|
کدخبر: 52990

آقای رئیس‌جمهوری ما را مات کردید (قسمت ۱)

ناصر بزرگمهر / مدیر مسئول

زنی از شوهرش پرسید: سیاست چیست؟

مرد گفت: یادت است قبل از ازدواج گفتم همه آرزوهایت را برآورده می‌سازم؟

زن گفت: بله!

مرد گفت: بعد از ازدواج چه شد؟

زن پاسخ داد: هیچ!

مرد گفت: سیاست هم همین است!

آقای رئیس‌جمهوری

در دیدار با جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی فرمایشاتی فرمودید که اگر اجازه فرمایید، این حقیر نکاتی از سخنان جنابعالی را پاسخ دهم، زیرا به‌نظر می‌رسد مشاوران و معاونان دوروبرتان و هیات محترم دولت، اطلاعات مناسب ارائه نمی‌کنند و خدای نکرده رئیس‌جمهوری محبوب ما را دچار اشتباه می‌کنند.

آقای رئیس‌جمهوری

جنابعالی با اشاره به تلاش‌های دولت برای رساندن برق و آب به خانه‌های مردم و بخش صنعت و کارآفرینی کشور، تاکید فرمودید نیازمندی‌های آب و برق با نرخ ارزانی تامین می‌شود و دولت یارانه بالایی در این بخش‌ها پرداخت می‌کند و در مجموع توانسته‌اید شرایط را برای کار و تولید در داخل آماده کنید.

آقای رئیس‌جمهوری

واقعا خودتان به این حرف‌ها اعتقاد دارید؟ شرایط را برای کار و تولید آماده کرده‌اید؟ کدام شرایط؟ قوانین کار؟ قوانین کارفرما؟ قوانین تامین اجتماعی؟ قوانین مالیاتی؟ قوانین صادرات؟ قوانین واردات؟ قوانین گمرکی؟ قوانین بانکی؟ قوانین تسهیلات؟ قوانین ارزی؟ قوانین رقابتی؟ قوانین خصوصی‌سازی؟ قوانین حمایت از سرمایه؟ قوانین شهرک‌های صنعتی؟ آب و برق ارزان؟

آقای رئیس‌جمهوری

به ثابت ماندن نرخ سوخت و نفت و گاز برای ۴ سال متوالی در کشور، اشاره کرده‌اید و فرمودید فعلا نمی‌توانید درباره درست یا غلط بودن این سیاست قضاوت کنید و البته هر وقت برای تغییر نرخ اقدام کردید با مشکلاتی روبه‌رو شدید.

آقای رئیس‌جمهوری

همین الان بیست و چند هفته است که یک عده هر شنبه با جلیقه زرد در کشوری که مدعی دموکراسی است بیرون می‌آیند و مهم‌ترین خیابان دنیا را به‌‌خاطر چند «سانتیم» به هم می‌ریزند و رئیس‌جمهوری و دولت‌شان کوتاه می‌آید و مردم کوتاه نمی‌آیند.

آقای رئیس‌جمهوری

فرمودید در هیچ جای جهان چنین نرخ سوخت ارزانی وجود ندارد، ممکن است بفرمایید این آمار را از کجا ارائه می‌کنید و با کدام عیار می‌سنجید و نرخ سوخت را در کجای سبد هزینه و درآمد افراد قرار می‌دهید؟

اجازه دهید یک آمار کوچک ارائه کنم. خبرگزاری بلومبرگ فارسی مطلبی درباره نرخ بنزین باتوجه به درآمد متوسط خانوارها در دنیا منتشر کرده که شاید خواندنش برای جنابعالی جالب باشد. براساس گزارش بلومبرگ نرخ بنزین به نسبت درآمد سرانه در ایران ۳ برابر بیشتر از امریکا و امارات و ۲ برابر نرخ بنزین در نروژ، کانادا و آلمان است. لطفا این آمار را با هم بخوانیم:

مردم جهان چه سهمی از درآمد خود را صرف بنزین می‌کنند؟

*قیمت متوسط یک لیتر بنزین در ایران: ۰.۱۴ دلار

متوسط درآمد روزانه مردم: ۷.۹۳ دلار

سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۱.۷۸ درصد

*قیمت متوسط یک لیتر بنزین در امریکا: ۰.۶۹ دلار

متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۷۱.۲۸ دلار

سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۴۰ درصد

*قیمت متوسط یک لیتر بنزین در کانادا: ۰.۹۰ دلار

متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۲۱.۱۹ دلار

سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۷۵ درصد

*قیمت متوسط یک لیتر بنزین در نروژ: ۱.۸۲ دلار

متوسط درآمد روزانه مردم: ۲۱۱.۱۰ دلار

سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۸۶ درصد

*قیمت متوسط یک لیتر بنزین در آلمان: ۱.۵۷ دلار

متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۲۸.۹۰ دلار

سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۱.۲۲ درصد

*قیمت متوسط یک لیتر بنزین در امارات: ۰.۵۹ دلار

متوسط درآمد روزانه مردم: ۱۱۳.۶۳ دلار

سهم یک لیتر بنزین از درآمد روزانه: ۰.۵۲ درصد

آقای رئیس‌جمهوری

نکته مهم اینکه مبنای محاسبه قیمت‌ها دلار ۷۲۰۰ تومانی سال ۲۰۱۸ بوده و با محاسبه قیمت‌ها با نرخ دلار ۱۴ هزار تومانی فاصله قیمت‌ها بسیار بیشتر خواهد شد. متاسفانه این یکی از گرفتاری‌های اساسی ما در همه این سال‌ها است که مسئولان ما به‌ویژه نفتی‌ها، همه هزینه‌ها را با کشورهای دیگر می‌سنجند، بدون آنکه حاضر شوند از درآمدهای مردم و حقوق ملت حرف بزنند؛ به‌عبارت دیگر یک طرف معادله را ریالی و طرف دیگر را دلاری تعریف می‌کنند و نتیجه دلخواه خودشان را می‌گیرند.

آقای رئیس‌جمهوری

جنابعالی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین و بزرگترین حمایت‌های دولت از بخش خصوصی و کارآفرینان قطع نشدن گاز در طول سال است، افزودید: در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که چنین حجم بزرگی از لوله‌کشی گاز به مراکز تولیدی و مسکونی انجام شده باشد و الان ۹۵ درصد مردم از نعمت گاز برخوردارند و این حمایت دولت از مردم و بخش تولیدی است.

آقای رئیس‌جمهوری

نخست اینکه این آمار ۹۵ درصد، دست‌کم در ۴ دولتی که آقای زنگنه وزیر نفت بوده، از طرف ایشان مطرح می‌شود و در ظاهر حرف مرد هم یکی است!

دوم در همان کشوری که جنابعالی دکترا دریافت کردید، وضعیت آب و برق و گازشان را هم بررسی می‌کردید. به کشورهایی نگاه کنید که یک متر تولید گاز ندارند و ۱۰۰ درصد گاز آنها وارداتی است، اما ۱۰۰درصد خانه‌های مردم‌شان تا دورترین نقاط کشورشان گاز بدون‌منت دارند.

سوم اینکه اگر ۹۵ درصد و حتی ۱۰۰ درصد هم انجام شود هیچ منتی بر تولیدکنندگان و مردم نیست، این کمترین وظیفه وزارت نفت و دولتی است که روی گنج گاز نشسته که بخشی از آن را به‌دست مردمش برساند.

آقای رئیس‌جمهوری

اجازه فرمایید نقد بقیه فرمایشات حضرتعالی را هفته آینده در همین ستون ادامه دهم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها