|
کدخبر: 37055

سایت تهران به شهرآفتاب نمی‌رود؛ تمام

نمایشگاه بین‌المللی نیم قرن سابقه دارد هیچ منطقه‌ای از تهران را امروز نمی‌توانیم مانند نمایشگاه بین‌المللی برای برگزاری نمایشگاه‌ها آباد کنیم. مگر می‌شود نمایشگاه بین‌المللی را به دلیل ایجاد مشکل ترافیکی تعطیل کرد.

گسترش‌نیوز: عباس قبادی مدیرعامل اسبق شرکت بازرگانی دولتی ایران و مدیرعامل فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران، فرد شناخته شده‌ای در جامعه رسانه‌ای کشور به حساب می‌آید. فعالیت وی در بازرگانی دولتی( که وظیفه تامین کالاهای اساسی را دارد) با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران همراه شده بود که در آن زمان با حفظ ذخایر قابل اطمینان کالاهای اساسی برای کشور از آن شرایط عبور کردیم. قبادی به تازگی مسئولیت نمایشگاه بین‌المللی تهران را در اختیار گرفته این بار نیز در زمان تحریم امریکا علیه کشورمان، امیدوار است که این شرایط تاثیری بر عملکرد این مجوعه نداشته باشد.

باتوجه به بین‌المللی بودن ماهیت سازمان شما، وضعیت نمایشگاه بین‌المللی تهران در زمان اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران و خروج از برجام به چه صورت است؟

تعداد نمایشگاه‌های که در این مکان برگزار می‌شود در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته است و اجازه نداده‌ایم که تحریم بر نمایشگاه‌های ما غالب شود. همچنین بنا نداریم حضور ایران را در نمایشگاه‌های خارجی کم کنیم.

تقویم نمایشگاه سه ساله آماده شده است و به زودی بر خروجی سایت قرار می‌گیرد. بر این اساس از ابتدای امسال تا به امروز ۲۳ نمایشگاه برگزار شده است و این رقم تا پایان سال به ۷۳ نمایشگاه می‌رسد که همانند سال گذشته خواهد بود. همچنین حضور شرکت‌های داخلی در امسال رشد ۱۰ درصدی داشته است و تا پایان سال هر ۱۰ روز تقریبا یک نمایشگاه برگزار می‌شود. در خصوص موضوع نمایشگاه‌ها نیز باید اشاره کنم ۷۰ درصد نمایشگاه هایی که در این مکان برگزار می‌شود صنعتی و مابقی بازرگانی و خدماتی است.

بعد از خروج یک جانبه امریکا توافق برجام، میزان شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه بین‌المللی ایران چه تغییری کرده است؟

هرچند حضور شرکت‌های خارجی بعد از خروج امریکا از برجام تا حدودی کاهش یافته اما در نظر داریم طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نمایشگاه‌ها را طبق کیفیت و کمیت سابق برگزار کنیم. به غیر از رژیم غاصب صهیونیستی ممنوعیتی برای ورود سایر کشورها در نمایشگاه‌های بین الملی تهران وجود ندارد و مانند کشورهای دیگر با آنها برخورد می‌کنیم.

نرخ هزینه‌های نمایشگاهی برای شرکت‌ها در امسال چگونه است آیا تورم موجود در کشور تاثیر در نرخ‌ها داشته است؟

با وجود اینکه هزینه‌های ما افزایش یافته اما هزینه حضور شرکت‌های داخلی در نمایشگاه، حداقل تا پایان سال تغییری نمی‌کند.

برخی از تشکل‌ها این گلایه را دارند که چرا برخی از نمایشگاه‌ها توسط آنها برگزار نمی‌شود و برگزاری نمایشگاه‌ها در اختیار افراد غیر تخصصی قرار می‌گیرد؛ اگر این موضوع را قبول دارید، دلیل این امر چیست؟

سعی شده است از تشکل‌ها و صنوف برای تصمیم گیری‌ها و اجرای نمایشگاه‌ها استفاده شود لذا برگزاری بخش عمده‌ای از نمایشگاه‌ها به تشکل‌ها سپرده شده و در طول سال تنها ۱ تا ۲ نمایشگاه برون سپاری می‌شود.

منظورم برگزاری نمایشگاه توسط دولت نبود. برگزاری نمایشگاه توسط واسطه‌ها چگونه است؟

شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی معمولا مجوز برگزاری نمایشگاه را به تشکل‌ها اعطا می‌کند اما خود آن تشکل یا اتحادیه است که برگزاری را به مجری می‌سپارد. با این حال نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در نمایشگاه به شدت کمرنگ است و ما معتقدیم که خود تشکل‌ها دلسوز‌ترین افراد برای برگزاری نمایشگاه‌های خاص خود هستند.

سال‌ها است میان شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی ایران، پلیس راهور و شهرداری تهران بر سر برگزاری نمایشگاه در محل فعلی و ایجاد گره‌های ترافیکی در منطقه، چالش وجود داشته است، آیا این چالش اکنون حل شده است؟

مسئولان ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور همکاری خوبی با نمایشگاه داشته اند، در سنوات گذشته سخت گیری هایی اعمال می‌شد که اکنون با توجه به شرایط اقتصادی کشور همکاری لازم را با ما دارند و در این دوره بیشترین همراهی میان شهرداری و نمایشگاه در حال انجام است.

برای رفع این مشکل نیز نمایشگاه، نیروی انتظامی و شهرداری تهران اقداماتی را در یک راستا انجام داده‌اند که در نتیجه اقدامات انجام شده در دو سال اخیر فضای پارکنیگ از ۲ هزار جای پارک به ۵ هزار رسیده است.

همچنین نیروی انتظامی بر ورود و خروج خودرو‌ها از نمایشگاه دقت بیشری می‌کند، از طرفی برگزاری برخی از نمایشگاه‌های پرمخاطب مانند نمایشگه کتاب و فروش بهاره را به شهر کتاب و مصلی سپرده‌ایم تا بار ترافیک کاهش یابد.

باید توجه داشت اکنون همه مناطق تهران ترافیک دارد و حتی شهر آفتاب نیز با این معضل درگیر شده است. زمانی که نمایشگاهی در شهر آفتاب برگزار می‌شود ملاحظه می‌کنید که ترافیک نمایشگاه شهر آفتاب بسیار بیشتر است.

از این رو نمایشگاه شهر آفتاب نیز ظرفیت برگزاری برخی از نمایشگاه‌ها را ندارد چراکه زیر ساخت‌های کاملی مانند حمل نقل عمومی مناسب در اختیار این نمایشگاه نیست به همین دلیل نیز نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلی انتقال پیدا کرد.

در صورتی که نمایشگاه نفت نیز به شهر آفتاب منتقل شود به نظر می‌رسد کشش برگزاری وجود نداشته باشد. بدیهی است نمی‌توان نمایشگاهی که ۴۰ هزار متر فضا نیاز دارد را در ۱۵ هزار متر برگزار کرد. هرچند به نمایشگاه شهرآفتاب نیز حتما باید کمک شود زیرا سرمایه مملکت به حساب می‌آید اما از هر نمایشگاه باید به اندازه ظرفیت خود استفاده کرد.

چه اقداماتی برای رفع مشکلات ترافیکی خود نمایشگاه بین‌المللی تهران انجام شده است؟

بخشی از فضای شمالی نمایشگاه را در اختیار شهرداری قرار داده ایم؛ بخش از فضای نمایشگاه نیز در اختیار شهرداری قرار گرفته تا خروجی به سمت رشیدالدین فضل الله برود.

از طرفی اگر سازمان صدا وسیما همکاری لازم را دشته باشد و مسیر اختصاصی خود از بزرگراه چمران را به روی مراجعان نمایشگاه باز کند بخش رفت و آمد تسهیل می‌شود و مزاحمتی نیز برای آنها ایجاد نخواهد کرد. ما این آمادگی را نیز داریم که اجازه دهیم برای رفع مشکل ترافیکی منطقه زیرگذری جهت ادامه بزگراه کردستان ایجاد شود. از سوی دیگر باید برای احداث ایستگاه متروی نمایشگاه که در مسیر خطر ۷ قرار دارد لازم است تدبیری اندیشیده شود.

پس موضوع جابه جایی نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهر آفتاب در جنوب تهران منتفی است؟

صد درصد منتفی است و هرگز امکان‌پذیر نیست. معتقدم نباید به صورت احساسی و سیاسی با این موضوعات برخورد کرد. نمایشگاه بین‌المللی نیم قرن سابقه دارد هیچ منطقه‌ای از تهران را امروز نمی‌توانیم مانند نمایشگاه بین‌المللی برای برگزاری نمایشگاه‌ها آباد کنیم. مگر می‌شود نمایشگاه بین‌المللی را به دلیل ایجاد مشکل ترافیکی تعطیل کرد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها