|
کدخبر: 35617

در آستانه بزرگترین رویداد ملی صنایع دستی کشور

ادامه یک گاف نمایشگاهی

تقریبا ۱۰ روز به برپایی بزرگترین رویداد ملی صنایع دستی کشور باقی مانده است، رویدادی که قرار است امسال میزبان ۵۰۰ غرفه از سراسر ایران باشد.

گسترش نیوز: شمارش معکوس برای برپایی بزرگترین رویداد ملی صنایع دستی کشور آغاز شده است. رویدادی که به گفته معاون صنایع دستی کشور سی‌امین رویداد ملی صنایع دستی کشور خواهد بود. اما پرسش اصلی آن است که تکلیف بیست و نهمین رویداد چه شد؟

sanayedasti1.jpg

نگاهی به تقویم نمایشگاهی سال ۹۶ نشان می‌دهد بیست و هشتمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی از یکم تا هفتم شهریور ماه سال گذشته برپا شد. در این دوره تولیدات و صنایع دستی مناطق مختلف کشور در بیش از ۴۰۰ غرفه به نمایش و فروش گذاشته شد.

دو سالانه صنایع دستی؟ ۶ماه بعد همزمان با برپایی سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور، سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد برای نمایش توانمندی‌های خود در قالب یک یا دو سالن در این رویداد حضور می‌یابد. تا اینجای ماجرا به نظر نمی‌آمد مشکلی پیش بیاید اما اوضاع وقتی پیچیده‌تر شد که همزمان با انتشار بیلبوردهای سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور، سازمان میراث فرهنگی هم اقدام به نصب بیلبوردهایی تحت عنوان بیست و نهمین رویداد ملی صنایع دستی کشور کرد!

رویدادی به کوچکی دو سالن! در روز نخست نمایشگاه هم پس از افتتاح نمایشگاه سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور، سازمان میراث فرهنگی با بریدن روبانی که به درهای ورودی سالن ۵ ( سالن اختصاصی این سازمان در نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر) خبر از افتتاح رسمی بیست و نهمین رویداد ملی صنایع دستی داد. این در حالی بود که در تقویم سایت تهران هم هیچ اطلاعاتی از دوره بیست و نهم درج نشده بود! علاوه بر این متراژ بسیار پایین این نمایشگاه نسبت به دوره قبلی آن نیز شبهات در این زمینه را پررنگ تر کرد. این رویداد با ۱۹۰ غرفه در قالب سالن ۵ و ۱۳ برگزار شد و بیشتر شرکت‌کنندگان آن از استان تهران بودند.

رویدادی که مجوز نداشت در ایام برپایی این رویداد بر این اساس طی تماسی با مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران دریافتیم که تنها نمایشگاه برگزار شده در سایت تهران همین نمایشگاه توانمندی‌های روستایی بوده و غیر از این عنوان، هیچ رویداد دیگری مجوز برگزاری نگرفته است.

محمد سعادتی پور، مدیر روابط عمومی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو تاکید کرد: هر رویداد نمایشگاهی برای برگزاری در نمایشگاه تهران برای برپایی یک دوره در سال مجوز دریافت می‌کند. دوره بیست و نهم نمایشگاه صنایع دستی بر اساس تقویمی که ما تنظیم کردیم شهریور ماه سال ۹۷ برگزار خواهد شد.

نگاهی به تقویم نمایشگاهی سایت تهران نشان می‌دهد رویداد پیش رو هنوز هم در این تقویم عنوان بیست و نهمین رویداد را به خود اختصاص داده، اما مسئولان برپایی آن به اصرار آن را سی‌مین دوره برپایی می‌خوانند. با این حال در آمارهای مقایسه‌ای خود، میزان مشارکت و متراژ آن را با بیست و هشتمین دوره مقایسه می‌کنند!

گاف یا بلند پروازی؟ بررسی‌های گسترش نیوز درباره این ماجرا نشان داد که گویا تصمیم بر این بود یک رویداد کوچکی را تحت عنوان صنایع دستی روستایی و برای ایام عید (بازار عیدانه) در نمایشگاه تهران برگزار کند. سازمان توسعه تجارت به این رویداد مجوز نداد و آن را تایید نکرد. در نتیجه سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفت این رویداد را پیش از شروع سال جدید و در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان برپا کند، اما این نکته که چرا بر رویدادی کوچک با حضور تعدادی اندک از فعالان صنایع دستی که بیشتر به استان تهران محدود می‌شدند، نام بیست و نهمین دوره رویداد ملی صنایع دستی گذاشته شد، جای پرسش دارد!

به نظر می‌رسد نام‌گذاری رویداد عیدانه صنایع دستی به نام بیست و نهمین رویداد صنایع دستی کشور گاف یا بلند پروازی سازمان میراث فرهنگی بود که می‌خواست در زمانی کوتاه و تنها ۶ ماه پس از برپایی بیست و هشتمین رویداد صنایع دستی، میزبانی رویدادی دیگر را بر عهده بگیرد. اما متاسفانه این تصمیم عجولانه هم باعث به حاشیه بردن سومین رویداد توانمندی‌های روستاییان و عشایر شد و هم باعث خراب شدن کارنامه کاری این رویداد بزرگ شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها