|
کدخبر: 76088

چرا نفت در بورس خوب نمی‌فروشد؟

سال‌های زیادی تفاهمی در حوزه سیاست‌گذاری برای عرضه مشتقات نفتی در بورس کالا وجود نداشته است.

گسترش‌نیوز: دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به دلایل کم فروغ بودن فورش نفت از مسیر بورس گفت: بخشی مربوط به این است که ما در سال‌های گذشته این حوزه را توسعه نداده‌ایم که بخش خصوصی بتواند خرید انجام دهد و مشکل انتقال اطلاعات هم علت بازدارنده بزرگی است.

borsnaft.jpg

سعید اسلامی بیگدلی درباره ابزارهای لازم برای ایجاد بازار مشتقات نفتی اظهارکرد: مهم‌ترین چالش این بخش حوزه رگولاتوری و سیاست‌گذاری است، سال‌های زیادی تفاهمی در حوزه سیاست‌گذاری برای عرضه مشتقات نفتی در بورس کالا وجود نداشته است.

وی افزود: به نظر میرسد بیشتر سیاست‌گذاری‌ها به این سمت متمایل بوده که برخی منافع را در دستان خود نگه دارند که اگر این موضوع حل شود به لحاظ فنی امکان توسعه زیرساخت‌ها در بورس کالا وجود دارد.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به عرضه نفت در بورس انرژی تصریح کرد: اکنون با چالش‌هایی برای عرضه نفت در بازار سرمایه مواجه هستیم، نفت مسائل کلیدی دارد، برخی مربوط به مسئله انتقال اطلاعات خریدار و فروشنده در بازار است، ضمن اینکه حجمی که در بازار معامله شده نسبت به حجمی که نفت در اقتصاد کشور نقش دارد، خیلی ناچیز است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در موضوع بورس انرژی بیشتر باید ساختار و زیرساخت‌ها را توسعه دهیم اما در مجموع امیدواریم فرآیند قیمت‌گذاری بهتر شود و بتوانیم حضور بخش خصوصی را در نفت داشته باشیم.

اسلامی با اشاره به دلایل کم فروغ بودن فروش نفت از مسیر بورس گفت: بخشی مربوط به این است که ما در سال‌های گذشته این حوزه را توسعه نداده‌ایم که بخش خصوصی بتواند خرید انجام دهد و مشکل انتقال اطلاعات هم علت بازدارنده بزرگی است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر