|
کدخبر: 49454

مدیرعامل بورس انرژی ایران در ارتباط با فاینکس ۲۰۱۹ بیان کرد؛

فاینکس ۲۰۱۹ ، پلی برای تبادل نظر

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: امیدوارم دوازدهمین نمایشگاه‌ بین‌المللی بورس، بانک و بیمه نیز به اهداف خود در تمام زمینه‌های بورس، بانک و بیمه برسد.

گسترش‌نیوز : بورس انرژی ایران، به عنوان یک بورس کالایی، تشکلی خودانتظام است که امکان انجام معاملات حامل‌‏های انرژی (شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‎های انرژی) و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور در آن وجود دارد. با توجه به این‌که ما رویداد فاینکس ۲۰۱۹ را در پیش داریم این موضوع در ذهن مطرح می‌شود که آیا این رویداد بورسی می‌تواند در زمینه انرژی تاثیر‌گذار باشد؟ آیا می‌توانیم چشم‌اندازی برای این انرژی استراتژیک متصور شویم یا خیر؟

سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در ارتباط با بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: بورس انرژی ایران، به عنوان یک بورس کالایی، تشکلی خودانتظام است که امکان انجام معاملات حامل‏‌های انرژی (شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‎های انرژی) و اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای مذکور در آن وجود دارد. در بورس انرژی ایران نیز مشابه سایر بورس‏‌ها، تعداد زیادی خریدار و فروشنده حضور داشته که با انجام داد و ستد در فضایی رقابتی، دستیابی به قیمت‎های تعادلی حامل‏‌های انرژی را میسر می‏ سازند.

بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی؛ سه بازار بورس انرژی

وی با بیان این که بورس انرژی ایران دارای سه بازار فیزیکی، مشتقه و فرعی است، گفت: در بازار فیزیکی، کالاهای پذیرفته شده در بورس و در بازار مشتقه، اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای پذیرفته شده در بورس مورد معامله قرار می‏گیرند. کالاهای تک محمول

borsenerji231.jpg

ه‏ای و خارج از گونه نیز در بازار فرعی قابلیت معامله دارند. بازار فیزیکی خود شامل سه تابلوی برق، نفت و گاز و تابلوی سایر حامل‌های انرژی و بازار مشتقه شامل سه تابلوی قرارداد سلف موازی استاندارد، قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله می‌باشد. همچنین هر یک از تابلوها دارای دو رینگ داخلی و بین‌‏المللی هستند. در بازار فیزیکی معاملات در قالب قراردادهای نقدی، نسیه، سلف، کشف پریمیوم انجام می‎پذیرند و قراردادهای آتی، اختیار معامله و سلف موازی استاندارد و... نیز قابلیت معامله در بازار مشتقه را دارا است.

بیشتر بخوانید:

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه فاینکس ۲۰۱۹ مطرح کرد؛

اتصال بورس ایران به بازارهای بین‌المللی آرزوست

معاملات تمام الکترونیکی در بازار مشتقه

حسینی در ادامه گفت: در بورس انرژی ایران معاملات در بازار فیزیکی بسته به تعداد عرضه‏ کنندگان در یک نماد معاملاتی و شرایط عرضه به سه روش حراج حضوری، معاملات تمام الکترونیکی و عرضه یکجا انجام می‏‌پذیرد. معاملات در بازار مشتقه نیز به صورت تمام الکترونیکی انجام می‏پذیرد.

ارائه دستاوردهای یک ساله تاثیر‌گذار بر ارتقای فرهنگ سهام‌داری

مدیرعامل بورس انرژی ایران در ارتباط با نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه بیان کرد: فاینکس بیش از یک دهه است در کشور برگزار می‌شود و در راستای این موضوع است که تعامل مدیران بازار مالی کشور با افراد حرفه‌ای و مردم را بیشتر کند. فاینکس ۲۰۱۹ یک پل ارتباطی است برای تبادل نظر و اگر ما بتوانیم دستاورد‌های یک سال گذشته بازار سرمایه را در این نمایشگاه بین‌المللی ارائه کنیم قطعا تاثیر بسزایی در ارتقای فرهنگ سهام داری، ارتقای سواد مالی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

- مدیرعامل سبدگردان ارزش‌آفرینان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: فاینکس فرصتی برای عرضه جهانی ابزار‌های مالی اسلامی

- مدیرعامل فرابورس ایران تشریح کرد:

برنامه‌های فرابورس برای سال ۹۸

امیدوارم نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه نیز به اهداف خود برسد

وی در ادامه در ارتباط با تاثیر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی با عنوان بورس، بانک و بیمه بر بورس انرژی گفت: من برگزاری نمایشگاهی بورس، بانک و بیمه را در پیشرفت بورس انرژی مثبت ارزیابی می‌کنم. حسینی گفت: امیدوارم دوازدهمین دور از نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه نیز به اهداف خود در تمام زمینه‌های بورس، بانک و بیمه برسد. در مورد عرضه فراورده‌های نفتی در بورس ما اعتقاد به این است که هرچه از سازو کار‌های بازار برای فروش بیشتر ستفاده شود، با توجه به مزایایی که بورس دارد از جمله شفافیت، نقدشوندگی، مدیریت ریسک، رقابت، قطعا این موارد به نفع کشور و صنعت است.

گفتنی است پایگاه خبری گسترش‌نیوز و روزنامه صمت به عنوان حامی رسانه‌ای فاینکس ۲۰۱۹ انتشار دهنده اخبار این رویداد بین‌المللی خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها