|
کدخبر: 52455

اختصاصی گسترش‌نیوز از بازار سرمایه؛

سبدگردانی‌ها را بشناسیم

مدیرعامل یکی از سبد گردانی‌های ایران گفت: سبدگردانی عبارت است از تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به­ نام و تحت مالکیت سرمایه‌گذار توسط سبدگردان در قالب قرارداد مشخص به‌منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار.

گسترش‌نیوز :سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم در دنیا از محبوبیت بیشتری نسبت به سرمایه­‌گذاری مستقیم برخوردار است. در این روش سرمایه‌­گذار اختیار مدیریت دارایی­ خود را به افراد خبره، صاحب صلاحیت و دارای مجوز از مقام نظارتی سپرده و از مزایای خدمات آنان بهره‌­مند می‌شود.

محمد صدرائی، مدیرعامل یکی از سبد گردانی‌های معتبر ایران در ارتباط با سبدگردانی درگفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: برای این که با فعالیت سبدگردانی و شرکت‌های سبدگردان بیشتر آشنا شویم باید درباره روش‌­های سرمایه‌­گذاری در بازار سرمایه بیشتر بدانیم. به طورکلی افراد به منظور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه دو مسیر دارند؛ مسیر اول سرمایه­‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه است به این نحو که سرمایه­‌گذار، خود مسئولیت خرید و فروش و فعالیت در بازار را به عهده گرفته و با اتکا بر دانش خود به مدیریت دارایی‌ها می­‌پردازد.

روشی مختص سرمایه‌گذاران کار آزموده

وی در ادامه با بیان این موضوع که این روش تنها مختص سرمایه‌­گذاران کار آزموده است، گفت: این سرمایه‌گذاران دارای تجربه لازم، تخصص بازار و زمان کافی برای بررسی نمادها و تحلیل گزارش‌­ها هستند. اما اگر افراد به عنوان یک سرمایه­‌گذار، ویژگی‌­های یک سرمایه­‌گذار کارآزموده را ندارند و یا در ابتدای آشنایی و سرمایه‌­گذاری در بازار سرمایه هستید، قطعا فعالیت مستقیم در بازار سرمایه، مسیر درستی برای این گروه نیست.

بیشتر بخوانید:

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل بورس تهران؛ تفاهم‌نامه بورس شانگهای چه مزیتی دارد؟

برخورداری از فرصت‌های بازار سرمایه

مدیرعامل یکی از سبد گردانی‌های معتبر ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که برای برخورداری از فرصت‌­های بازار سرمایه چه باید کرد، گفت: امروزه سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم در دنیا از محبوبیت بیشتری نسبت به سرمایه­‌گذاری مستقیم برخوردار است. در این روش سرمایه‌­گذار اختیار مدیریت دارایی­ خود را به افراد خبره، صاحب صلاحیت و دارای مجوز از مقام نظارتی سپرده و از مزایای خدمات آنان بهره‌­مند می‌شود.

صدرائی در ادامه افزود: مدیریت دارایی­ در این روش متکی بر توان و دانش مدیران حرفه‌­ای و مجربی است که در استخدام شرکت‌های سبدگردان هستند. شرکت‌های سبدگردان به طور تخصصی بر خدمات مدیریت دارایی متمرکز هستند و عموما این کار را در دو قالب صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری و سبدهای اختصاصی انجام می­‌دهند.

بیشتر بخوانید:

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز؛ تاکید می‌کنم مردم به هیچ وجه سراغ تک سهم نروند

مدیریت سبد دارایی

وی در پاسخ به این پرسش که تعریف شما از سبدگردانی چیست، گفت: سبدگردانی یا مدیریت سبد دارایی عبارت است از تصمیم به خرید، فروش یا نگه‌داری اوراق بهادار به­ نام و تحت مالکیت سرمایه‌گذار توسط سبدگردان در قالب قراردادِ مشخص به‌منظور کسب انتفاع برای سرمایه‌گذار.

مدیرعامل یکی از سبد گردانی‌های معتبر ایران در ارتباط با سبدگردانی اختصاصی گفت: در سبدگردانی اختصاصی، تنها اختیار مدیریت دارایی به سبدگردان واگذار می‌شود و کلیه فرآیند سرمایه‌گذاری تحت مالکیت سرمایه‌­گذار انجام می‌شود.

برنامه‌ریزی بر پایه افق زمانی و میزان ریسک‌پذیری

صدرائی در ادامه سخنان خود را این‌گونه ادامه داد: سبدگردانی اختصاصی برای سرمایه‌­گذار خدمات و مزایای فراوانی به ارمغان می‌­آورد؛ سبدگردانی اختصاصی چنانچه از نامش پیداست فعالیتی خاص سرمایه‌­گذار است که بر پایه افق زمانی و میزان ریسک‌پذیری وی برنامه‌­ریزی و با اهداف و ترجیحاتش هماهنگ می‌شود. در قرارداد سبدگردانی اختصاصی امکان افزایش یا کاهش سرمایه سبد در هر زمان برای سرمایه‌گذار تعبیه شده است.

بیشتر بخوانید

اختصاصی گسترش‌نیوز از پیش‌بینی شاخص بورس برای هفته جاری سهم‌های کوچک پیشتاز بازار بورس

سبدگردانی اختصاصی و معافیت‌های مالیاتی

مدیرعامل یکی از سبد گردانی‌های معتبر ایران افزود: در برخی شرکت‌های سبدگردان، انجام کلیه امور مربوط به معاملات سبد در بورس­‌ها، وصول مطالبات سبد از ناشران بورسی، شرکت در مجامع و مواردی از این دست به عهده سبدگردان است و این به نوبه خود صرفه­‌های زمانی جدی برای سرمایه­‌گذار خواهد داشت.همچنین یک نکته بسیار مهم این است که کلیه درآمدهای سرمایه‌­گذار ناشی از سبدگردانی اختصاصی مشمول معافیت از مالیات بر درآمد است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها