|
کدخبر: 43278

رئیس هیت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی غرفه سازان :

زمان و مواد اولیه از چالش‌های اساسی غرفه‌سازان است

رئیس هیت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی غرفه سازان گفت: طرح جامع غرفه‌سازی همه ساختارها از جمله آیین نامه غرفه‌سازی را در بر می‌گیرد و پاسخی برای تمام چالش‌ها است.

گسترش نیوز: انجمن صنفی کارفرمایی غرفه سازان با تیم مدیریتی هماهنگ و همدل توانسته است گام‌های موثری را در طول یک سال گذشته در جهت نظام بخشی و سامان دادن به فعالیت‌های غرفه‌سازی بردارد. در این گفت‌وگو با منوچهر جعفری زاده رئیس هیت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی غرفه سازان در جریان این اقدمات و فعالیت‌ها قرار می‌گیریم.

ghorfe1.jpg

برای سوال اول بفرمایید انجمن در چه سالی تاسیس شد و از فرآیند تاسیس انجمن توضیحاتی بفرمایید.

انجمن غرفه سازان در سال ۱۳۹۳ به همت تعدادی از پیش کسوتان کار غرفه‌سازی شکل گرفت البته همفکری و تلاش‌های اولیه و اینکه زیر چتر چه سازمانی باشیم شاید یکی دو سال قبل از سال ۹۳ شروع شد تا ببینیم نقطه آغاز ما کجا باشد. یعنی به این فکر می‌کردیم اگر ما می‌خواهیم تشکلی داشته باشیم با توجه به پیش‌بینی هایی که انجام می‌شد و ظرفیتی که در صنف وجود داشت ما می‌توانستیم شاید مسیر تشکیل یک اتحادیه را طی کنیم یا چیزهای دیگر ولی به این نتیجه رسیدیم که در واقع وزارت کارو معاونت کارفرمایی وزارت کار جایی است که به نظر می‌رسد مطلوب است و می‌تواند نقطه آغاز باشد.

در سال ۹۳ اساس نامه انجمن بعد از تشکیل هسته اولیه توسط بنده و آقایان عبدالله پور و خطیب شهیدی تنظیم شد و با حضور نماینده وزارت کار انتخابات برگزار شد و چند نفر از دوستان از سال ۹۳ به مدت دو دوره ۲ ساله انجمن را هدایت کردند. در روزهای آغازین، شکل دادن به ساختار این انجمن و نداشتن حتی یک دفتر برای استقرار، به طوری که در دفتر یکی از دوستان هیدت مدیره اداره می‌شد از جمله چالش‌های ما بود. برای شکل دادن و انسجام انجمن خیلی تلاش شد و خیلی زحمت کشیده شد و این کار چهار سال می‌توانم بگویم طول کشید. سال ۹۶ انتخابات انجمن برای دوره ۲ ساله سوم برگزار شد ودوستان محبت داشتند و بنده به عنوان رئیس هیدت مدیره انتخاب شدم.

لطفا درباره مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن در این دوره توضیحاتی بفرمایید.

آن چیزی که به عنوان بارزترین اتفاق در دوره گذشته می‌توان از یاد کرد نظام مندسازی غرفه‌سازی یا گرید بندی بود. در بدو شروع کار این دوره ما دیدیم این گرید بندی دارای اشکالات زیادی است و مکانیسمی است که شرکت‌های غرفه ساز را به سمت وسوی اشتباهی برده است. آیین نامه نمایشگاه هم که معتقد بودیم ایرادات زیادی دارد و دوستان حتما در دوره گذشته تمام تلاش خود را کرده بودن ولی فکر کردیم با روش دیگری از زاویه دیگری ورود کنیم و در بدو شروع کار به بخش فنی مهندسی شرکت سهامی اعلام کردیم ما یک طرح جامع غرفه‌سازی داریم که می‌خواهیم همه این ساختارها از جمله آیین نامه را هم در بر بگیرد.

بخشی از این طرح جامع ایده اپلیکیشن و سامانه جامع غرفه‌سازی است که امروز تقریبا پنج ماه است که شروع شده و دو ماه است که به صورت الزام از سوی معاونت محترم فنی نمایشگاه به همه مجریان ابلاغ شده که تنها راه برای اخذ مجوز غرفه‌سازی این سامانه است.

ما می‌خواستیم بار اداری را از روی دوش همکاران و دوستان غرفه ساز برداریم و واقعا برای تحویل چند مدرک هزینه و زمان و ترافیک و پیک و چند کارمند را درگیر می‌کرد را به صورت اینترنتی انجام دهیم. ارتباط با دوستان غرفه ساز هم اکنون از طریق اپلیکیشن انجام شود. امروز دوستان غرفه ساز با این اپلیکیشن که از طریق اپلیکیشن بازارو سیب اپ قابل دانلود است همه نوع اطلاعات را در دسترس دارند و می‌توانند با ما و سایر اعضا در ارتباط باشند. بعد از اپلیکیشن سامانه تکمیل شد که هم اکنون از طریق سامانه هم دوستان غرفه ساز می‌توانند همه اطلاعات لازم را برای برای گزار‌کننده نمایشگاه ارسال کنند با ناظر فنی در ارتباط باشند. در طرح جامع غرفه‌سازی توانستیم اپلیکیشن وسامانه را عملیاتی کنیم که امروز این اتفاق به خوبی انجام شده است واستفاده می‌شود.

درباره گریدبندی هم باید بگویم که ساختار گریدبندی غرفه سازان ایرادهایی ماهیتی داشت که شاید واقعا لازم بود این دوره طی شود تا متوجه باگ‌ها و اشکالات آن می‌شدیم.در مکانیزم گرید بندی و دریافت گواهی نامه فعالیت به موضوعات سرمایه‌ای بیشتر توجه شده بود و کمتر به سوابق شرکت‌ها توجه شده بود و سوابق نیز یک تعداد برگ و کاغذی بود که اظهار می‌شد وامکان راستی آزمایی چندانی وجود نداشت. بعد از حدود یک سال خود شرکت سهامی به این نتیجه رسید که این برگه‌ها ی اظهار شده باید ممیزی و راستی آزمایی شوند. این تصمیم شرکت سهامی با حضور ما در انجمن غرفه سازان مصادف شد. ما نیز پیشنهاد حضوردر این کمیته راستی آزمایی را به دوستان در شرکت سهامی ارائه کردیم و هم اکنون انجمن غرفه سازان دارای دو کرسی در این کمیته است که هر تصمیمی در ارتباط با تخلفات آیین نامه‌ها تدوین روش‌ها مجوزها و بازبینی مدارک انجام می‌شود اعضای انجمن نیز در این کمیته حضور دارند و حافظ منافع اعضای انجمن هستند. این جا باید از حمایت آقای مهندس میرظفرجویان که واقعا موهبتی برای شرکت سهامی نمایشگاه‌ها هستند یاد کنم که بسیار باهوش و مدیر هر وقت به ایشان مراجعه کردیم با صرف وقت ودلسوزی موضوعات را بررسی کرده وبه ما کمک کرده‌اند در تدوین همه این موضوعات یاری گر ما بوده‌اند.

در ادامه ما پیشنهاد دادیم شیوه نامه نیز نیاز به تغییرات دارد و امروز در شیوه نامه تغییراتی ایجاد شده و تا حد زیادی با نظرات انجمن و با ملاحظاتی که می‌تواند برای صنف مفید باشد در این شیوه نامه گنجانده شده که انشالله به زودی مصوب و ابلاغ خواهد شد و نقشه راهی برای ادامه کار خواهد بود.

موضوعات مهمی که در این شیوه نامه مورد نظر ما بوده یکی حذف گرید بندی‌ها به صورت A،BC،D بود وما به دلیل نگاه جامعی که به موضوع داشته دیگر این اتیکت را نخواهیم داشت. چرا که به طور مثال شرکتی که گرید B بود احساس می‌کرد واقعا چیزی کم دارد و این یک نقیصه است و باید A شود و این عطش ارتقا بی‌دلیل سازوکار صنف را به هم ریخته بود. ما با سازوکار قبلی به گرید D تکلیف می‌کردیم تا حداقل نرخ را بدهد، کیفیت را نادیده بگیرد و با این روش راه ورود مصالح و طرح‌های نوین و آنچه باعث ارتقای پرستیژ غرفه‌سازی است گرفته می‌شد. ضمن اینکه شرکت هایی که گرید A داشتند کارکرد تبلیغاتی برای آنها ایجاد می‌شد و اگر اطلاعات اولیه برای تشخیص درست نبوده باشد ما ناخودآگاه وارد قانون‌گذاری و اعطای امتیاز اشتباه شده‌ایم.

ما اعتراض‌های بسیار زیادی هم از سوی خود غرفه سازان نسبت به این موضوع داشتیم چرا که شرکت‌های غرفه ساز از نزدیک هم دیگر را می‌شناسند و از امکانات هم مطلع هستند.

آنچه که امروز به همه داده خواهد شد یک مجوز غرفه‌سازی است بدون ذکر گرید و ذکر ظرفیت در گواهی نامه و این ظرفیت و متراژ تنها در سامانه و هنگام اخذ مجوز توسط غرفه سازان اعمال می‌شود. قبلا برای پایش متراژ مجاز غرفه‌سازی هیچ مرجع مشخصی وجود نداشت ولی در این سامانه این اتفاق پایش می‌شود و به محض رسیدن به سقف مجاز سامانه به طور خود کار مجوز نمی‌دهد. البته دید ما در تدوین سقف متراژ مجاز حمایت از شرکت هایی بود که ظرفیت‌های کوچک تری دارند و متراژمجاز غرفه‌سازی برای شرکتی که طبق معیار قبلی گرید A بود تا حدود ۵۰ درصد تعدیل شد. و در واقع طبق بررسی‌ها دیدیم که این عددها درست است و کسی با این متراژ‌ها به مشکل نمی‌خورد ولی آن عطش A شدن را از بین می‌رود.

وقتی کارمند یک شرکت تماس می‌گیرد و برای یک غرفه کوچک ۲۴ متری می‌گوید مدیر من تاکید کرده فقط با غرفه ساز گرید A قراردادببندم این شرایط تمام معادلات و موازنه‌های بازار را به هم می‌ریخت.

لطفا از دیگر موارد و موضوعات این شیوه نامه بفرمایید.

در این شیوه نامه به آموزش توجه ویژه تری شده و مقرر شده افرادی که مایل به فعالیت در نمایشگاه هستند باید در آزمون ورودی شرکت کنند و موضوعاتی از جمله هوش و استعداد عمومی، آشنایی فنی، دانش ایستایی، آشنایی با قوانین و مقررات در این آزمون ارزیابی می‌شود. در حالی که در گذشته واقعا این طور نبود و هر کسی با ارائه یکی سری مستندات و مدارک که صحت و سقم آنها مشخص هم نبود به راحتی می‌توانست وارد حوزه غرفه‌سازی شود.

در این شیوه نامه مواردی مانند تعداد نفرات، متراژ کارگاه و موضوعاتی از این دست برای اعطای حداکثر متراژ مجاز غرفه‌سازی به هر غرفه ساز بسیار تعدیل و منطقی شده به این معنی که اگر شرکت‌ها در صورت داشتن پروژه‌های متعدد می‌توانند از ظرفیت و نیروهای دیگر غرفه سازان استفاده کنند و بتوانند در شرایط اقتصادی و رکود فعلی سازمان خود را حفظ کنند.

همچنین در شیوه نامه جدید فعالیت در نمایشگاه منوط به عضویت در انجمن است چراکه به نظر می‌رسد برای داشتن اطلاعات جامعی از فعالان این صنعت چاره‌ای به جزعضویت در انجمن وجود ندارد.

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در گذشته مغفول مانده بود بحث تردد غرفه سازان به نمایشگاه بود. محل کارما نمایشگاه است و باید بتوانیم به راحتی به محل کار خود تردد کنیم و خوشبختانه با همکاری دوستان در شرکت سهامی با صدور کارت توسط انجمن برای غرفه سازان و مهر حراست نمایشگاه، اعضای انجمن برای ورود به رینگ کناری نمایشگاه که تقریبا عمده سالن‌ها را در بر می‌گیرد مشکلی ندارند و می‌توانند با خودرو در محل کار خود حاضر شوند.

از دیگر اتفاقات مثبت توسعه ساختار اداری انجمن است. داشتن یک دفتر مشترک با انجمن برگزار‌کنندگان در طبقه فوقانی سالن ۳۷ یک اتفاق بسیار مثبت بود بود چرا که ما باید در نمایشگاه می‌بودیم. گاهی اعضا کاری دارند و گاهی لازم می‌شود ما به صورت اضطراری در پروژه‌ای حاضر شویم و این استقرار در نمایشگاه این امکان را فراهم می‌کند.

مطلب دیگری که در شیوه نامه جدید پیش‌بینی شده بحث تخلفات غرفه‌سازی است. در گذشته غرفه سازان گله مند بودند گاهی تخلفاتی برای آنان ثبت می‌شود که از صحت و سقم آن اطمینان ندارند. در شیوه نامه جدید پیش‌بینی شده به محض ثبت جریمه برای یک غرفه ساز نماینده انجمن در محل حضور پیدا می‌کند و همه اینها یک بار در کمیته بازبینی و راستی آزمایی که کمیته تخلفات نیز هست دوباره بررسی شده و بعد ابلاغ می‌شود. وقتی جریمه‌ها از این سه فیلتر رد می‌شوند حداقل این است که مستند آنها وجود دارد و اگر شرایط حمایت از غرفه ساز موجود باشد این حمایت انجام می‌شود. در صورت تصویب جریمه به غرفه ساز ابلاغ می‌شود و اگر غرفه ساز مجدد اعتراض داشته باشد باشد می‌تواند شخصا پیگیری کند ولی ما قبل از این اتفاق حداکثر تلاش را برای رفع و یا تخفیف جریمه در صورت امکان به کار می‌بریم.

نکته‌ای که لازم می‌دانم این جا ذکر کنم این است که خوشبختانه تیمی که در هیات مدیره در دوره جدید مستقر شد همدل و همسو بوده‌اند و این عزم مشترک برای حل مشکلات در همه اعضا وجود داشته و همچنین داشتن یک مدیر اجرایی خوب اقای حسام گودرزی و پیگیری‌های ایشان و روابط خوب و دید بلند مدت ایشان انصافا ما را حتی در انجمن‌های دیگر متمایز می‌کند.

یکی از تصمیات بسیار خوب که نشان از توجه و نکته سنجی صنف غرفه‌سازی است حضور یکی از اعضای هیدت مدیره قبلی در هیات مدیره جدید بود. به نظر من این نشان از بلوغ صنفی است که رشته انتقال تجربه ی مدیریت قبلی با مدیریت جدید را ازهم جدا نمی‌کند تا از فرصت سوزی جلوگیری شود. خوشبختانه آقای مهندس جهان پناه که از پیشکسوتان و شرکت‌های به نام غرفه‌سازی هستند به عنوان نایب رئیس در این دوره حضور دارند و عامل انتقال تجربه دوره‌های قبل به دوره جدید بودند. امیدوار هستیم که روال به همین شکل ادامه پیدا کند و ما در واقع در مسیر پختگی حرکت کردیم. با تجربیات آقای جهان پناه و سایر دوستان به این فکر افتادیم که طرح جامعی آماده کنیم و این طرح جامع همه موضوعات را در بربگیرد تا همه چیز از لحظه شروع ورود یک نفر به این صنف تا انتها همه موارد را در نظر بگیریم. ابتدا یک طرح اولیه به مهندس میر ظفرجویان ارائه شد و با موافقت ایشان و با ساعت‌ها کار کارشناسی به این طرح جامع رسیدیم.

یکی دیگر از دست آوردها ما پوشش بیمه تکمیلی برای اعضا بود و خوشبختانه توانستیم اعضا را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهیم. این کار هم اهمیت داشت چرا که به دلیل شتاب و استرسی که در کار ما وجود دارد ممکن است اتفاقاتی رخ دهد و هزینه هایی تحمیل شود.

همچنین وبسایت انجمن بروز نبود و گاهی تا ۶ ماه مطلب بروز نداشت ولی هم اکنون به لحظه بروز می‌شود و جای خوشبختی بسیار است که برای اجرای سامانه و اپلیکیشن از متخصص هایی کمک گرفتیم از اتفاق غرفه ساز هستند. آقای مهندس طریقی و آقای گودرزی در این موارد یاری گر ما بودند و برای انجام این کار به بیرون از صنف وابسته نبودیم واینها همه ظرفیت‌های پنهان درصنف ما است.

در بحث اطلاع رسانی هم کارهایی را انجام داده‌ایم و خبرنامه‌های الکترونیک را آماده کرده‌ایم که از طریق آنها فعالیت انجمن به اطلاع اعضا خواهد رسید.

از مهم‌ترین چالش هایی که غرفه سازان با آنها مواجه هستند بفرمایید.

ساعت‌ها در کارغرفه‌سازی بسیار اهمیت دارد. در سایت‌های نمایشگاهی دنیا زمان ساخت زیر چهار یا پنج روز نیست ولی متاسفانه به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی مطلوب و محدودیت زمانی ما، گاها زمان ساخت کمتر از چهار روز و سه روز می‌شود و این یعنی فشار مضاعف، هزینه مضاعف و حوادث مضاعف. در حالی که اینها از ماه‌ها قبل قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است. به عنوان مثال به دلیل اتفاقاتی که در نمایشگاه ایران پلاست اخیر رخ داد غرفه سازان تنها دو روز برای ساخت زمان داشتند و شرایط بسیار سختی را داشتند. خوشبختانه در نشستی که با مدیران نمایشگاهی کشور داشتیم از پیشنهاد حضور ما در کمیته تدوین تقویم نمایشگاهی موافقت شد تا بتوانیم موضوعات را قبل از ورود به حیطه عملیاتی بررسی کنیم.

یکی دیگر از فعالیت‌های ما که چند ماه بر روی آن کار شد پیگیری و تاسیس و ثبت قانونی تعاونی صنفی بود. حجم زیادی از مواد و متریال در صنف ما استفاده می‌شود واین متریال‌ها در زمان مناسب باید به‌دست غرفه ساز برسد.

ساعت‌ها در کار غرفه‌سازی بسیار اهمیت دارد و تامین مواد در سریع‌ترین زمان ممکن بسیار ضروری است. باید بگویم که در شرایط اخیری که به وجود آمد و بسیاری از متریال‌ها نایاب شد دوستان غرفه ساز به هر سختی و مشقتی که شده مواد اولیه را تامین کردند از سود خود گذشتند و کار را تحویل دادند. ما فکر کردیم از ظرفیت گروهی و سرمایه‌های کوچک شرکت‌ها استفاده کرده و یک دپویی برای چنین شرایطی داشته باشیم و بتوانیم در شرایط تورمی تسهیلاتی را به واسطه این تعاونی ایجاد کنیم. سایت شرکت تعاونی هم اکنون فعال شده و هر عضو یک سهم را می‌تواند خریداری کند و علاوه بر خرید سهام امکان سرمایه‌گذاری از دورن انجمن و بیرون از انجمن وجود دارد.

یکی دیگر از برنامه هایی که اگر انشاالله فرصتی باشد برگزاری نمایشگاه‌ها در غالب این شرکت تعاونی است. ما امیدواریم تعاونی انجمن غرفه سازان در برگزاری بخشی از نمایشگاه هایی که امروز توسط اتحادیه‌ها برگزار می‌شود و یا به طور کامل در اختیار بخش خصوصی نیستند نقش آفرین باشد و نشان دهند که غرفه سازان وقتی نمایشگاهی را برگزار کنند می‌توانند استاندارد‌های غرفه‌سازی را جابه‌جا کنند.

درباره نرخ و قیمت‌گذاری غرفه‌سازی آیا انجمن ورود کرده است؟

درواقع اتحادیه‌ها به بحث نرخ و قیمت‌گذاری وارد می‌شوند و انجمن‌ها بیشترموضوعات صنفی و ارتباط با دستگاه‌های تصمیم گیر را پیگیری می‌کنند. ولی به دلیل احساس نیاز برای واقعی کردن هزینه‌ها نرخ نامه‌ای منتشر کردیم و از همه دوستان در شبکه‌های اجتماعی درخواست کردیم این نرخ نامه را منتشر کنند و به گوش همه فعالان در صنف غرفه‌سازی برسانند. قیمت‌گذاری متاثر موضوعات بسیاری است. ما کار کارشناسی انجام دادیم البته این کار از دوره پیش شروع شده بود و ما آن را تکمیل کرده و حدود ۲ ماه پیش منتشر کردیم و البته به نظر می‌رسد با توجه به شرایط جدید باید مجدد بازنگری شود. در نتیجه این کار و طبق گزارش هایی که از بازار کار داریم هزینه‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد بهینه شده‌اند. هرچند که دوستان غرفه ساز در شرایط سخت فعلی به روش‌های مختلف از جمله استفاده از مواد بازیافتی تلاش کرده‌اند تا نرخ‌های پایین تری را به مشتریان بدهند تا بتوانند هم سهم بازار خود را حفظ کنند و در بازار بمانند.

و سخن پایانی جنابعالی...

ببینید فاصله ما با آنچه امروزه در دنیا انجام می‌شود واقعا زیاد است. من در روز جهانی نمایشگاه‌ها هم اعلام کردم عددی که از تقسیم کل متراژ غرفه‌سازی به تعداد غرفه سازهایی که نه الزاما عضو انجمن باشند ۱۲۰ متر است و این عدد به عنوان سهم هر غرفه ساز بسیار کوچک است. از طرفی نمایشگاه جایی است که رودخانه به دریا وصل می‌شود که گاهی گل آلود است گاهی موج آب به سمت رودخانه بر می‌گردد و آب شفاف نیست. ما غرفه سازان در چنین شرایط نا هموار و غیر شفاف بلاتکلیف هستیم. اگر شرایط ارتباطی و اقتصادی کشور بهتر شود در وهله اول نمایشگاه‌ها شکوفا خواهد شد و آن روز شرایط ما هم طبیعتا بهتر و بهتر خواهد شد. ما برنامه‌های برون مرزی نیز داریم که در صورت بهتر شدن شرایط امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: عصر نمایشگاه

ارسال نظر