|
کدخبر: 49811

آقای رئیس‌جمهوری قبول مسئولیت یعنی تحمل سخن تلخ

ناصر بزرگمهر / مدیر مسئول

در تاریخ آمده است روزی فردریک کبیر، پادشاه پرآوازه و البته محبوب پروس با اسب و سواران خود به‌منظور سرکشی به اوضاع بلاد از کوچه‌پس‌کوچه‌های برلین عبور می‌کرد.

ناگهان اعلامیه‌ای را بر دیوار دید که مخالفان او شب گذشته با استفاده از غفلت ماموران دولتی جلوی چشمان پادشاه بر دیوار اصلی شهر چسبانده بودند!

فردریک کبیر از اسب پیاده شد و اعلامیه را پیش چشمان بهت‌زده محافظانش از دیوار کند و پایین‌تر چسباند!

وقتی امیران علت این کار را از او جویا شدند گفت: مخالفان حکومت این اعلامیه را بالا چسبانده‌اند، به‌طوری‌که فقط کسانی که سوار بر اسب باشند توانایی خواندن آن را دارند، اما من آن را کندم و پایین‌تر چسباندم تا علاوه بر سواره‌ها، پیاده‌ها هم بتوانند به‌راحتی متن اعلامیه را بخوانند!

فرمانده نظامیان با تعجب گفت: اما اعلیحضرت! این اعلامیه علیه شماست و اساس امپراتوری را نشانه رفته است. فردریک با لبخند گفت: اگر حکومت من واقعا در حق مردم ظلم کرده و آنقدر بی‌ثبات است که با یک اعلامیه کاغذی یا یک بیانیه و یک جمله متزلزل می‌شود همان بهتر که بساط رژیم ما همین‌ جا جمع شود و حکومت بهتری جای ما بنشیند اما اگر حکومت من براساس قانونمندی و نیک‌خواهی اداره می‌شود و از همه مهم‌تر دارای پشتوانه عظیم مردمی است و ما مدعی حکومت مردمی هستیم، فکر نکنم با این اعلامیه کاغذی فرو ریزد.

برخورد تلخ و تند استاندار خوزستان با پیرمرد مال‌باخته در جریان سیل ویرانگر اخیر را شاید کمتر کسی در فضای مجازی ندیده و متاثر نشده باشد.

تصاویر ارسالی از شهرهای گوناگون شمال و جنوب و حضور مسئولان مختلف در اشکال گوناگون از مهم‌ترین ویژگی‌های حاشیه‌ای این سیل ویرانگر بود که در ذهن تاریخی مردم باقی خواهد ماند؛ همچنانکه تصاویر کودکی که با دست‌ خالی گونی خاک را پر می‌کند یا فیلم مردانی که بدن خود را در مقابل سیل گرفته‌اند و سیل‌بند ایجاد کرده‌اند و زنانی که بیل در دست گرفته و از کاشانه خود دفاع می‌کنند و فرزند را روی سر قرار داده و دل به آب‌زده‌اند، در خاطر‌شان خواهد ماند.

کودکی که با زبان گویا و زیبای خود شما را در کنار خانه با خویش همراه می‌کند و از باغچه‌ای می‌گوید که در آن سبزی کاشته بود و حالا ویران ‌شده است.

مهم‌ترین ویژگی این روزهای دنیای مجازی در حوزه خبررسانی این است که مردم با فناوری تلفن همراه و استفاده از نرم‌افزارهای ساده توانسته‌اند از ما خبرنگاران به‌اصطلاح حرفه‌ای پیشی بگیرند و هر کدام بهتر از ما در حوزه خبرنگارشهروند فعالیت کنند.

حضور ارزشمند همین خبرنگارشهروندان است که باعث آگاهی جامعه و هوشیاری مسئولان شده و البته گاهی هم کار دست مسئولی داده که دل به واقعیت‌های این مردم نسپرده و با تظاهر و ریا به نمایشی تصنعی پرداخته است.

استاندار ارجمند به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهوری و بالاترین مقام مسئول در یک استان باید به یاد داشته باشد که او نماینده دولت تدبیر و امید است؛ نماینده دولتی است که اعلامیه حقوق شهروندی‌اش در سال ۱۳۹۵ با ۱۲۰ ماده در حضور رئیس‌جمهوری رونمایی شد که مهم‌ترین محور آن تکریم شهروندان به‌عنوان صاحبان اصلی نظام جمهوری اسلامی بوده و هست. به‌نظر می‌رسد برخورد ناصواب عالی‌ترین مقام دولت در استان خوزستان نه‌تنها در راستای این منویات نبوده بلکه نشان از فاصله افتادن میان اعلام و اعمال مسئولان در گرامیداشت شهروندان دارد.

این ماجرا وقتی تلخ‌تر می‌شود که فیلم معذرت‌خواهی استاندار هم نمایشی و تقلبی از آب درمی‌آید و پیرمرد بعداً در فیلمی دیگر اعلام می‌کند هیچ‌کس از او عذرخواهی نکرده است.

البته نباید بی‌انصافی کرد و شرایط سخت استانداری که روزهای متوالی پای ‌کار بوده و به‌طور حتم از صبح سحر تا نیمه‌شب را به رتق‌وفتق امور می‌پرداخته و در یکی، دو سال اخیر مشکلات ریزگردها و نفت و کم‌آبی و اقلیت‌ها و امثالهم را هم‌ پشت سر گذاشته را درک نکرد.

اما قبول مسئولیت یعنی همین؛ یعنی داشتن کار سخت و همدلی همیشگی با مردم و پاسخگو بودن در شرایط عزا، وگرنه در عروسی که همه می‌توانند برای پلوخوران شرکت کنند.

پاسخگویی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیریتی به‌شمار می‌رود و بخش عمده‌ای از گرفتاری مراجعان را برطرف می‌کند. باید یاد بگیریم که پاسخگو باشیم، مشتری‌مدار باشیم، با تواضع و فروتنی با مردم رفتار کنیم، دست از تکبر و خودخواهی و ریاست‌طلبی برداریم، در اتاق‌های خود را به روی مردمی که به رأی و نفس‌شان نیازمندیم باز کنیم و فراموش نکنیم که مولا علی (ع) در توصیه به مالک اشتر گفت: برای کسانی که نیازمند مراجعه به تو هستند، بخشی از وقت خود را آزاد بگذار که به‌شخصه آماده پذیرفتن‌شان باشی و در جلسه‌ای همگانی با آنها حضور یابی. پس برای همان خداوندی که تو را آفریده، فروتن باش و به نیروهای مسلح خویش اجازه حضور نده تا مردم بی‌‌هیچ لرزش و لکنتی به‌روشنی کامل با تو سخن بگویند. وانگهی بکوش که ناآگاهی‌ها و برخوردهای تند و ناتوان مردم را در سخن گفتن تاب آری و مانع از هر سختگیری و خشونتی نسبت به آنها شوی تا در برابر آن، خداوند آغوش رحمت به رویت بگشاید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها