|
کدخبر: 52176

مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌‌وگو با گسترش‌نیوز؛

ما در سیاست‌گذاری دخالت نمی‌کنیم

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: تنظیم بازار شاید ایجاب کند سیاست‌گذار به جای سیستم بازار، از سیستم تخصیص و یا کوپن و یارانه استفاده شود که این در حوزه سیاست‌گذاری است و ما در این تصمیم دخالت نمی‌کنیم.

گسترش‌نیوز : بورس کشاورزی یکی از موفق‌ترین بورس‌های دنیاست از جمله آن بورس شیکاگواست که با محصولات کشاورزی شروع کرد. جو، زعفران از جمله محصولاتی است که در بورس کالای ایران عرضه می‌شود.

زیرساخت‌هایی همچون وجود انبار‌های مخصوص، آموزش و فرهنگ سازی از جمله ملزومات حضور گسترده و جدی محصولات کشاورزی در بورس کالا است. توسعه در بخش فنی نیز اهمیتی دو چندان در امر توسعه دارد. چندی پیش عباس کشاورز، معاون وزارت جهاد کشاورزی در امور زراعت در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز ضمن اشاره به اهمیت بورس در بخش کشاورزی پیشنهاد بورس محصولات پر مصرف همچون سیب‌زمینی و پیاز را بیان کرد.

حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که توسعه در بورس کالای ایران چگونه بوده‌است، گفت: در بورس کالای ایران ما تلاش کرده‌ایم بدون افزایش نیرو و هزینه، فعالیت‌های توسعه‌ای را انجام دهیم.

bors.jpg

نیروهای بورس کالای ایران به لحاظ تعداد در چند سال اخیر افزایشی نداشته، هرچند کاهش نیز نداشته است.

خودمان نیز بارزس می‌فرستیم

وی در پاسخ به این پرسش که عملکرد بورس کالای ایران در خصوص انبار‎‌های محصولات چگونه است، و یا چه برنامه‌ای برای محصولی همچون زعفران دارد، گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری‌ به خصوص لجستکی تلاش هایی انجام شده است از جمله آن توسعه انبار هاست. برای توسعه انبار‌ها ما نیاز داریم تیم هایی را برای ارزیابی انبار‌های محصولات بفرستیم به همین منظور سعی می‌کنیم از خدمات بازرسی انبار و شرکت‌های اینچنینی استفاده کنیم البته خودمان نیز بازرس می‌فرستیم.

‌سلطانی‌نژاد افزود: به انبارهای استان‌ها در حوزه زعفران داریم بازرس‌هایی به صورت سرزده می فرستیم تا به شکل ناگهانی بازدیدهایی داشته باشند.

به دنبال توسعه هستیم

وی با اشاره به اهمیت توسعه منابع انسانی تخصصی گفت: بورس کالای ایران برای توسعه منابع انسانی و تخصصی نیز برنامه‌هایی دارد. به شکل کلی تمامی برنامه‌های بورس کالای ایران نیاز به تجهیز منابع انسانی دارد. در تلاش برای توسعه به دنبال توسعه نرم افزاری و لجستیکی شرکت بورس کالای ایران نیز هستیم.

پاسخ مدیرعامل بورس کالای ایران به سوال معاون وزیر

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش گسترش‌نیوز مبنی بر اینکه عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد راه‌اندازی بورس محصولات پر مصرف کشاورزی را مطرح کردند آیا چنین امکانی در بورس وجود دارد یا خیر، گفت: شاید بهترین دارایی پایه برای محصولات کشاورزی برای بازار مشتقه و بازار سپرده، محصولات کشاورزی باشد. مهم‌ترین بورس کالای کشاورزی بورس شیکاگو است و شروع فعالیت‌های آن با محصولات کشاورزی بوده‌است.

کنترل تنظیم بازاری برای محصولات کشاورزی

وی افزود: در کشور ما روی محصولات کشاورزی کنترل‌های تنظیم بازاری وجود دارد و همچنین یارانه هایی نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود چه به لحاظ ارز وارداتی که برای واردات کالایی در نظر گرفته می‌شود و چه محصولات تولیدی و خریدهای تضمینی.

کوپن یا بورس، سیاست‌گذار تصمیم می‌گیرد

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: ما تلاش کرده‌ایم بازار نقد محصولات کشاورزی در حوزه تدوین و خرید تضمینی و چه به لحاظ راه‌اندازی گواهی سپرده را توسعه دهیم ولی بحث تنظیم بازار شاید ایجاب کند بعضا به جای سیستم بازار، از سیستم تخصیص و یا کوپن و یارانه استفاده شود که این در حوزه سیاست‌گذاری است و ما در این تصمیم دخالت نمی‌کنیم. اگر سیاست‌گذار در حوزه بازار کشاوری به سمت سیاست بازار حرکت کند کمااین که چند طرح مطرح است، ما به عنوان بورس کالای ایران بستر آن را فراهم خواهیم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها