|
کدخبر: 34501

گسترش نیوز تاریخچه قدیمی‌ترین رویداد خودرویی جهان را بررسی می‌کند

۱۲۰ سال با «موندیال کبیر» + تصاویر

در هر دوره شخصیت‌های برجسته‌ای از این رویداد بازدید کردند اما شاید مهم‌ترین آنها ژنرال شارل دوگل بوده که در سال ۱۹۶۲ از بخش‌های مختلف موندیال بازدید کرد.

گسترش نیوز - موندیال فرانسه به عنوان قدیمی‌ترین نمایشگاه صنعت خودرو در سراسر جهان به زودی برگزار خواهد شد. این نمایشگاه دوسالانه سعی دارد در هر دوره آخرین دستاورد‌های خودروسازان مطرح جهانی در قالب مدل‌های کانسپت و جدیدترین محصولات قابل ارائه به بازار را به مخاطبان معرفی کند.

نمایشگاه پاریس اتوشو که به زبان فرانسوی‌ها Mondial de l'Automobile نام‌گذاری شده، مشهورترین نمایشگاه موتوری جهان نیز از نوع خود به شمار می‌رود که برای مدت ۱۰ روز در اکتبر سالهای زوج کلید می‌خورد. امسال این رویداد قدمتی ۱۲۰ ساله پیدا کرده و پیشینه آن به سال ۱۸۹۸ باز می‌گردد. برای اطلاع از سرگذشت جداب این نمایشگاه با گسترش نیوز همراه باشید.

دوره اول در منطقه‌ای به نام Jardin des Tuileries برگزار شد. این منطقه یک پارک بزرگ و شناخته شده در پاریس است که آن روزها برای برخی جشن‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گرفت. بازدیدکنندگان غیر از چند خودرو لوکس آن زمان، شاهد نمایش انواع و اقسام دوچرخه و موتورسیکلت و همچنین ورزش‌های مرتبط با دنیای خودروسازی بودند.

mondial1898.JPG

*شروعی رویایی در گرند پالاس

چند سال بعد و در سال ۱۹۰۱ محل برگزاری نمایشگاه به Grand Palais منتقل شد. تغییر مهم دیگری که در مورد موندیال رخ داد، این بود که از فرمت سالانه خارج و تبدیل به رویدادی دوسالانه شد. این شرایطی است که البته تا امروز حفظ شده است. تا سال ۱۹۱۴ تعداد دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها همچنان از خودروها بیشتر بود. اما در سال‌های بعد شرایط برای خودنمایی اتومبیل‌های روز بهتر و بهتر شد. در همین سال البته شروع جنگ جهانی اول، وضعیت برگزاری نمایشگاه دردوره‌های آینده سخت کرد.

mondial1898-1.JPG

در سال ۱۹۳۰ نمایشگاه که تازه از بحران‌های مربوط به جنگ جهانی اول خارج شده بود، می‌رفت تا اسم و رسم خوبی برای خودش دست و پا کند. اما بحران‌های اقتصادی اروپا شرایط را طوری رقم زد که بیش از ۸۰ درصد مردم توان خرید خودروهای دسته دوم را هم نداشتند. این یعنی رکود بازار خرید و فروش خودرو و به تبع آن کاهش مخاطبان نمایشگاه موندیال! به همه اینها جنگ جهانی دوم را هم اضافه کنید که باعث شد نمایشگاه برای چند دوره (۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی) برگزار نشود.

mondial1901.JPG

*بازگشتی پس از از سال‌های جنگ

سال ۱۹۴۶ به یک بازگشت طوفانی می‌رسیم! نخستین سال بعد از پایان جنگ جهانی موندیال به خبرسازترین رویداد نمایشگاهی در تمام اروپا بدل شد. ظاهرا فعالان عرصه خودرو تصمیم خود را برای درخشش در بازارهای اروپا گرفته بودند. این شد که ۱۵ محصول جدید در نمایشگاه آن سال به معرض نمایش درآمد و در طول ۱۰ روز، بیش از ۸۱۰ هزار بازدید‌کننده تخصصی از نمایشگاه بازدید کردند. روند صعودی نمایشگاه در سال‌های بعد نیز ادامه داشت. در سال ۱۹۴۹ برگزارکنندگان با محدودیت فضای برگزاری مواجه شدند و ناچارا برخی از متقاضیان را برای حضور نپذیرفتند.

mondial1930.JPG

۴ سال بعد یعنی در ۱۹۵۰ میلادی، رویداد خودور پاریس برای رفع مشکل متراژ به صورت هم زمان در دو فضای نمایشگاهی برگزار شد. تالار بزرگ Porte de Versailles محل دومی بود که غیر از Porte de Versailles انتخاب شد و البته نزدیک‌ترین فاصله را نسبت به سایت همیشگی داشت. خودروها در محل اصلی خودشان ماندند و موتور سیکلت‌ها و بخش ویژه قطعات به سالن دوم منتقل شد.

در همین سال‌ها بود که نام و آوازه نمایشگاه از سطح اروپا فراتر رفته و برخی برندهای امریکایی خودرو نیز حضورشان را در نمایشگاه تثبیت کردند. این یعنی باز هم نیاز به فضای بیشتر!

mondial1950.JPG

از سال ۱۹۵۲ نمایشگاه برای دوره‌های مختلف خود شعارهای صنعتی انتخاب کرد. موندیال آن سال با شعار «دوران مدرن» کار خودش را آغاز کرد. برگزارکنندگان تلاش کردند تا تمرکز خود را بر معرفی نسل جدید خودروها متمرکز کنند. از اتفاقات تارخی در آن زمان سرمایه‌گذاری یک بانوی ثروت مند به نام Denise Colcombet در روند برگزاری نمایشگاه و شراکت در هزینه‌های حضور برندهای برتر بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در سال ۱۹۵۴ بازدید‌کنندگان به سقف ۱ میلیون نفر رسیدند. البته همچنان تغییر فضای برگزاری معضل جدی مجریان بود.

به ۱۹۵۵ میرسیم. زمانی که اتوشو پاریس سعی داشت تا فاصله حرفه‌ای خودش را با نمایشگاه هایی چون دترویت اتوشو آمریکا و نمایشگاه خودرو ژنو حفظ کند. به هر حال صنعت خودرو تبدیل به جذاب‌ترین صنعت جهان شده بود و هر روز در گوشه‌ای از دنیا یک رویداد خودرویی متولد می‌شد.

اما شاید مهم‌ترین نکته در مورد موندیال این بود که هر سال در زمان برگزاری آن نخستین‌ها و تازه کارها فرصت عرض اندام در میان بزرگترین‌ها را پیدا کردند. برای مثال برخی کارشناسان معتقد هستند که برند سیتروئن موجودیت و شهرت امروز خودش را مدیون موندیال است. این برند به خوبی از فضای نمایشگاه بهره‌برداری کرد و خیلی زود بین‌المللی شد.

mondial1962.JPG

۲ سال بعد پای ژاپنی‌ها به عنوان نخستین نمایندگان آسیا به نمایشگاه باز شد. ژاپنی‌ها بعد از آن دیگر بازار فرانسه را رها نکردند و به جز دو دوره (۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ میلادی) در باقی دوره‌ها حضور داشتند. Prince Skyline که چندی بعد نیسان نام گرفت، همان برند معروفی است که بازار موندیال را برای آسیایی‌ها کشف کرد.

*بازدید ژنرال شارل دوگل از موندیال!

در طول ۵۰ دوره، هر بار شخصیت‌های برجسته‌ای از این رویداد بازدید کردند اما شاید مهم‌ترین آنها ژنرال شارل دوگل بوده که در سال ۱۹۶۲ و در جشن سالگرد ۵۰ سالگی نمایشگاه از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد. در همین سال بود که نمایشگاه به منطقه جدیدی منتقل شد.

Porte de Versailles مرکز نمایشگاهی مدرن و عظیمی بود که به صورت یک فاز تکمیلی در محل قبلی (جایی که قبلا موتورسیکلت ها و دوچرخه ها منتقل شده بودند) احداث شد. این فضای جدید اختصاصا برای برگزاری موندیال در نظر گرفته شد. البته نه به معنای این که در باقی روزهای سال بی‌استفاده بوده اما به هر حال شهرت این مرکز نمایشگاهی اغلب به دلیل میزبانی از موندیال است.

mondial1977.JPG

حدود ۱۵ سال بعد یعنی در ۱۹۷۷ میلادی نمایشگاه موندیال بخش موتورسیکلت هارا از خودروها مجزا کرد. این یعنی در سال‌های زوج اتوشو پاریس برگزار می‌شد و در سال‌های فرد رویداد انحصاری موتورسیکلت ها. این روند تا امروز هم رعایت شده اما شهرت موندیال همچنان بابت خودروهاست تا بخش‌های دیگر. ناگفته نماند که بعد از چند سال در ۱۹۸۳ میلادی نمایشگاه موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها هم از هم تفکیک شدند و بدین ترتیب موندیال تبدیل به سه رویداد مجزا شد.

mondial1946.JPG

۱۰ سال بعد و در ۱۹۹۳ میلادی برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند که بهتر است بخش موتورها و دوچرخه‌ها را دوباره با هم ادغام کنند. این رویداد در آن سال بیش از ۵۵ هزار مترمربع فضای برگزاری داشت و نامش را Paris Two-Wheel Show یا رویداد دو چرخ پاریس گذاشتند.

*یک قرن با موندیال

دقیقا بیست سال قبل، نمایشگاه موندیال ۱۰۰ ساله شد! این افتخاری است که نصیب هر رویدادی نمی‌شود! برگزارکننندگان برای این دوره سنگ تمام گذاشتند. تقریبا همه برندهای خودرویی جهان در دوره صدم حضور داشتند و اغلب مقامات بلندپایه فرانسه از جمله رئیس‌جمهوری وقت، پیام تبریک خود را به این مناسبت ابلاغ کردند. نکته جالب اینکه مدیرعامل شرکت پژو در این سال مسئولیت برگزاری جشن بزرگ صنعت خودرو فرانسه را در سالگرد صدسالگی موندیال بر عهده گرفت.

mondial2003.JPG

رویداد موتورسیکلت‌ها اگرچه همواره زیر سایه شهرت اتوشوپاریس قرار گرفته بود اما آمارهای جالبی از خود به جای گذاشته است. در سال ۲۰۰۳ تعداد ۳ سالن از ۶ سالن اصلی سایت Porte de Versailles در اختیار برگزارکنندگان قرار گرفت. این یعنی بیش از ۶۰ هزار مترمربع فضای برگزاری که البته برای صنعت موتورسیکلت عدد شگفت‌انگیزی محسوب می‌شود.

تفکیک بخش‌های مختلف نمایشگاه در سال ۲۰۱۰ رخ داد. رویدادی که بیش از یک قرن تجربه را در چنته دارد، سه بخش اصلی یعنی ایمنی، انرژی‌های نو و طراحی محیطی جدید را در دستور کار خود قرار داد. خودورها نیز بر همین اساس دسته بندی شدند. در همین سال بود که رویای برگزارکنندگان محقق شد و نمایشگاه خودرو پاریس، لقب مهم‌ترین رویداد خودرویی جهان را برای خود کرد. آخرین آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این رویداد بازدیدکردند.

mondial2010.JPG

*و اما ۱۲۰ سالگی

سال ۲۰۱۸ از ۴ تا ۱۴ اکتبر (۱۲ تا ۲۲ مهرماه) شاهد برگزاری صد و بیستمین سال برگزاری این رویداد دوسالانه هستیم. پیش‌بینی شده که سطح بازدیدها به بیش از یک و نیم میلیون نفر خواهد رسید. تنها ۱۰ هزار خبرنگار قرار است ابعاد مختلف این رویداد را به صورت حضوری و مستقیم پوشش بدهند. ضمن اینکه نمایندگانی از ۱۰۰ کشور جهان محصولات مختلف خود را در حوزه‌های مختلف مرتبط با صنعت خودرو به نمایشگاه خواهند آورد.

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها