این حوزه بیشتر خواهد بود.

بخش نمایشگاهی کشور باید نگران این نوع نگاه باشد. اگر رویداد صنعت نمایشگاهی و رویداد‌های شبیه آن جدی گرفته نشود، شاهد آسیب‌های بیشتری به بدنه این صنعت هستیم و صنف‌ها همچنان با نگاه انتفاعی‌شان به این عرصه چشم خواهند دوخت.

خطاب به فعالان این عرصه باید گفت: پیچ‌ومهره‌های این صنعت را خوب سفت کنید. هر اتفاق کوچکی می‌تواند روی صنف شما اثر منفی بگذارد و البته هر تغییر مثبتی هرچند کوچک، می‌تواند به توسعه این عرصه منجر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها