|
کدخبر: 43571

در گفت‌وگوی اختصاصی «گسترش نیوز» با سخنگوی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح شد

جشنواره پوسترهای نمایشگاهی؛ ملاک رتبه‌بندی برگزار‌کنندگان

مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت جشنواره ملی پوستر‌های نمایشگاهی گفت: ما در سازمان توسعه تجارت طرح رتبه‌بندی مجریان برگزاری رویدادهای نمایشگاهی را داریم و یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی، حضور در این مسابقه‌ها و کسب رتبه است.

گسترش نیوز : امسال قرار است دومین جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی مانند دوره نخست از ۲ تا ۵ اسفند و در سایت تهران برگزار شود. در این زمینه «گسترش نیوز» ضمن گفت‌وگو با حمیدرضا آملی مدیر امور نمایشگاه‌های داخلی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به بررسی وضعیت پوسترهای نمایشگاهی در ایران پرداخته است. با ما همراه باشید:

amoli-nama.jpg

درحال‌حاضر کیفیت پوسترهای نمایشگاهی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نخست اینکه پوستر نباید پیچیده باشد و در نگاه نخست اطلاعات لازم را نشان دهد. پوستر نمایشگاه باید بیان‌کننده عنوان نمایشگاه به فارسی و لاتین، اهداف نمایشگاه، نوع نمایشگاه، سال و زمان برگزاری نمایشگاه، نام وب‌سایت، آدرس و تلفن تماس، حامیان برگزاری و مهم‌تر از همه بیان‌کننده موضوع نمایشگاه باشد، چراکه نمایشگاه چیدن و برچیدن کالا نیست و باید بتوان با برگزاری نمایشگاه، تلنگری به صنعت زد و تاثیر مثبت بر یک صنف گذاشت. همچنین باید شعار نمایشگاه و رویکرد برپایی آن در پوستر نمایشگاه آورده شود. البته باید این نکته را درنظر داشت که هر رویدادی که برپا می‌شود، به شورای سیاست‌گذاری نیاز دارد. شورای سیاست‌گذاری متشکل از تشکل‌های خصوصی و بخش‌های بالاسری نمایشگاه است که سیاست‌های کلان ازجمله موضوع نمایشگاه را مشخص می‌کند و سپس برای اجرا به برگزارکننده ارجاع می‌دهد. درحال‌حاضر وضعیت پوسترهای نمایشگاهی ایران نسبت به قبل بهتر شده است اما هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که با کمک رقابت‌های نمایشگاهی می‌تواند بهبود یابد.

سال گذشته موسسه فرهنگی و مطبوعاتی «صمت» متولی برپایی نخستین دوره جشنواره پوسترهای نمایشگاهی شد. امسال در آستانه دومین دوره برپایی این جشنواره قرار داریم. به عقیده شما دوره نخست نمایشگاه چگونه برگزار شد و چنین رویدادهایی چگونه می‌توانند بر صنعت نمایشگاهی ایران تاثیر بگذارند؟ سال گذشته نخستین دوره جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی برگزار شد. البته دور نخست این جشنواره مانند هر رویداد دیگری خالی از اشکال نبود اما پس از گذشت چند سال می‌توان به نقطه آرمانی نزدیک شد و شاهد رقابت‌های جدی‌تری بود. یکی از ضعف‌های دوره پیشین حضور نداشتن تمام برگزارکنندگان از مناطق مختلف کشور بود. با این حال می‌توان در دوره‌های بعدی این ضعف را از بین برد. شرکت‌های برگزارکننده نیز امسال باتوجه به اینکه سال دوم مسابقه‌ها است، بیشتر متوجه حساسیت و اهمیت موضوع شده‌اند و برای‌شان مهم است مقام کسب کنند چراکه برگزاری نمایشگاه‌ها از حالت سنتی به مدرن تغییر کرده و طراحی پوسترهای حرفه‌ای نشانگر قدرت برگزارکنندگان است.

برنامه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از چنین رویدادهایی چیست؟ شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران حمایت صددرصد خود را از برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره ملی پوسترهای نمایشگاهی اعلام می‌کند. همچنین ما می‌توانیم امتیازهایی را برای بهترین‌ها درنظر بگیریم. به این ترتیب اگر یک نفر بهترین پوستر را طراحی کرده یا بهترین برگزارکننده شناخته شود، برای وی تشویقی درنظر گرفته می‌شود. البته ما در سازمان توسعه تجارت طرح رتبه‌بندی مجریان برگزاری رویدادهای نمایشگاهی را داریم و یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی، حضور در این مسابقه‌ها و کسب رتبه است. درباره برپایی نمایشگاه صنعت نمایشگاهی نیز براساس برنامه‌ریزی و مذاکرات انجام شده با سازمان توسعه تجارت، تصمیم گرفتیم امسال مسئولیت برگزاری این رویداد را به‌عهده بگیریم. ما امسال برگزاری بیش از ۷۰ عنوان نمایشگاهی را به بخش‌های مرتبط سپردیم، پس جادارد برپایی نمایشگاه صنعت نمایشگاهی نیز دست ما باشد، چراکه شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران پرچمدار و راهبر صنعت نمایشگاهی کشور است و این موضوع می‌تواند عزم حداکثری را جزم کند. درباره تاریخ برپایی این رویداد در حال مذاکره با انجمن برگزارکنندگان هستیم و سعی داریم روی کیفیت برپایی آن تمرکز کنیم. باید به این نکته نیز اشاره کنم که اگرچه ما برگزارکننده نمایشگاه صنعت نمایشگاهی هستیم اما برای برپایی آن شورای سیاست‌گذاری متشکل از انجمن برگزارکنندگان، مدیریت بازاریابی و مدیریت راهبردی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در کنار صاحب‌نظران به‌ویژه مجری دوره پیش تشکیل خواهد شد. علاوه بر این، در این رویداد از بخش رسانه‌های مکتوب و مجازی دعوت کردیم و در ادامه برنامه‌های مفصل‌تری ازجمله جشنواره پوسترهای نمایشگاهی نیز به برنامه‌های جانبی این رویداد افزوده می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها