|
کدخبر: 79662

واکنش بورس عربستان به شهادت سردار سلیمانی

شاخص بورس عربستان خصوصا ارزش سهام شرکت نفتی آرامکو و بازار بورس در سایر کشورهای حوزۀ خلیج‌فارس، دو روز پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی و پرتنش شدن منطقه، با کاهش ناگهانی مواجه شده‌اند.

گسترش نیوز: به گزارش منابع خبری، روز یکشنبه برای بورس‌های کشورهای حوزه خلیج‌فارس شامل بحرین، کویت، قطر، عمان، عربستان و امارات متحد عرب "روز قرمز" بود.

"تداول" که شاخص بورس عربستان سعودی است و مهم‌ترین شاخص منطقه‌ای و یکی از ۱۰شاخص مهم جهان محسوب می‌شود، روز یکشنبه ۲۰۳ واحد، معادل ۲.۴۲ درصد کاهش داشت.

شرکت آرامکو که از ماه گذشته وارد بورس شده است نیز نزدیک به ١٫٧ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.

بر اساس آمارهای بورس تداول، ارزش سهام آرامکو با افتی ۱.۷۱ درصدی به ۳۴.۵۵ ریال سعودی کاهش پیدا کرد.

بورس‌های منطقۀ خلیج‌فارس به طور معمول از یکشنبه تا پنجشنبه کار می‌کنند و روزهای جمعه و شنبه تعطیل‌اند. بنابراین این بازارها هنگام انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی (جمعه ١٣ دی/ ٣ ژانویه) بسته بود.

اما روز یکشنبه که نخستین روز فعالیت بورس‌ها، بعد از این رخداد به حساب می‌آید، شاهد تنشی ناگهانی در عرصۀ معاملات بود. در واقع، واکنش سریع بازارهای جهانی به رویداد، با دو روز تأخیر به بورس‌های منطقۀ خلیج‌فارس انتقال یافت.

این کاهش ناگهانی در حوزۀ بورس‌های خلیج‌فارس، به رغم افزایش بهای نفت مشاهده می‌شود.

یک کارشناس بورس گفت که کاهش شاخص بازار سهام در منطقه تا زمانی که تنش شدید سیاسی و خطر جنگ وجود دارد، ادامه خواهد یافت. کشورهای عرب حوزۀ خلیج‌فارس بسیار نگرانند که حرکت‌های تلافی‌جویانۀ ایران علیه امریکا، دامن آنها را هم بگیرد.

به گزارش این منبع خبری، حتی کویت که روابط نسبتاً خوبی با ایران دارد شاهد افت شدید ٣.٧ درصدی بورس خود بود. بعد از کویت بورس‌های دوبی، بحرین، قطر و ابوظبی کاهشی بین ٣ تا ۱.۴ درصد را متحمل شدند.

شبکه خبری یورو نیوز نیز در گزارشی در این خصوص عنوان کرد که روز یکشنبه شاخص بورس مصر ۴.۴ درصد افت کرد.

براساس این گزارش، شاخص بورس کویت ۴.۱ درصد، شاخص بورس دوبی ۱.۴ درصد، شاخص بورس بحرین نیز ۲.۲۶ درصد کاهش داشتند.

کارشناسان نگرانی از وقوع جنگ میان ایران و امریکا در منطقه خاورمیانه را عمده‌ترین دلیل افت شاخص بازارهای سهام خاورمیانه اعلام کردند.

این در حالی است که «هان دایه هون» یک کارشناس بازار بورس و اوراق بهادار کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی خاطر نشان کرده بود که ترور سردار شهید سلیمانی تاثیرات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و بازارهای اوراق بهادار را در کشورهای مختلف از جمله شرق آسیا و کره جنوبی تحت تاثیر منفی قرار داده و باعث کاهش و سقوط ارزش سهام شده است.

این کارشناس کره جنوبی تصریح کرد روزهای آینده بسیار سرنوشت ساز است و متغیرهای زیادی در حال شکل گیری است.

شاخص بورس لندن فوتسی ۱۰۰، " FTSE ۱۰۰" نیز روز جمعه به دنبال شهادت سردار قاسم سلیمانی و پرتنش شدن هرچه بیشتر منطقه سقوط کرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه از مبدا لندن گزارش داده بود شاخص بورس " FTSE ۱۰۰" لندن که به مدت یک دهه ثبات داشت به دنبال حمله هوایی امریکا که دو فرمانده ارشد ایرانی و عراقی در آن کشته شدند، به میزان ۰.۴ (چهار دهم ) درصد تنزل کرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری امریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها