|
کدخبر: 14092

کاهش پول نقد به نسبت تبادلات

رونق بازارسرمایه گاهی بدون اینکه تامین مالی شود، می‌تواند اتفاق بیفتد یا تامین مالی و رونق همزمان با هم می‌تواند رخ دهد، اما چشم‌اندازی که برای بازارسرمایه تا پایان سال می‌توان درنظر گرفت چشم‌انداز خیلی مثبتی نیست.

به گزارش پایگاه خبری گسترش، روزنامه صمت نوشت: احمد پویانفر فعال بازارسرمایه و مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری، با بیان این مطلب گفت: در حالی نیمه نخست سال را سپری کرده‌ایم که تا زمانی که وزرا مستقر شوند و جابه‌جایی اتفاق بیفتد ۳ تا ۴ ماه زمان می‌برد تا شاهد تغییرات مثبتی در بازارسرمایه باشیم، مگر اینکه از سال آینده شاهد اتفاق خاصی در بودجه سالانه باشیم، یا مسئولان جدیدی که در حوزه اقتصاد و بازارسرمایه مستقر می‌شوند برنامه‌های جدیدی برای این حوزه داشته باشند.

وی درباره بررسی زوایای مختلف موضوع نرخ سود بانکی به‌عنوان رقیب بازارسرمایه، تصریح کرد: نرخ سود بانکی بالا واقعیتی است که نه‌تنها بازارسرمایه، بلکه نظام بانکی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. درحال‌حاضر زیان‌هایی که بانک‌ها شناسایی می‌کنند، بیشتر به دلیل مقرراتی است که بانک‌مرکزی برای تهیه صورت‌های مالی‌شان تعیین کرده است، اما از سوی دیگر، این زیان بانک‌ها مربوط به سال‌های گذشته است که موضوع افزایش نرخ سود سپرده‌ها مطرح نبود.

پویانفر افزود: به دلیل تاثیر افزایش نرخ سپرده‌ها که از دو سال گذشته مطرح شده است، به احتمال خیلی زیاد، همچنان بانک‌ها را تا یکی دو سال آینده زیان‌ده خواهیم دید، به این دلیل که بانک‌ها به همان اندازه که نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داده‌اند به همان اندازه نمی‌توانند سود کسب کنند. به این شکل که تسهیلاتی که ارائه می‌کنند با نرخی پایین‌تر از نرخ سود سپرده‌ها خواهد بود، یا به هیچ‌وجه تسهیلاتی ارائه نمی‌دهند، این درحالی است که درآمدزایی بانک‌ها باید ناشی از ارائه تسهیلات باشد.

این فعال بازارسرمایه ادامه داد: برخی از این بانک‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خودشان درحال درآمدزایی هستند، به همین دلیل مشکل اصلی این است که پایه پولی و اسکناس و مصکوکی که به شکل نقدی در جامعه در گردش است، نسبت به کل حجم پول در ۵ سال گذشته، کمتر شده است. بنابراین درست است که حجم نقدینگی در جامعه رشد کرده، اما پول نقد کم شده است. از سوی دیگر ماهیت بانک‌ها هم به شکلی است که باید این پول نقد را داشته باشند.

وی افزود: پول نقد به نسبت تبادلات در اقتصاد واقعی کاهش داشته، چون این پول کم شده، بنابراین همه بخش‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. تا وقتی بانک مرکزی در این حوزه سیاست‌هایش را اصلاح نکند، مشکل شبکه بانکی هم وجود دارد، این درحالی است که نیاز روزمره بانک‌ها این است که همواره پول نقد داشته باشند. به همین دلیل بانک‌ها در بازار بین بانکی همیشه مشکل دارند چرا که این منابع نقدینگی خیلی کم است. بنابراین این بانک‌ها برای اینکه سرپا بمانند مجبور هستند برای داشتن پول نقد با هر نرخی این پول را بخرند. طبیعی است که این موضوع به کل بازار بدهی منتقل می‌شود. به این شکل که اگر بانکی حاضر باشد پول را بانک مرکزی که ۳۰ درصد می‌گیرد از مردم با ۲۸ درصد بگیرد، همین موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذار از آینده بازار اطمینان نداشته باشد و ترجیح می‌دهد در جایی سرمایه‌گذاری کند که بازدهی بدون ریسک ۳۰ درصدی دارد.

به گفته این اقتصاددان، سیاست‌های بانک‌مرکزی در درجه نخست، عاملی برای جذب سپرده بیشتر از سوی بانک‌ها به جای بازارسرمایه است. این درحالی است که بانک مرکزی در کنار روبه‌رو شدن با موضوع موسسه‌های غیرمجاز، از ۲ سال گذشته نقدینگی بانک‌ها را نیز تامین نکرده است.

ارسال نظر