|
کدخبر: 35150

گسترش نیوز پرونده صدور مجوزهای نمایشگاهی را بررسی می‌کند:

شرط‌هایی برای جابجایی یک مسئولیت مهم

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت می‌گوید برای جابجایی مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی از سازمان توسعه تجارت به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران شرط‌هایی وجود دارد.

گسترش نیوز: در سال ۹۳، به دستور محمد رضا نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، معدن وتجارت، مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی به مدت ۹ ماه از سازمان توسعه تجارت به مدیرعامل وقت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.

nama-teh-1.jpg

این واگذاری ۹ ماهه قدرت باعث شد زمزمه‌هایی درباره امکان انتقال مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی مطرح شود و این پرسش مطرح شود که آیا می‌توان وظیفه صدور مجوزهای نمایشگاهی را به صورت دائمی به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران واگذار کرد؟

گسترش نیوز سعی کرده با بررسی این موضوع، وضعیت صدور مجوزهای نمایشگاهی و امکان جابجایی مسئولیت آن از سازمان توسعه تجارت به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را بررسی کند.

استقبال از جابه‌جایی مسئولیت صدور مجوزها تاکنون بارها درباره وضعیت صدور مجوزها در مراسم‌های مختلف نمایشگاهی و از زبان مسئولان و مجریان مختلف سخن به میان آمده است. مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از این درباره جابه‌جایی موقت مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی سخن گفته بود.

به عنوان نمونه حسین اسفهبدی، مدیرعامل پیشین شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در آیین اختتامیه نخستین رویداد صنعت نمایشگاهی ایران که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، گفت: در طول سال‌های گذشته، وظیفه صدور مجوزهای رویدادهای نمایشگاهی به مدت ۹ ماه به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران واگذار شد، اما پس از مدتی به درخواست ما وظیفه صدور مجوزها به سازمان توسعه تجارت بازگشت. با این حال امروز معتقدم در صورت تداوم روال قبلی و با توجه به رشد انجمن برگزار‌کنندگان رویدادهای نمایشگاهی، اگر همچنان مسئولیت صدور مجوزها را دارا بودم، این وظیفه را به انجمن واگذار می‌کردم.

محمد سعادتی‌پور، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران درباره جابه‌جایی مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی نگاهی مثبت دارد. وی در این زمینه به گسترش نیوز می‌گوید: به صورت رسمی صحبتی درباره جابه‌جایی مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی از سازمان توسعه تجارت به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نشده است، اما به نظر می‌رسد چنین جابه‌جایی مثبت و به نفع صنعت نمایشگاهی باشد.

مجری یا مدیر نمایشگاهی؟ محمد رضا مودودی، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت درباره جابه‌جایی مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی از سازمان توسعه تجارت به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به گسترش نیوز می‌گوید: سازمان توسعه تجارت یک نهاد حاکیتی است که براساس عنوان خود بحث ترویج و توسعه بازارها و کالاهای ایرانی را دنبال می‌کند. براساس آنچه در شرح ماموریت و وظیفه ذاتی این سازمان آمده ابزارهای متعددی برای توسعه صادراتی وجود دارد که یکی از این ابزارها، برپایی رویدادهای نمایشگاهی است. از طرفی نباید فراموش کرد شرکت سهامی نمایشگاه در واقع یک شرکت مجری و برپا‌کننده رویدادهای نمایشگاهی است. این شرکت از ابتدا با این هدف تاسیس شد که در سال‌هایی که برگزار‌کننده نمایشگاهی قوی در کشور نداشتیم، نقش مجری را در داخل و خارج از کشور ایفا کند. به عبارت دیگر این شرکت بازوی اجرایی سازمان توسعه تجارت در ترویج صادرات به شمار می‌آید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته می‌افزاید: درحال‌حاضر این شرکت بسیار قدرتمند شده و دارای سایت نمایشگاهی مستقل است، اما اگر به دنبال عهده‌دار شدن مسئولیت ارائه مجوزهای نمایشگاهی باشد، از دید یک کارشناس می‌پرسم، آیا این شرکت می‌خواهد دیگر مجری نباشد و تنها در نقش سایت‌دار ظاهر شود؟ یا اینکه براساس آنچه در اساسنامه این شرکت آمده، همچنان به عنوان مجری نمایشگاه‌هایی که دولت می‌خواهد با برپایی آنها در راستای توسعه صادرات گام بردارد، به نقش‌آفرینی خود ادامه دهد؟

مدودی با مطرح کردن این پرسش می‌گوید: اگر شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران معتقد است در طول سال‌های گذشته مجری‌های نمایشگاهی توانمندی شکل گرفته و دیگر نیازی به مجری گری آنان نیست پس می‌خواهد رفتار حاکمیتی داشته باشد اما باید توجه داشت که باز هم ساختار آن حاکمیتی نیست. بنابراین راه‌حل آن است که این شرکت به سازمان توسعه تجارت برگردد و به عنوان یک معاونت در کنار ما به کار خود ادامه دهد و در این شرایط هم نسبت به صدور مجوزهای صادراتی و مدیریت فضای نمایشگاهی کشور اقدام کند. با این حال باید این موضوع را در نظر داشت که تجارت فرماندهی متمرکز می‌خواهد و بهتر است به جای پراکندگی مسئولیت‌ها، به تقویت این نهاد کمک کنیم.

سخن پایانی در این گزارش سعی شده با نگاهی بی‌طرفانه به بررسی احتمال اینکه ممکن است در آینده مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی به صورت دائمی به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران واگذار شود بپردازیم. شرایط امروز صنعت نمایشگاهی با سال‌های پیش تفاوت زیادی دارد، شاید در صورت بازنگری بر فعالیت‌های این حوزه بتوان مسئولیت صدور مجوزهای نمایشگاهی را به صورت دائمی به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران یا حتی به قول حسین اسفهبدی به انجمن برگزار‌کنندگان رویدادهای نمایشگاهی واگذار کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها