|
کدخبر: 65706

اختصاصی گسترش‌‌نیوز از بازار سرمایه؛

شاخص بورس در هفته پیش‌رو صعودی است یا نزولی؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: هفته پیش‌رو هفته‌ای با نوسانات یکنواخت خواهد بود. علیرغم کاهش‌هایی که پیش‌بینی می‌شود، در بازار صعودهایی نیز خواهیم داشت و این به خاطر شنیدن اخبار خوش در مورد اصلاح ساختار بانکی و حاشیه‌های مربوط به آن است.

گسترش‌نیوز: ‌‌ علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: بازار در هفته کنونی را می‌توان یک بازار خنثی با روند آهسته نزولی و در برخی مواقع با حرکت صعودی آرام توصیف کرد‌.

دلیل این حرکت صعودی را نگاه خوشبینانه نسبت به اصلاح نظام بانکی و حاشیه‌ها و شایعات مربوط به اخبار مربوط به اصلاحات نظام بانکی عنوان کرد.

HEYDARI342 4.jpg

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: به طور تاریخی اگر نگاهی بیاندازیم به سیر اقتصاد کلان ایران متوجه خواهیم شد از سال ۱۳۴۸ که محمد رضا پهلوی حیطه برنامه‌ریزی کشور را به یک برنامه‌ریزی سیاسی اقتصادی تعیین کرد تا کنون، سرمایه‌گذاری و به طور کل سهامداری تابع فرآیندهای سیاسی بوده است تا اقتصادی. رویدادهای سیاسی و حاشیه‌ها بیشتر از موارد اقتصادی بر بازار تاثیر‌گذار بوده است. از این این رو بازار ایران یک تابعی از مسائل و رویدادهای سیاسی است که بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد و بعد از آن در مرحله بعدی از رویدادها و شرایط اقتصادی اثر می‌گیرد.

ریزش بورس در چهارشنبه گذشته

وی افزود: اگر ریزش شاخص بورس در روز چهارشنبه گذشته را کاملا بررسی کنیم متوجه خواهیم شد عامل آن به خاطر تحولات سیاسی بوده است. از طرفی بازار سرمایه و سهام منتظر یک بهانه برای اصلاح بوده است. امکان دارد سرمایه‌داران در بازار سهام به طور موقت به خاطر ترس و شایعاتی که ایجاد شده است از این بازار خارج شوند. اما خروج از بازار نیز غیر ممکن نبود زیرا بازار سهام و شرکت هایی که بدون هیچ دلیلی و به لطف تورم موجود در جامعه رشد کرده بودند نیازمند اصلاح قیمتی بودند.

بازار سهام ایران تابع دو رویکرد

حیدری خاطر نشان کرد: آنچه در بازار سهام ایران از ابتدای سال تا کنون رخ داد تابع دو رویکرد کلی بود. از حیطه اقتصاد کلان، بازار سهام ایران به خاطر تورمی که در بطن جامعه وجود دارد، رشد مناسبی داشتند (که این افزایش) نتیجه رشد اقتصادی نبوده و تنها نتیجه رشد تورمی بوده که در بطن جامعه ایجاد شده است. این خود نتیجه سیاست غلط اقتصادی در حیطه مدیریت کلان است. نقطه خوشبینانه این است که علیرغم اصلاحات قیمتی که خواهیم داشت در کنار این اصلاحات نرخ، به زودی شاهد رشد قیمتی و افزایش شاخص در ماه‌های آتی خواهیم بود به‌ویژه در پایان سال به احتمال قوی شاهد رشد قیمتی شاخص بورس خواهیم بود.

سهامداران به دنبال صادرات محورها باشند

وی در آخر در جمع‌بندی خود گفت: هفته پیش‌رو هفته‌ای با نوسانات یکنواخت خواهد بود علیرغم کاهش هایی که پیش‌بینی می‌شود، در بازار صعودهایی نیز خواهیم داشت و این به خاطر شنیدن اخبار خوش در مورد اصلاح ساختار بانکی و حاشیه‌های مربوط به آن است. از سوی دیگر چون در بازارهای موازی همچون سکه، مسکن و دلار حرکت سریع و پر شتابی نداریم احتمال ورود نقدینگی به بازار بورس زیاد است اما سهامداران برای جلوگیری از ضرر باید پیگیر سهام هایی باشند که صادرات محور هستند تا واردات محور. این شرکت‌های صادرات محور می‌توانند حتی در بدترین حالت در یک بازه زمانی نیز برای سهامداران خود سودمند باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها