|
کدخبر: 42686

رئیس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

دو رویکرد صادراتی برای حضور در بازارهای جهانی

دوازدهمین دوره نمایشگاه کالا و خدمات فروشگاه‌های زنجیره‌ای صبح امروز با حضور محمدرضا مودودی افتتاح شد.

گسترش‌نیوز: در حاشیه دوازدهمین دوره نمایشگاه کالا و خدمات فروشگاه‌های زنجیزه‌ای گفت‌وگویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با محمدرضا مودودی رئیس سازمان توسعه تجارت صورت گرفت که در ادامه این گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

namayeshgahkala.jpg

مودودی در خصوص افتتاح فروشگاه‌های زنچیره‌ای در خارج از کشور اظهار کرد: درحال‌حاضر بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار واردات را در ۱۵ کشور همسایه داریم بنابراین یکی از ارکان ورود به این بازارها و گرفتن سهم از آنها در حوزه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای است این که ما در قالب فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کشورهای مورد نظر حضور داشته باشیم و بتوانیم سهم ببریم یک بحث است. از سوی دیگر خودمان هم ایجادکننده این نوع فروشگاه‌ها در خارج از کشور باشیم بحث دیگری است و باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. نمایشگاهی که در آن حضور داریم محل بسیار خوبی برای معرفی است و امیدواریم در آینده قدرتمندتر از گذشته این نمایشگاه را برگزار کنیم و بتوانیم شرکت‌های خارجی خوبی را جذب کنیم. بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در ایران تهیه و استفاده می‌شود با نمونه‌های خارجی برابری دارد بنابراین معرفی این ظرفیت‌ها به متقاضیان در سطح بین‌المللی کار بسیار مهمی است که در قالب این نمایشگاه در حال اتفاق افتادن است.

برنامه‌های صادراتی

وی در خصوص برنامه‌های صادرات گفت: در برنامه‌های صادراتی ما بیشتر باید به توامندسازی توجه شود که توانایی بین‌المللی کردن شرکت‌ها را داشته باشیم. بزرگترین مشکلی که امروزه با آن مواجه هستیم تولید نیست بلکه توانمندسازی شرکت‌های داخلی برای حضور در عرصه بین‌المللی است. نکته دوم این است که باید تعاریف مشخصی را از تولیدات بین‌المللی و جهانی داشته باشیم. سهم ۱۲۰۰ میلیارد دلاری که تنها ۲.۵ درصد از آن را به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم نشان می‌دهد که این ظرفیت بسیار قدرتمند در اطراف باید به درستی شناسایی شود. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده باید بتوانیم کالاهای مورد نیاز را تولید کنیم. بنابراین دو رویکرد کلی داریم که یکی از آنها توانمندسازی حضور در نمایشگاه‌ها و دیگری بحث توسعه و تعریف مگا پروژه‌ها است که بتوانند سهم محصولات صادراتی ما را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهند.

بخشنامه‌های متعدد صادرات

مودودی در رابطه با اولویت‌ها و محدودیت‌های صادرات و برنامه‌ها در این زمینه اظهار کرد: قطع به یقین برنامه‌‌هایی داریم اما اجرای آنها مستلزم یک سری دستورات از مراجع مختلف است. در گام اول با توجه به شرایط خاص کشور برطرف کردن نیاز داخلی برای ما در اولویت قرار دارد. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم حس کاهش در بازار داخلی وجود داشته باشد و برای مردم ایجاد دغدغه کند. در عین حال صادرات نیز برای ما از اهمیت برخوردار است.

ایجاد مشوق برای شرکت‌های برتر ایرانی در خارج از کشور

وی در پایان به نکاتی در رابطه با حضور شرکت‌های برتر ایرانی در خارج از کشور اشاره کرد: اولویت ما این است که شرکت‌های نمونه در زمینه صادرات در کشورهای خارجی حضور داشته باشند. سهم ۱۰ الی ۲۰ درصدی به صورت مشوق برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم که اگر مشکلی ایجاد نشود این مشوق‌ها به شرکت‌ها داده می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها