|
کدخبر: 32402

در حاشیه سی‌و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

کتاب و مصائب کپی‌رایت در ایران

بحث کپی‌رایت در ایران به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود. یکی از مهمترین مشکلات ناشران ایران این است که کتاب‌هایشان در شهرهای مختلف لیتوگرافی می‌شود. علاوه بر این اسکن کردن کتاب‌ها نیز مشکل دیگری است که گریبان‌گیر این حوزه شده است.

بابک رحیمی‌اکبر، مدیر بازرگانی انتشارات و مدیر چاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در گفت‌وگو با گسترش نیوز به مقایسه میان سی‌‌امین و سی‌و یکمین رویداد کتاب تهران پرداخت. وی گفت: متاسفانه سال‌های گذشته در شهر آفتاب به دلیل دوری مسافت تقریبا دو الی سه ساعت در مسیر بودیم و هم برای غرفه‌داران و ناشران هم برای عموم مردم مشکل‌ساز شده بود. با این حال وضعیت فروش نسبت به پارسال تا حدودی بهتر بوده آن هم به دلیل اینکه نمایشگاه از «شهر آفتاب» به «مصلی» انتقال پیدا کرد و نزدیکی راه باعث می‌شود که بازدیدکنندگان بیشتری به نمایشگاه بیایند و در نتیجه فروش هم بیشتر می‌شود.

rahimi.jpg

مدیر بازرگانی انتشارات و مدیر چاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره گرانی کاغذ اظهار کرد: هرچقدر قیمت کتاب بالاتر برود درواقع نتیجه عکس برای ناشران و فروش کتاب دارد. به عبارت دیگر به این شکل نیست که چون قیمت کتاب‌ها بالاتر رفته و گران شده ناشران هم سود بیشتر می‌کنند و از این بابت راضی هستند، از آن طرف هم به دلیل گرانی کتاب‌ها قدرت خرید وجود ندارد و خریدار کم می‌شود. مسئله بعدی بحث کپی‌رایت است که در ایران به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود. یکی از مهمترین مشکلات ناشران ایران این است که کتاب‌هایشان در شهرهای مختلف لیتوگراف می‌شود. علاوه بر این اسکن کردن کتاب‌ها نیز مشکل دیگری است که گریبان‌گیر این حوزه شده است.

وی در ادامه سخنان خود به جزییات اسکن کتاب‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از سایت‌ها کتاب را بدون مجوز و با قیمت‌های خیلی پایین‌ ۲ یا ۳ هزار تومانی ارائه می‌کنند. این در حالی است که هیچ نظارتی بر کار آنان صورت نمی‌گیرد و هر روز به تعداد سایت‌هایی که از طریق اسکن اقدام به نشر غیر قانونی می‌کنند، افزوده می‌شود. به عنوان مثال ما برای 7 سایت شکایت تنظیم کرده‌ایم که هرکدام از آنها به سه سال زندان محکوم شده‌اند و تا اجرای حکم نیز پیگیر خواهیم بود.

بابک رحیمی‌اکبر با نگاهی به وضعیت بازدید نمایشگاه افزود: امسال نسبت به سال گذشته بازدیدکنندگان بیشتری داشتیم، البته نمایشگاه شهر آفتاب در سال اول بازدیدکننده بیشتری داشت، با این حال سال دوم به دلیل دوری مسافت و بارش باران میزان استقبال به شدت کم شد. از نظر امکانات نمایشگاهی می‌توان گفت که شهرآفتاب در وضعیت بهتری به سر می برد. نمایشگاه شهر آفتاب متراژ بیشتری را در اختیارمان می‌گذاشت اما به عنوان یک ناشر به شخصه بین متراژ بیشتر و نزدیکی راه، نزدیکی راه را انتخاب می‌کنم چرا که بازدیدکننده بیشتر و امکان دسترسی راحت‌تر را برای ما فراهم می‌کند.

وی در پایان به پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه اشاره کرد و گفت: تقریبا اکثر رشته‌ها مخاطبان خود را دارند، با این حال کتاب‌هایی مانند علوم پایه، عمران، صنایع و مهندسی شیمی تقاضا بیشتری داشته است، در کل فروش کتاب‌ها خوب بوده و نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داریم.

ارسال نظر