|
کدخبر: 33359

داستان رویدادها از اینجا شروع شد

نخستین نمایشگاه به شکل امروزی در سال ۱۲۳۰خورشیدی (۱۸۵۱میلادی) و در شهر لندن پایتخت انگلیس برگزار شد.

گسترش نیوز: تا دو قرن پیش نمایشگاه‌های گوناگونی در گوشه‌‌وکنار جهان با عنوان‌های گوناگون برگزار می‌شد اما نخستین نمایشگاه به شکل امروزی در سال ۱۲۳۰خورشیدی (۱۸۵۱میلادی) و در محلی به‌نام کریستال‌پالاس در هاید‌پارک شهر لندن پایتخت انگلیس، باعنوان «نمایشگاه بین‌المللی کالاهای ملل جهان» برپا شد.

namayeshgahh.jpg

این نمایشگاه بزرگ ازسوی هنری‌کل و پرنس‌آلبرت همسر ملکه ویکتوریا فرمانروای وقت پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند سازماندهی شد. بسیاری از نام‌آوران و چهره‌های برجسته آن دوران از این نمایشگاه بازدید کردند که از میان آنها می‌توان چارلز داروین، ساموئل کلت، اعضای دودمان سلطنتی اورلئانیست و نویسندگانی مانند شارلوت برونته، چارلز دیکنز، لوئیس کارول، جرج الیوت و آلفرد تنیسون را نام برد.

نکته جالب درباره این رویداد آن است که غرفه‌های رویداد از چوب، شیشه و آهن و به‌صورت قطعات منفصل ساخته شده بود. مجموعه این اقدامات ۶ماه به‌طول انجامید و در نهایت ۱۴هزار غرفه‌دار از جمله ایران در این رویداد حضور یافتند.

پیشنهاد ساخت سالن نمایشگاه با استفاده از فناوری قطعات منفصله در آن دوران، تحولی بزرگ در صنعت ساخت‌وساز به شمار می‌آمد، روشی که بعدها مورد استقبال قرار گرفت و به یکی از متداول‌ترین روش‌های ساخت‌وساز تبدیل شد. مساحت غرفه ایران در «نمایشگاه بین‌المللی کالاهای ملل جهان» ۹۲مترمربع و مساحت کل نمایشگاه ۷۴هزار متر‌مربع اعلام شد.

هرچند این نخستین باری بود که جهان شاهد برپایی یک نمایشگاه رسمی بود، اما در همین نخستین دوره هم افزون بر ۶میلیون نفر از آن بازدید کردند. استقبال بالا از این رویداد باعث شد امریکا‌یی‌ها هم به فکر برپایی نخستین نمایشگاه بین‌المللی خود بیفتند. یک سال بعد، نمایشگاه از انگلیس به شهر نیویورک در امریکا منتقل شد و پس از آن هم به مرور سایر کشورهای اروپایی و امریکا سعی کردند به‌نوعی نقشی در صنعت نمایشگاه به خود اختصاص دهند.

ساختمان نمایشگاه به دست سرجوزف پکستون، معمار و طراح باغ‌های انگلیسی طراحی شد. این سازه پس از انتقال به سیدنهام‌هیل در سال ۱۳۲۵‌خورشیدی (۱۹۳۶میلادی) در آتش سوخت و برای همیشه از بین رفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها