|
کدخبر: 34581

معاون اجرایی سازمان بورس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز خبر داد:

"معدنی‌ها" در رأس شرکت‌های بورسی

درحال‌حاضر عمده‌ترین شرکت‌های بورسی ما را هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ معدنی تشکیل می‌دهند .

گسترش‌نیوز: بورس اوراق بهادار تهران با هدف ایجاد بازاری منصفانه و شفاف در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد. درحال‌حاضر این سازمان توانسته تأثیر به سزایی در اقتصاد ایران بگذارد و مکانیزمی را فراهم می‌آورد تا براساس آن امکان تجهیز پس‌انداز‌های اندک به سرمایه‌گذاری‌های کلان اقتصادی فراهم شود. از این رو در کنار بازارپول، بازار سرمایه از جایگاه و اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. بازار سرمایه که براساس ویژگی آن، مختص منابع بلندمدت است، امکان مبادله منابع را میان دارندگان مازاد منابع با متقاضیان کسری منابع فراهم می‌آورد. درحال‌حاضر درصد بالایی از شرکت‌های بورسی ما شرکت‌های صنعتی و معدنی هستند که توانسته‌اند نقش بسیار پر رنگی در اقتصاد ایفا کنند.

falah.jpg

سعید فلاح پور در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز اظهار کرد: این روزها شرکت‌های صنعتی ومعدنی مهم‌ترین دغدغه‌شان تأمین مالی برای تکمیل پروژه‌هایشان است، بنابراین بازار سرمایه نقش بسزایی در این زمینه دارد.

معاون اجرایی سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چند درصد شرکت‌های بزرگ ما بورسی هستند، بیان کرد: درحال‌حاضر عمده‌ترین شرکت‌های بورسی ما را هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ معدنی تشکیل می‌دهند. همچنین بعد از آن شرکت‌های صنعتی، پتروشیمی، بانک‌ها و فلزات در رأس هستند.

فلاح پور افزود: شرکت‌های معدنی گل گهر، چادرملو، ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی ایران و... از جمله مهم‌ترین صنایع معدنی در بورس هستند.

وی تصریح کرد: این شرکت‌های معدنی با ورود به بازار سرمایه می‌توانند از طریق انواع اوراق، سطوح و افزایش سرمایه می‌توانند تأمین مالی انجام دهند، بنابراین برای تکمیل پروژه‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی بازار سرمایه نقش بسیار مهمی دارند.

معاون اجرایی سازمان بورس در خصوص مهمترین موانع رونق شرکت‌های معدنی در بورس کالا اظهار کرد: مقاومت خریداران یا فولادسازان در مقابل عرضه‌ها از طریق بورس کالا از مشکلات جدی در این حوزه است ؛ زیرا آن ها نگران نوسان نرخ ناشی از رقابت در بورس کالا هستند.

وی ادامه داد:‌ شرکت‌های سنگ آهنی خواستار این هستند که نرخ پایه محصولات بر اساس عرضه و تقاضا باشد نه اینکه این دستور به صورت دستوری و از مرجع ویژه‌ای صادر شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان خصوص ورود دانش‌بنیان‌ها به حوزه بورس گفت: علاوه بر قدمت حضور شرکت‌های معدنی و صنعتی در بورس؛ اخیراً شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری نیز به این حوزه ورود پیدا کرده اند؛ در حوزه‌های خاصی مشغول هستند و عمده آنها که در قالب صندوق‌های جسورانه وجود دارند.

فلاح پور ادامه داد: این شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌هایی مشغول هستند که ریسک‌های بیشتری را دارد و امکان دارد بازدهی بیشتری هم داشته باشد. درحال‌حاضر بیشتر فعالیت در حوزه ICT است به این دلیل که بیشتر در این حوزه جسورانه تعریف می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در پایان نیز درباره تأثیر تحریم‌ها بر بازار سرمایه تصریح کرد: برخی از تحریم‌ها در کوتاه مدت ممکن است تأثیرات هیجانی اندکی بر داشته باشد اما در میان مدت و بلند مدت نمی‌تواند اثر جدی بر بازارها از جمله بازار سرمایه بگذارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها