|
کدخبر: 49666

مشکلی به نام محتوا در نمایشگاه‌ها

علی حیدری / کارشناس بازار بورس

HEYDARI342.jpg

آنچه از ذات نمایشگاه‌های تخصصی بر می‌آید با این هدف است که کالا و خدمات در معرض دید بازدیدکنندگان تخصصی و عامه مردم قرار گیرد و کالاها در یک نگاه رقابتی مشاهده شوند. در ایران تعریف نمایشگاه به فروشگاه نزدیک تر است. شرکت‌ها و موسسات، کالا و خدمات خود را به نمایشگاه می‌آورند تا بفروشند.

به طور کل اجرای نمایشگاه در زمینه بورس بانک و بیمه کار پسندیده‌ای است، اما چگونگی اجرای آن نیاز به بازنگری دارد که این بازنگری با بررسی نمایشگاه‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است.

مشکلی به نام محتوا در نمایشگاه‌ها

یکی از مشکلاتی که در اغلب نمایشگاه‌های مربوط به بورس وجود دارد مربوط به محتواست برخی از این سرفصل‌ها هر سال‌ تکرار می‌شود. در نمایشگاه ‌بین‌المللی بورس، بانک و بیمه آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، کاربردی و علمی بودن مباحث برای شرکت‌کننده‌هاست.

سرفصل‌های اصلی در برگزاری کارگاه‌های بورسی

علم روز و مباحث منطبق با اقتصاد روز، بازار، سرمایه، مباحث جدید بانکداری نوین باید به عنوان سرفصل‌های اصلی در برگزاری کارگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. در برخی نمایشگاه‌ها کلاس‌های آموزشی، کارگاه‌ها و نشست‌ها به هیچ عنوان با موضوع نمایشگاه برگزار شده مرتبط نیست و یا اینکه کیفیت لازم را ندارد. اگر قرار است مباحث تکراری و بی‌ارتباط با علم روز آموزش داده شود، کارگاهی برگزار نشود بهتر ا ست.

امروز همسویی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه یک پیام را می‌رساند و آن اینکه بورس هنوز به اقتدار و جایگاهی نرسیده است که بتواند به تنهایی یک نمایشگاه برگزار کند و در ایران در کنار بانک‌هاست که پرورش پیدا می‌کند.

بورس از جمله مهم‌ترین علومی است که در جهان از طرفداران بسیاری برخوردار است و بخش بزرگی از اقتصاد یک کشور را می‌سازد، امیدواریم در زمینه بورس به میزانی از پیشرفت برسیم که نمایشگاه بورس به تنهایی و مستقل از هر بخش دیگری برگزار شود.

مهمترین وظیفه نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۹

مهمترین وظیفه دوازدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی بورس، بانک و بیمه باید اطلاع رسانی مناسب در ارتباط با چیستی بورس باشد. همچنین معرفی دقیق شرکت‌ها و ارائه بهتر خدمات رقابتی کارگزاری‌ها، بروکرها، بانک‌ها و صنایع همسویی که در این زمینه کار می‌کنند نیز باید در اهداف اصلی برگزاری نمایشگاهی با موضوع بورس، بانک و بیمه باشد.

یکی از مهترین رسالت‌های بورس این است که باید مقدمه‌ای برای شفافیت بازار سرمایه ایران باشد. این شفافیت کماکان آن طور که انتظار می‌رود وجود خارجی ندارد. عدم شفافیت بازار، اقتصاد دولتی، تسلط نهاد‌های خیلی خاص بر این بازار، قدرت سفته باز‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلات بازار بورس ایران است.

البته امیدوارم با ورود به بازار متشکل ارزی، بخش خصوصی بتواند وارد شود و با این ورود نخستین قدم برای تشکیل بازار بورس واقعی در ایران برداشته خواهد شد.

ارسال نظر