|
کدخبر: 35522

ایرانیان نمایشگاه کتاب فرانکفورت کمتر می‌شوند

مشکلات ارزی و افزایش چشمگیر هزینه‌های حضور در مجامع بین‌المللی فرهنگی، برخی از ناشران ایرانی را به صرافت انصراف از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در امسال انداخته است. انصراف یک ناشر از حضور در فرانکفورت صف طویل همچنان برقرار است.

گسترش نیوز: در همین زمینه افشین شحنه‌ تبار مدیر موسسه انتشارات شمع و مه که در سال‌های گذشته پرکارترین ناشر ایرانی حاضر در رویدادهای بین‌المللی نشر بوده است، در این زمینه می‌گوید: با توجه به افزایش چندین برابری هزینه‌ها جهت حضور در بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دنیا انتشارات شمع و مه انصراف خود را از حضور در نمایشگاه مهر ماه امسال اعلام کرده است.

وی ادامه داد: افزایش تورم حتی در صورتی که در همین وضعیت تاسف بار حال حاضر نیز بماند برای بسیاری از فعالان خصوصی نشر بین‌الملل سنگین و دور از منطق خواهد بود. در شرایط حاضر برای ادامه فعالیت بخش خصوصی راهی نخواهد ماند جز استفاده از سیاست‌های انقباضی و کم کردن خیلی از حضورها در نمایشگاه‌های مهم کتاب در دنیا، این سونامی وخیم اقتصادی و تورم غیر قابل مهار در نخستین لایه به بخش فرهنگی ضربه خواهد زد.

وی تصریح کرد: شک نداریم که تداوم وضعیت جاری زحماتی که مدیریت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی در سیاست‌های خود در سال‌های اخیر برای پررنگ کردن حضورهای بین‌المللی ناشران ایران را پیش گرفته بود را بی‌نتیجه خواهد گذاشت. انتشارات شمع و مه سعی خود را در آینده برای تکمیل برنامه‌های نیمه تمام خود همچنین حضور تخصصی تر دانشگاهی خواهد گذاشت.

از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که برخی موسسات بزرگ نشر همچون ثالث نیز به دلیل مشکلات مالی حضور در نمایشگاه کتاب فرانکفورت در امسال را تعلیق کرده‌اند.

از سوی دیگر حضور تقریبا پر تعداد ناشران دیگر، همچنان پا برجاست. موسسه انتشارات سوره مهر که پیش از این نخستین حضور مستقل خود در این نمایشگاه را با حضور در غرفه ملی ایران اعلام کرده است.

همچنین موسسه فرهنگی شهرستان ادب نیز با حضور دو نفر از مدیران خود و نیز حمایت مالی از حضور محمدرضا شرفی به عنوان نویسنده برگزیده جایزه جلال که آثارش به طور عمده در این موسسه منتشر می‌شود در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. همچنین سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و نیز موسسات انتشاراتی وابسته به آنها و نیز مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در فهرست حاضران در این دوره از این نمایشگاه قرار گرفته‌اند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها