|
کدخبر: 37727

مدیریت سخت زمستانی که در پیش است!

ناصر بزرگمهر

مدیر مسئول

bozorgmehr.jpg

گسترش نیوز: سرخ‌پوستان از رئیس جدید پرسیدند: آیا زمستان سختی در پیش است؟

رئیس جوان قبیله که نمی‌دانست چه پاسخی بدهد گفت: برای احتیاط بروید هیزم تهیه کنید. سپس به سازمان هواشناسی زنگ زد: آقا امسال زمستان سختی در پیش است؟ و پاسخ شنید: این‌طور به نظر می‌آید.

پس رئیس دستور داد که بیشتر هیزم جمع کنند و بعد یک‌بار دیگر به سازمان هواشناسی زنگ زد: شما نظر قبلی‌تان را تأیید می‌کنید؟ و پاسخ شنید: صددرصد!

رئیس دستور داد که همه سرخپوستان، تمام توان‌شان را برای جمع‌آوری هیزم بیشتر به‌کار ببرند. سپس دوباره به سازمان هواشناسی زنگ زد: آقا شما مطمئنید که امسال زمستان سردی در پیش است؟

و پاسخ شنید: بگذار این‌طور بگویم؛ سردترین زمستان در تاریخ معاصر را در پیش داریم.

رئیس پرسید: از کجا می‌دانید؟

و پاسخ شنید: چون سرخ‌پوست‌ها دارند دیوانه‌وار هیزم جمع می‌کنند!

برخی وقت‌ها ما خودمان مسبب وقایع اطراف‌مان هستیم. آنچه در ۳ ماه گذشته به‌ویژه آخرین ماه تابستان در کشور ما رخ داد، نشانه روشن و واضح از جمع کردن هیزم به‌دست خودمان برای روشن کردن آتش زیاده‌خواهی جمعی سرمایه‌دار و زالوصفتانی بوده و هست که با مکیدن خون مردم عادی، بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند و بر سرمایه‌های خود می‌افزایند.

نگرانی مردم از تحریم و برجام، سیاست‌های یک بام و دوهوای بعضی از دولتیان، ضعف آشکار بانک مرکزی ، حضور مدیریت‌های کوتوله در انواع سمت‌ها و پست‌های گوناگون و نبود قدرت تصمیم‌گیری واحد، جماعت را به سمت‌وسوی خرید و احتکار خانگی هدایت کرد.

نگرانی از آینده‌ای مبهم و پایین آمدن روز به روز ارزش ریال و بالا رفتن ارز و سکه و طلا و کاهش سرمایه‌های کوچکی که مردم در سال‌های طولانی کار و زندگی اندوخته کرده‌اند، بزرگ‌ترین عامل برای هجوم به بازار پول و سرمایه بوده و خواهد بود. مردمی که باید به فکر استفاده از لحظات گرانقدر زندگی باشند بیشتر در فکر حفظ ثروت‌های کوچک خود هستند و به زعم آنان حفظ ثروت‌های کوچک فقط با تبدیل‌شدن به ارز و سکه امکان‌پذیر است؛ همین مهم‌ترین دلیل هجوم مردم برای جمع‌آوری هیزم است و باعث گرانی و سوءاستفاده دلالان و صاحبان سرمایه‌های کلان می‌شود.

متاسفانه در چنین جو و شرایطی بعضی‌ها که تخم‌مرغ خانگی تولید می‌کنند و گوجه و پیاز و سیب‌زمینی می‌کارند هم هر روز نرخ تخم‌مرغ‌ها و گوجه و پیاز را با ارز محاسبه می‌کنند و قیمت‌ها را بالا و بالاتر می‌برند تا املت تهیه‌شده ازسوی مردم ارزان تمام نشود، گاهی باید از مرغ‌های خانگی بیشتر از خروس‌های پرسروصدای همسایه‌ها ترسید.

من هم می‌دانم که گرانی‌ها و بی‌ضابطگی در قیمت‌ها ریشه در مدیریت‌های ضعیف و کنترل نداشتن نهادهای مسئول داشته و دارد. متأسفانه مدیریت‌های فامیلی و رفاقتی و نابلد همچنان می‌تازند اما بدون شک متحد نبودن مردم و نبود فرهنگ درست خرید و نگرانی‌های با دلیل و بی‌دلیل مردم، همچنان نقش مؤثرتری نسبت به موضوع مدیریت دارد. نقشی که مردم در هر جامعه‌ای بازی می‌کنند مهم‌ترین نقش نمایشنامه حیات انسانی است. در جامعه‌شناسی اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی، تصمیم‌گیری‌های مردم حرف اول و آخر برای هرگونه نظریه‌پردازی و نتیجه نهایی است. به نظر می‌رسد در شرایط پیچیده‌ای که ملت ما قرار گرفته باید رفتارهای جمعی را یک‌بار دیگر بازتعریف کنیم و تصمیم بگیریم که از منافع فردی عبور کنیم و به تصمیم‌های جمعی بپردازیم و سود خود را در سود همگانی ببینیم.

جمع کردن چند دلار و چند پوشک و چند رب گوجه‌فرنگی رفع مشکل بلندمدت هیچ فردی را تضمین نمی‌کند، اما نمونه‌های بسیاری در دنیا نشان داده که در یک حرکت جمعی، فرصت‌طلبان به‌سرعت عقب‌نشینی می‌کنند و از سودجویی دست برمی‌دارند. همین چند ماه پیش مردم آلمان در یک حرکت همگانی چند روزی از خرید شیر و لبنیات خودداری کردند و آنگلا مرکل به‌طور رسمی از مردم تشکر و عذرخواهی کرد.

هجوم مردم برای خرید اتومبیل بی‌کیفیت و گران‌قیمت، تبدیل ریال به ارز، جمع‌آوری اجناس مصرفی و هرگونه تفکر مبتنی بر احتکار و استفاده از فرصت برای سودآوری در بلندمدت محکوم‌به ضرر و نابودی فردی و اجتماعی است.

حالا به‌نظر شما خودرو، دلار، سکه، گوشت، مرغ و... باز هم گران می‌شود!؟ اگر من و شما کمتر هیزم جمع کنیم!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها