|
کدخبر: 41165

سبد گردان بازار سرمایه در گفت و گو با گسترش نیوز:

در هیچ جای دنیا بورس مسکن نداریم

«فروش مسکن به عنوان کالا در بورس امکان دارد، اما معنا ندارد. در هیچ جای دنیا مسکن در بورس خرید و فروش نمی‌شود.» این جمله‌ای است که یکی از سبدگردانان بازار سرمایه درباره طرح بورس مسکن می‌گوید.

گسترش نیوز: یکی از اقداماتی که سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده، انتشار اوراق رهنی مسکن است. فرآیندهای اداری این اوراق، زمانبر است. خرید و فروش فیزیکی مسکن در بورس کالا موضوعی است که رئیس سازمان بورس روز گذشته از آن سخن گفته است. در این ساختار عنوان شده کسانی که علاقه‌مند به واگذاری واحدهای ساختمانی در بورس هستند، باید شکل کالا، متراژ و همگِنی زمین آن واحد را تعیین کنند تا بتوانیم آن را در بورس کالا به فروش رسد. بورس مسکن به عنوان کالایی برای خرید و فروش قابلیت توجیه ندارد دلیل آن نیز این است که خرید و فروش مسکن منطقه ای است و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضای منطقه‌ای تعیین می شود.

maskanvaam.jpg

خرید و فروش مسکن منطقه ای است

مصطفی صفاری، اقتصاددان و مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان در ارتباط با امکان عملیاتی شدن طرح مسکن در بورس به « گسترش نیوز»گفت: در حال حاضر بورس اوراق بهادار مسکن در کشور وجود دارد و سرمایه گذاری هایی نیز در آن انجام می شود. اما بورس مسکن به عنوان کالایی برای خرید و فروش قابلیت توجیه ندارد دلیل آن نیز این است که خرید و فروش مسکن منطقه ای است و قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضای منطقه ای تعیین می شود. این طرح بوسیله یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما به نظر نمی رسد عملیاتی باشد.

منظور خرید و فروش اوراق مسکن است

وی با بیان این موضوع که در رسانه ها، آمادگی بورس برای خرید و فروش مسکن را بازتاب می دهند، گفت: منظور اصلی از این موضوع خرید فروش اوراق است. اوراق مسکن با فروش خود مسکن فرق می کند. خرید و فروش اوراق مسکن در بورس انجام می شود و طرحی عملیاتی است. از جمله این طرح ها می توان به اوراق مسکن شهرداری، اوراق ساخت مسکن اشاره کرد سازنده‌ها از انتشار اوراق به عنوان ابزار استفاده می‌کنند تا از مضرات ناشی از تغییرات قیمت لوازم ساختمانی مصون بمانند. این نوع اوراق هم به نفع خریدار و هم سازنده و تولید کننده مسکن است

در هیچ جای دنیا، مسکن در بورس خرید و فروش نمی‌شود

مدیرعامل شرکت سبد گردانی سرمایه ایرانیان، در ارتباط با اظهارات محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر اینکه «محدودیتی از این نظر نداریم، کسانی که علاقه‌مند به واگذاری واحدهای ساختمانی در بورس هستند، باید شکل کالا، متراژ و همگِنی زمین آن واحد را تعیین کنند تا بتوانیم آن را در بورس کالا به فروش برسانیم» اظهار کرد: به نظر من خرید و فروش مسکن به عنوان کالا در بورس امکان دارد، اما معنا ندارد. در هیچ جای دنیا مسکن در بورس خرید و فروش نمی‌شود. قرار است یک بار مسکن در بورس ارائه شود اما بورس خرید و فروش بلند مدت است . ارایه مسکن به بورس فقط یک بار است و یک بار حضور در بورس معنی ندارد.

‌اوراق گواهی حق تقدم استفاده از وام مسکن

کارگذاری بانک مسکن در توضیح این موضوع که اوراق تسهیلات مسکن (اوراق تسه) چیست، عنوان کرده است: بیدر گذشته افراد با مراجعه به بانك مسكن و واريز ۹ميليون تومان به عنوان سپرده بانكي پس از مدتي وام مسكن دریافت می‌کردند. در حال حاضر به افرادی که حسابی تحت عنوان «حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز» افتتاح می‌کنند و موجودی خود را در زمانی نگه‌داری می‌کنند، ‌اوراق گواهی حق تقدم استفاده از وام مسکن تعلق می‌گیرد. کسانی که بر اثر سپرده‌گذاری مالک این اوراق می‌شوند، یا می‌توانند خود وام مسکن بگیرند یا می‌توانند اوراق حق تقدم را در فرابورس بفروشند.

اوراق حق تقدم تسهيلات بانك مسكن

اوراق حق تقدم تسهيلات بانك مسكن (به صورت خلاصه تسه) اوراقي هستند كه مالك آن‌ها مي‌تواند با مراجعه به بانك در ازاي هر برگه از آن، از امتياز استفاده از ۵۰۰هزار تومان تسهيلات خريد یا ساخت مسكن استفاده كند.

اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات بانک مسکن (تسه) پانزدهم هر ماه از طرف بانک مسکن به دارندگان "حساب سپرده ممتاز" اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری بورس اوراق، نماد معاملاتی آن در اول ماه بعد در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند.

نماد معاملاتی اوراق

نماد معاملاتی این اوراق در سازمان بورس اوراق بهادار (فرابورس) با نماد تسه (مخفف تسهیلات) و اعداد سال و ماه صدور می‌باشدو اعتبار هر نماد از زمان صدور دو سال می‌باشد که با نظر بانک مسکن در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره ٦ ماهه قابل تمدید می‌باشد. قبل از اقدام به خرید اوراق جهت اطلاع از ضوابط پرداخت وام و شرایط متقاضی و ملک مورد نظر و بازپرداخت تسهیلات و مدارک مورد نیاز به بانک مسکن مراجعه شود. زیرا برای جلوگیری از سودجویی‌های احتمالی، اوراق تسهیلات مسکن از 2 تا 4 ماه بعد از تاریخ خرید قابل فروش نیست و ناظر آن تا پایان محدودیت فروش فرابورس (cds) باقی می‌‌ماند و قابل تغییر نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها