|
کدخبر: 49997

در آیین افتتاحیه نمایشگا‌ه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه مطرح شد؛

وزیر اقتصاد: روند حرکت بازار سرمایه قابل قدردانی است

دژپسند با بیان این موضوع که باید از سرمایه‌های راکد کشور به خوبی استفاده کرد و آن را به سمت تولید هدایت کنیم، گفت: روان‌سازی اقتصادی باید در دستور کار قرار بگیرد.

گسترش‌نیوز : دوازدهمین دور از نمایشگاه بورس، بانک و بیمه امروز با حضور فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور ایران، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایرانو صاحبان سرمایه، بورس، بانکداری ایران واقع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد. فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گفت: در سال ۹۷ چالش‌های اقتصادی بسیاری را پشت سر گذاشتیم.

شاخص‌های کنونی گرچه جذابیت کافی و وافی نداشته اما حاکی از مدیریت مناسب برای جلوگیری از بدتر شدن شاخص‌ها و ایجاد ثبات در بازار است.در جلوگیری از اوج‌گیری‌های نامطلوب می‌توان به نرخ تورم در آبان ماه سال گذشته اشاره کرد که اکنون از ۷ درصد به ۲ درصد رسیده است.

فاینکس اهداف متعددی را دنبال می‌کند

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: فاینکس ۲۰۱۹ اهداف متعددی را دنبال می‌کند و امیدواریم زمینه تحقق آنها فراهم شود. در شرایطی که نرخ ارز تکانه‌های گسترده‌ای را تجربه می‌کرد و تورم رو به افزایش بود، استقرار ثبات اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. اگرچه پیش‌بینی‌های سال ۹۸ مثبت نیست، اما اگر نتوانیم با مدیریت صحیح از این فضا خارج شویم، نگران‌کننده می‌شود. نقش مدیریت از برون رفت بحران اقتصادی اهمیت دارد و پیش‌بینی‌ها تنها علامت است. ما باید از نتایج مدل‌ها بهره‌برداری کنیم و با برنامه، ابزار و روش‌ها بحران‌ها را مدیریت کنیم.در سال ۹۷ شاهد تحولاتی در بازار بودیم که لازمه آن این بود که ثباتی با حمایت شورای‌عالی ایجاد شود. در کنار این اقدامات در حوزه ریالی برنامه‌هایی در نظر گرفنه شده که می‌تواند در حوزه تجارت و بین‌الملل بسیار اثرگذار باشد. از جمله آن سامان‌دهی چک‌های تضمینی که می‌توانست بازار سوداگرایانه را گسترش بدهد.

مدیریت صحیح در هر چالشی توانایی یافتن بهترین راهکار‌ها را دارد

وی با بیان این موضوع که سپرده ریالی مبتنی بر ارز به تصویب شورای مالی اعتباری رسیده که به زودی مرحله اجرا در می‌آید، گفت: عده‌ای در سال ۹۸، اقتصاد کشور را نگران‌کننده پیش‌بینی می‌کنند در حالی که می‌توان با اتکا به نیرو‌های داخلی و مدیریت محرک‌ها بر این عامل پیروز شد. اگر قرار بر مساعد بودن تمامی فاکتور‌ها در فعالیتی بود، دیگر بحث مدیریت معنایی پیدا نمی‌کند. در واقع مدیریت صحیح در هر چالشی توانایی یافتن بهترین راهکار‌ها را دارد.

fainex2019.jpg

وی با بیان این موضوع که تحقق رونق تولید به معنای استفاده از سرمایه‌های راکد، رشد تولید، به کار گیری نیروی انسانی، افزایش سهم در بازار بین‌المللی است، گفت: گام دوم مقابله با تحریم‌ها و تقویت اقتصاد کشور را می‌توان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نسبی که در حوزه‌های گوناگون همانند صنایع معدنی، گردشگری، خدمات وجود دارد، اشاره کرد.

روان‌سازی کسب‌و‌کارها یکی از نقش‌های حکومتداری است

دژپسند در ادامه گفت: بنگاه‌ها تنها راه خود را در تامین مالی می‌دانند در حالی که این تصور اشتباهی است و برای گسترش بازار سیاست‌های تولیدی به سوی کاهش نرخ تمام شده و متقاضی پسند، نیاز است.

درمورد تامین مالی نخستین پیش فرض به سوی اقدامات انجام شده در بورس، بانک و بیمه سوق داده می‌شود و خوشبختانه در بیشتر شاخص‌ها رشد چشم‌گیری را شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه اختصاصی گسترش‌نیوز در آستانه فاینکس ۲۰۱۹؛ معاون وزیر صمت: به نظر من بورس در مدیریت تحریم‌ها به معدن کمک کرد

نسبت تسهیلات به سپرده از حد نرمال

وی افزود: نسبت تسهیلات به سپرده برخی بانک‌ها از حد نرمال عبور کرده است که امید می‌رود تمامی بانک‌ها به حد مطلوبی برسند.

دژپسند با بیان این موضوع که در اقتصاد هوشمند بیمه بانک بورس گام اساسی در بهبود فناوری و بهره‌وری بر‌می‌دارند، گفت: تسهیل فضای کسب و کار برابر با نادیده‌گیری مقررات نیست بلکه در اقتصاد هوشمند نهاد‌های مرتبط با هماهنگی یکدیگر الگو‌های مناسبی را پیشنهاد می‌دهند.

دژپسند با بیان این موضوع که باید از سرمایه‌های راکد کشور به خوبی استفاده کرد و آن را به سمت تولید هدایت کنیم، گفت: روان‌سازی اقتصادی باید در دستور کار قرار بگیرد. ما برای تحقق شعار سال باید به سمت بهبود فناوری و فن آوری حرکت کنیم و هزینه تولید را کاهش دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: فعالیت‌های قابل توجه‌ای در بورس، بانک و بیمه انجام شده و امیدواریم در سال جدید نیز این فعالیت‌های مثبت ادامه داشته باشد.

وزیر اقتصاد افزود: بورس در سال گذشته دوران طلایی خود را سپری کرده و شاخص‌ها بالای ۸۰ درصد رشد داشته است. روند حرکت بازار سرمایه قابل قدردانی است و البته هنوز ظرفیت‌های رشد آن وجود دارد. اگر بخواهیم شاهد رشد اقتصادی باشیم باید نهاد‌های مالی ورود قوی تری داشته باشند. حرکت اقتصاد هوشمند با محور اقتصاد مقاومتی ضرورت کشور است و بورس، بیمه و‌بانک مهم‌ترین نهاد‌های اقتصاد هوشمند هستند.

بیشتر بخوانید

- مدیرعامل سبدگردان ارزش‌آفرینان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: فاینکس فرصتی برای عرضه جهانی ابزار‌های مالی اسلامی

- مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد:

برنامه‌های فرابورس برای سال ۹۸

گفتنی است پایگاه خبری گسترش‌نیوز و روزنامه صمت به عنوان حامی رسانه‌ای فاینکس ۲۰۱۹ انتشار دهنده اخبار این رویداد بین‌المللی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها