|
کدخبر: 53012

روزهای پرنوسان خودروسازان در تالار شیشه‌ای؛

بهبود شرایط قطعه‌سازان در بازار سرمایه

فروش املاک و مستغلات مازاد در سیاست‌های شرکت‌های خودرویی قرار گرفته است تا در افزایش بازدهی دارایی‌ها و تزریق منابع مالی حاصله به خطوط تولید موثر واقع شود. اگر روند رو به رشد تولید خودروسازان ادامه یابد ممکن است بتواند به روزهای پر نوسان خودروسازان در تالار شیشه‌ای پایان دهد.

گسترش‌نیوز : در بازه نوسان شاخص بورس اوراق بهادار در هفته گذشته در مقایسه با هفته‌های پیشین نوسان کمتری را شاهد بودیم و این روند معاملاتی بر نماد گروه خودرویی نیز بی‌تاثیر نبوده است. گروه خودرویی که چند هفته پیش کاملا سبز پوش بود در هفته پیش در مقایسه با سایر نمادهای فعال در بازار بورس شرایط به نسبت آرامی را پشت سر گذاشت.

تلاش خودروسازان برای افزایش سرمایه و رشد سهام

اما افزایش تولید در چندماه گذشته در صنعت خودرو و به طور خاص در گروه سایپا به نظر می‌رسد سبب شده تا این گروه خودروی در تالار بورس نیز حرفی برای گفتن داشته باشند. تصمیماتی که شنیده‌ها حاکی از آن است در بخش افزایش سرمایه گرفته خواهد شد نوید آن را می‌دهد که در روزهای پیش رو سهام این گروه خودروسازی پله‌های رو به بالای نمودار تالار شیشه‌ای را طی کند.

در راستای همین تصمیمات، هفته گذشته اعلام شد گروه صنعتی ایران خودرو از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۷ سهام شرکت‌های زیان ده و کم بازده خود را به ارزش ۱۰ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال به فروش رسانده و واگذاری سهام سایر شرکت‌های زیان‌ده و کم بازده، طبق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امسال نیز ادامه خواهد داشت.

فروش املاک و مستغلات مازاد از جمله سیاست‌های ایران خودرو در افزایش بازدهی دارایی‌‌ها و تزریق منابع مالی حاصله به خطوط تولید بوده است. این شرکت توانسته از سال ۹۲ تا ۹۷ مبلغ بیش از ۷ هزار میلیارد ریال را از طریق فروش املاک مازاد و مستغلات جذب سرمایه در گردش کند.

همچنین در هفته‌های پایانی اردیبهشت ماه اعلام شد باتوجه به عملکرد مثبت زامیاد در امسالی از نظر تولید و فروش محصول و افزایش ۷۳ درصدی درآمدهای این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سبب شده تا سهام زامیاد بیشترین میزان رشد را در بازار بورس کشور تجربه کند.

به نظر می‌رسد سهام خودروسازان به‌ویژه شرکت‌های گروه خودروسازی سایپا در کانون توجه سرمایه‌گذاران بورس قرار گرفته و تلاش شرکت‌های خودرویی در زمینه تولید و عرضه محصولات به‌بازار، نقش بسیار زیادی در جذب سرمایه به بورس خواهد داشت.

همایون دارابی کارشناس بازار و سرمایه در مورد شرایط گروه خوردویی در بورس درهفته‌های اخیر و متوقف شدن رشد سهام گروه خودرویی به خبرنگار خودروکار می‌گوید: « بخشی از این وضعیت ناشی از تحولات بنیادی و بخشی ناشی از وضع کلی بازار بود. در تحولات بنیادی برخی از اتفاقات از جمله اجازه فروش شرکت‌ها در حاشیه بازار خوب، برای شرکت‌های خودرو‌سازی خبر خوبی بود و تاثیر مثبتی داشت اما در مقابل بحث قیمت‌گذاری مجدد خودرو از سوی شورای رقابت و همچنین گزارشهای ضعیفی که برخی از نمادها از جمله گزارشی که سایپا دیزل منتشر کرد باعث چرخش شرایط بنیادی شد.»

شرایط بنیادی شرکت‌های خودرویی تا بهبود فاصله زیادی دارد

او ادامه می‌دهد: « سایپا در گزارشی که نشان دهنده داوم مشکلات مالی شرکت بود تحقق هزار و ۹۰۸میلیارد تومان زیان را برای سال ۹۷اعلام کرد. این شرکت همچنان از وضعیت بد مالی در رنج بوده و ۲هزار و ۶۵۰میلیارد تومان سود وامهای دریافتی را در سال ۹۷پرداخته است. سایپا دیزل نیز به ازای هر سهم صد و ۹۵تومان زیان اعلام کرد که ۱۲۸درصد رشد زیان سال ۹۷شرکت را حکایت می‌کرد این وضعیت نشان داده است که شرایط بنیادی شرکت‌های خودرویی تا بهبود فاصله زیادی دارد.»

بهبود شرایط قطعه‌سازان در بازار سرمایه

این کارشناس بازار می‌افزاید: «در همین حال اما بازار نیز با تنش سیاسی میان تهران و واشنگتن با ریزش مواجه شد قیمتها نیز در اوج بود که باعث شد بیشتر معامله گران کوتاه مدت عرضه سهام را در دستور کار قرار دهند که همین امر گروه خودرویی را تحث تاثیر قرار داد البته در این میان باید از بهبود نسبتا اندک قطعه سازان نیز یاد کنیم که علی رغم مشکلات خودرو سازان در فروش آزاد خود رشد قابل ملاحظه نرخ را شاهد هستند و به همین دلیل گروه قطعه‌سازی رشد آرام و پیوسته‌ای را تجربه می‌کند.از این رو در جمع بندی باید تاکید کرد که خودروسازان اصلی همچنان در چنبره مشکلات عمیقی هستند اما قطعه سازان می‌تواند اندکی از این بحران فاصله بگیرند.»

هدف مدیران ارشد خودروسازی‌ها کاهش زیان شرکت‌ها و دور کردن آنها از بحران است

دارابی در مورد نگاه ویژه مدیران ارشد خودروسازی‌ها به ارزیابی دارایی‌ها و واگذاری سهام و املاک و واگذاری سهام سایر شرکت‌های زیان‌ده و کم بازده و تاثیر آن در رشد سهام گروه خودرویی عنوان می‌کند: «به نظر می‌رسد این برنامه‌ها بخش عمده هدفشان کاهش زیان شرکت‌ها و دور کردن آنها از بحران است هر چند در برخی از خودروسازان نشانه و عزمی از تصمیم واقعی برای واگذاری داراییهای خود ندارد. بیشتر مسائل در سطح حرف باقی مانده و تحقق نمی‌یابد در مورد تجدید ارزیابی نیز هر چند به دلیل خرد شدن نرخ سهم در بازار بورس یک نوع هیجان و تمایل به خرید ایجاد می‌کند اما در واقعیت روی شرایط شرکت‌ها به دلیل آنکه نقدینگی را وارد شرکت نمی‌سازد تاثیر خاصی ندارد.»

شرکت‌های زیان ده نمی‌توانند موتور رشد بازار باشند

او در مورد آنکه سهام خودروسازان، موتور رشد بورس شده است می‌گوید: «شرکت‌های زیان ده نمیتوانند موتور رشد بازار باشند این شرکت‌ها فاقد مولفه‌های ارزندگی بینادی هستند هر چند به صورت دوره‌ای ممکن است با رشدهای روبه‌رو شوند اما غالبا این رشدها کوتاه مدت و برگشت پذیر است.»

نوسان شرایط گروه خودرویی در بازار سرمایه پس از رشد سهام این گروه متاثر از مشکلاتی است که همچنان شرکت‌های خودروسازی با آن دست به یقه هستند. اما آنچه که هویداست آن است که شرکت‌های خودرویی در تلاش‌اند تا با ارزیابی دارایی‌ها و واگذاری سهام و املاک و واگذاری سهام سایر شرکت‌های زیان‌ده و کم بازده سرمایه‌های شرکت‌های خود را افزایش دهند. که اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است شاهد روند رو رشد سهام گروه خودرویی در تالار شیشه‌ای باشیم.

منبع: خودروکار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها