|
کدخبر: 32585

در گفت‌و‌گو گسترش با عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه عنوان شد:

خروج آمریکا از برجام چقدر برای بورس هزینه دارد؟

بعد از خروج امریکا از برجام بازار سرمایه ما شاهد تغییراتی مثبت بود.

گسترش نیوز: تا قبل از اعلام نظر ترامپ، اقتصاد ایران و به تبع بازار سرمایه با نوعی بلاتکلیفی و عدم ثبات همراه بود؛ حال که امریکا موضع خود را مشخص کرده باید دید که وضعیت بازارهای ما به تأسی از این تصمیم چه روندی را در پیش می‌گیرد. درحال‌حاضر، بازار بورس به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌هاییست که تحت تأثیر شرایط اقتصادی قرار دارد، چرا که ارزش سهام در بازار بورس به سبب نوسان قیمت‌های جهانی دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌گیرد. از این رو باید دید که چه سرنوشتی در انتظار این بازار است.

عباس آرگون در گفت‌وگو با گسترش گفت: خروج امریکا از برجام قطعاً بر اقتصاد کشور ما تاثیرگذار است، حال ممکن است که تاثیراتش در کوتا‌ه‌مدت مشهود نباشد اما در بلند مدت این تاثیرات به‌خوبی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که امریکا سهم بزرگی از اقتصاد جهانی را در دست دارد؛ از این رو با محوریت دلار می‌تواند فشارهایی را بر بازار سرمایه بیاورد همان طور که در گذشته این کار را انجام داد.

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه تاکید کرد: بعد از خروج امریکا از برجام بازار سرمایه ما مثبت است؛ تاجایی که نمادهای معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و ارتباطات سیار ایران بعد از اعلام این خبر بیشترین تأثیر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام را داشتند. این در حالی است که قبل از این تصمیم‌گیری بازار سرمایه با افت مواجه بود.

argon.jpeg

آرگون تصریح کرد: تا قبل از اعلام نظر ترامپ، بازارهای جهانی و به تبع بازار ایران با نوعی بلاتکلیفی و عدم ثبات همراه بود اما درحال‌حاضر که تکلیف مشخص شده پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها ثبات بیشتری به خود بگیرد.

وی اظهار کرد: مشکل در نقل و انتقالات ارزی، افزایش بهای تمام شده مواد اولیه برخی از شرکت‌های بورسی، محدودیت در گشایش اعتبارات اسنادی و... از جمله معضلات بازار سرمایه به حساب می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه تصمیمات اقتصادی امریکا می‌تواند کشور ما را تحت‌الشعاع قرار دهد اما این مهم را باید در نظر بگیریم که آمریکا همه دنیا نیست و ما می‌توانیم با در دست داشتن راهکارهای مدیریتی از این بحران عبور نماییم.

آرگون متذکر شد: درحال‌حاضر ما باید به فکر تقویت تعاملات اقتصادی خود با کشورهای اروپایی و آسیایی باشم و در عین حال از وابستگی خود به آنها بکاهیم همچنین می‌بایست اقتصاد تنش‌زدا را جایگزین اقتصاد تنش‌زا کنیم.

وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم در این شرایط یک انسجام و همدلی در اقتصادمان ایجاد کنیم بهتر می‌توانیم از پس مشکلات اقتصادی برآییم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها